שתף קטע נבחר

"לאן נעלם הכסף מקטאר?": ביקורת ברצועת עזה נגד חמאס

ריבוי הפציעות בקרב הנערים שנשלחים על ידי חמאס להפגין בגבול רצועת עזה הגביר את הביקורת כלפי בכירי הארגון. אביו של נער שנורה: "אם זה היה בן של בכיר כל העולם היה מטפל בו". ברשת לעגו: "קבל כדור וקח 50 דולר"

 

 

 

מאחורי הסטטיסטיקה האכזרית של אלפי הפצועים הפלסטיניים בעימותים השבועיים במסגרת ''קמפיין צעדות השיבה'' על גבול רצועת עזה, עומדים בעיקר צעירים שבמקרה הטוב יצלעו למשך כל ימי חייהם, ובמקרה הפחות טוב ייאלצו להסתגל לחיים עם רגל אחת.  

 

 

הפרות סדר והפגנות בגדר עזה (צילום: AFP)
ההפגנות על הגדר. ארכיון(צילום: AFP)

עם ריבוי המקרים מתרבים גם חיצי הביקורת שהופנו נגד חמאס על כך שהוא דואג לשלוח את הצעירים העניים לעמוד בקו החזית בתמורה לארוחת צהריים או סכום קטן של כסף. לעיתים דואגים בכירי חמאס לפרסם שגם הילדים שלהם נמצאים שם - אבל מבחינה עובדתית אף אחד מהם לא נפגע, ודאי שלא בצורה משמעותית.

 

אחת הדוגמאות לביקורת היא תמונה שרצה ברשת, שבה נראה מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה מצולם באושר עם ילדיו הבריאים, העשירים והחנוטים בחליפות ומתחתיה תמונת האומללים קטועי הרגליים של עזה. 

 

ביקורת כלפי התנהלות חמאס כלפי הצעירים שמשתתפים בצעדות השיבה ()
מנהיג חמאס הנייה עם ילדיו הבריאים ומתחת הנערים שנקטעו רגליהם

דוגמא בולטת נוספת היא מונולוג מתועד, מדהים ונדיר של אב שבנו נזרק לרחוב על אלונקה אחרי שנפצע קודם לכן מירי ברגלו בעימותים על הגדר. ובמונולוג הזה הוא פורס את משנתו על חמאס, על השחיתות ועל הכסף הקטארי שלא מגיע לעם. אני מאשים - גרסת עזה.

 

"אם זה היה בן של בכיר הוא לא היה נזרק כאן בחוץ עם כדור ברגל", אמר האב הזועם. "ביקשו ממני להביא לו את התרופות מכספי. אמרו לי 'לך תביא גבס'. אם הוא היה בן של בכיר כל העולם היה מטפל בו. שאלוהים ינקום בהם. שיבואו הבכירים ויראו. רק אתמול קיבלו את הכסף מקטאר. חילקו את הכספים ביניהם. לאן נעלם הכסף? מאיפה אביא את הכסף לטיפול? הכספים של קטאר נגנבו. זה ילד ששיקרו לו ולקחו אותו באוטובוס. אמרו לו 'קדימה תעלה תעלה לאוטובוס'. שישאר כאן עד שימות".

הפרות סדר והפגנות בגדר עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ביקורת כלפי התנהלות חמאס כלפי הצעירים שמשתתפים בצעדות השיבה ()
הפוסט שפורסם נגד חמאס

בנוסף, לאחרונה התפרסם ברשתות החברתיות תיעוד של אב המכה את בנו שנורה ונפצע ברגלו בעימותים על הגדר מייד כשהוא יוצא מהאמבולנס היישר לזרועותיו הלא מחבקות של האב שיודע שמעכשיו יאלץ להתמודד עם הטיפול בו בעצמו.

 

חמאס שרגיש מאוד לביקורת נגדו בעזה מקיים לפעמים ערבי הוקרה מיוחדים לפצועים. אבל לפעמים זו רק הרמה להנחתה מצד המבקרים – כך למשל נכתב בפוסט שמציג תמונה של אחד מערבי ההוקרה הללו: "לך לגדר, קבל כדור, תקטע את רגלך ובוא תקח 50 דולר. נצלם אותך, נערוך על חשבונך מסיבה וכל העולם יידע שנתנו לך 50 דולר וכאילו עשינו לך טובה!".

 

מקרים אלה עומדים במרכזו של תהליך הצובר לאט לאט תאוצה, ובמרכזו ביקורת לא שכיחה ומאוד אמיצה יש לומר, נגד חמאס ומדיניותו בעימותים על הגדר ברצועת עזה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים