פרויקט "נתיב פלוס" הושק, האם הוא באמת טוב לנהגים?
במשרד התחבורה בירכו על השקת המיזם לנתיב תחבורה שיתופית והתגאו בממצאים הראשונים שהעידו על מהירות נסיעה גבוהה וקיצור זמני הגעה. עם זאת, לא כולם קיבלו את הפרויקט בברכה: "הנסיעה הייתה פשוט זוועה, אני אפגע מזה גם מחר"
אתמול בבוקר (יום א') נחנכו שלושת נתיבי התחבורה הציבורית החדשה, "נתיב פלוס", מה שגרם לסיפוק רב אצל בכירי משרד התחבורה שהתאספו במרכז השליטה של נתיבי ישראל באור יהודה.
במהרה החלו לזרום נתונים מעודדים על מהירות נסיעה גבוהה יותר וקיצור זמני הגעה, שבישרו על השקה מוצלחת לפרויקט. למרות השמחה במרכז השליטה, בכבישים התמונה הייתה מורכבת יותר. הדבר התבטא בפקקי ענק בכמה שכונות בנתניה שנגרמו עקב עומס בלתי רגיל ביציאה מהעיר, למרות תקופת החגים שבה עם ישראל מרבה לנפוש בחו"ל – תקופה שלא במקרה נבחרה על ידי משרד התחבורה להשקה מתוקשרת של הפרויקט.
גורם במשרד התחבורה אמר הערב ל-ynet כי ההחלטה לצאת עם הפרויקט לדרך דווקא בין ראש השנה ליום כיפור, נועדה בין היתר כדי להעניק זמן הסתגלות למערכת ולנהגים בימים שהכבישים אינם עמוסים: "ברור שכאשר יש פחות אנשים על הכביש, קל יותר להשיק דבר כזה ולתת יותר זמן לנהגים להתרגל אליו".
רעיון הנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית לנסיעת כלי רכב פרטיים עם נוסעים מרובים אינו חדש כלל והחל לפני יותר מעשור. אין ספק כי קל יותר לצבוע נתיב קיים מאשר להפקיע שטח ולסלול אחד חדש עבור תחבורה ציבורית, אך האם באמת נעשה מספיק כדי להימנע מלמרר עוד יותר את חיי הנהגים העומדים בפקקים יום-יום, אל ומהעבודה?
גורם במשרד התחבורה תיאר את המהלך שהחל היום כ"אמיץ": "ברור לנו שזה עונש למי שנוסע לבד וזה צ'ופר למי שנוסע בקארפול. בשלב כלשהו יהיה איזון. הרי היום ב-85% מכלי הרכב יושב נהג בלבד, וב-15% יותר מכך. מאחוז קטן זה, רק בכמחצית מכלי הרכב יושבים שלושה אנשים ומעלה. נצטרך לבדוק את הנושא לאורך זמן, לראות אם נוכל להוריד את מספר הנוסעים לבד לסביבות ה-66% ולהעלות את כמות הנוסעים הממוצעת ברכב פרטי מ-1.2 ל-1.5. ברגע שנעשה את זה, הסיכוי לפקקים ירד משמעותית".
המהלך שהחל ביום שישי בבוקר התקבל בכעס רב בעיקר בנתניה. התרעומת שהופנתה אל עבר משרד התחבורה לא הגיעה רק מראש העיר, מרים פיירברג, שהתבטאה בימים האחרונים בחריפות, ואף שלחה הבוקר מכתב חריף לשר התחבורה, אלא גם מהתושבים עצמם.
דורית שטיין, המתגוררת בשכונת רמת פולג, יצאה הבוקר בשעה שש לעבודתה בבית החולים שיבא בתל השומר, ומצאה עצמה עומדת בפקק במשך למעלה משעה: "הנתיב הזה תוקע את כל כלי הרכב בשכונה", אמרה בכעס.
תושבי השכונה טוענים כי פנו כבר לפני כמה שבועות במכתבים למשרד התחבורה, וציינו כי משום שאין תחבורה ציבורית יעילה היוצאת מהשכונה, צפוי משבר. "אמרו לנו שיתגברו את התחבורה הציבורית מהשכונה שלנו, אבל זה פשוט לא נכון", סיפרה שטיין והוסיפה: "שיעמידו עבורנו אוטובוסים, אחרת זו מכה קשה ובסוף נאלץ לעזוב. אנחנו תלויים בכביש החוף והדרך עד הנתיב עצמו לוקחת שעה של נסיעה".
דניאל ג׳אן, תושבת כפר יונה שנסעה לווינגייט, היתה אף יותר בוטה: "הנסיעה הייתה פשוט זוועה. אני אפגע מזה גם מחר. לקח לי שעה להגיע מכפר יונה לווינגייט. זה בלתי נסבל".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המיזם נמדד בכמה פרמטרים, בכללם מהירות הנסיעה של התחבורה הציבורית (שנבדקת באמצעות נתוני ה-GPS המותקנים באוטובוסים), מהירות הנסיעה בנתיב פלוס (שנמדדת באופן דומה), וההשפעה הכוללת על מהירויות הנסיעה ברכב פרטי, הנוסע בנתיבים הרגילים.
"במסגרת ההערכות להפעלת נתיב פלוס, תוגברו עשרות קווי אוטובוסים הנוסעים לתל אביב וממנה בכבישים 2 ו-20. מדובר בקווים לרחובות, הוד השרון, ראשון לציון, נתניה, הרצליה, רעננה, כפר סבא ואשדוד. קווים אלה מספקים שירות תחבורה ציבורית חדש לשכונות בדרום נתניה ומזרח ראשון לציון ושכונות ברחבי רחובות".