שתף קטע נבחר

להילחם בג'יהאד עם 5 כדורים באקדח

מחבלים איסלאמיסטים עם קשרים לדאעש ואל-קאעידה הולכים וסוגרים על בורקינה פאסו שבאפריקה. 600 איש כבר נרצחו, 300 אלף ברחו, ואפילו החיילים מסתגרים מ-14:00 בבסיס – ולא יוצאים כל הלילה: "אין לנו ציוד, איך נילחם?". 20 כורי זהב נרצחו בסוף השבוע, וגם הכוח הבינ"ל לא עוזר: "הפסדנו בקרב"

המומחה מעגל את כפות ידיו, והרווח ביניהן – דמוי כדור – מייצג את אואגדוגו, בירת בורקינה פאסו. אחר כך הוא לוחץ את הידיים זו אל זו ומסביר: "הטבעת מתהדקת". התנועה שהוא עושה היא הצהרה מטרידה – אבל מדויקת – על המצב שבו נמצאת בורקינה פאסו במלחמה בת ארבע השנים שלה נגד הג'יהאדיסטים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

חיילים צבא בורקינה פאסו (צילום: AFP)
חיילים בצבא בורקינה פאסו. הפיגועים מכפילים עצמם מדי שנה(צילום: AFP)

  ()

המורדים האיסלאמיסטים תופסים את השליטה בעוד ועוד שטחים במדינה האפריקנית, וכעת הבירה אואגדוגו היא מהאזורים המעטים שעוד אפשר להחשיבם לבטוחים. ו"בטוחים" היא מילה יחסית: צרפת כבר הורתה לאזרחיה להימנע מנסיעה לחצי משטח בורקינה פאסו, כולל הבירה, ומחלקת המדינה של ארה"ב קוראת לאמריקנים לנקוט "משנה זהירות" בכל מקום שבו הם נמצאים במדינה.

 

עד 2015 הצליחה בורקינה פאסו לחמוק ברובה מהמרד האיסלאמיסטי במאלי ואז בניז'ר, שתי שכנותיה מצָפון, אבל אז הג'יהאדיסטים – חלקם קשורים לאל-קאעידה ואחרים לדאעש – החלו להסתנן לצפונהּ. משם המשיכו למזרחהּ, והתקרבו גם לגבולה הדרומי והמערבי.

חיילים צבא בורקינה פאסו (צילום: AFP)
כמעט 3,000 בתי ספר נסגרו. צבא בורקינה פאסו(צילום: AFP)

בעזרת שימוש במלחמת גרילה, במטעני חבלה ובפיגועי התאבדות רצחו המורדים קרוב ל-600 בני אדם – ויש שאומרים שיותר מ-1,000. כ-300 אלף ברחו מבתיהם, וכמעט 3,000 בתי ספר נסגרו. גם ההשפעה על כלכלת בורקינה פאסו הולכת וגוברת, ושיבושים נגרמים למסחר ולשווקים.

 

צבא בלי נשק

"ההתקפות נעשו רבות יותר, אלימות יותר, מדממות יותר", אומר עוסמאן אמירו דיקו, האמיר (שליט מסורתי) של הממלכה האיסלאמית ההיסטורית ליפטקו, המשתרעת לתוך ניז'ר ומאלי. "הם גרמו לאלימות בתוך הקהילה עצמה ולהקמת מיליציות להגנה עצמית. הצפון נשכח, וקשה יהיה להתאושש מזה בתוך שנתיים או שלוש".

 

עוצר הוטל במזרח בורקינה פאסו, ובערים גדולות בצפון כגון ג'יבו ודורי חיים במצב של מצור. "בג'יבו בשעה 14:00 כל אנשי כוחות הביטחון – שוטרים, חיילים – נכנסים למחנה הצבאי", מעיד שוטר, המבקש להישאר בעילום שם. שם, הוא אומר, הם מעבירים את הלילה.

חיילים צבא בורקינה פאסו (צילום: AFP)
"אפילו למאבטחים יש יותר נשק". חיילי הצבא(צילום: AFP)

אנשי כוחות הביטחון של בורקינה פאסו מרגישים שאין להם האמצעים להילחם בג'יהאדיסטים, בשל ההכשרה הלקויה שקיבלו והמחסור הכרוני בציוד. "הפסדנו בקרב. לא עובר יום בלי שמשהו קורה, אפילו אם התקשורת לא יודעת על זה", אומר שוטר שנשלח כמה פעמים למשימות בצפון.

 

מקור בכוחות הביטחון מסביר שנשיא בורקינה פאסו לשעבר בלז קומפאורה, שהודח ב-2014, החליש בשנים שלפני הדחתו את הצבא לטובת המשמר הנשיאותי שלו, משום שחשש מהפיכה שכזו. "ב-2014 כבר היה לנו צבא בלי נשק", הוא אומר.

חיילים צבא בורקינה פאסו (צילום: AFP)
חייל במדים. המחבלים פשטו על כפר, רצחו ושרפו חנויות(צילום: AFP)

ממשלתו של הנשיא הנוכחי מארק רוק כריסטיאן קבורה, שנבחר בנובמבר 2015, התמודדה עם ניסיונות התקוממות של נאמני קומפאורה, ולא עשתה הרבה כדי לחזק את כוחות הביטחון. "יש לי אקדח אוטומטי. יש לי רק חמישה כדורים. ככה אנחנו אמורים להילחם בג'יהאדיסטים?", שואל אחד השוטרים, ואומר שמצבם של החיילים לא טוב יותר. מקור ביטחוני אחר העיד: "למאבטחים שמעבירים כסף יש יותר תחמושת מאשר לחיילים".

 

מיליארד דולר, אבל מי ישלם?

רק אתמול (יום א') דווח שכ-20 בני אדם, רובם כורים, נרצחו בפיגוע שביצעו ג'יהאדיסטים ביום שישי במכרה זהב בצפון בורקינה פאסו. לפני שבוע רצחו הג'יהאדיסטים 17 בני אדם, בהם חייל, בשורה של פיגועים באזור. באחד מהם פשטו כ-20 רוכבי אופנועים על הכפר אומסילגה שבמחוז בם, רצחו תשעה בני אדם ושרפו חנויות.

 

לפי המרכז האסטרטגי ללימודים בינלאומיים שמושבו בארה"ב, מאז 2016 מכפיל עצמו מספר הפיגועים של הג'יהאדיסטים בסאהל, האזור שבו שוכנת בורקינה פאסו, מדי שנה. אשתקד עמד המספר על 465 פיגועים – יותר מאחד ביום.

חיילים צבא בורקינה פאסו (צילום: AP ,Tanya Bindra/UNICEF)
תלמידי בית ספר בצפון בורקינה פאסו בתרגיל למקרה של פיגוע(צילום: AP ,Tanya Bindra/UNICEF)

המאבק בהתעצמות הג'יהאדיסטים באזור סובל מקשיים בשל היעדר מימון. בחודש שעבר הציגה הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה תוכנית לגיוס מיליארד דולר למלחמה הזו, אבל היא מסתמכת על מדינות עשירות שימלאו את הקופה.

 

ה-G5 של הסאהל, כוח משימה מיוחד שהוקם ב-2014 כדי להילחם במחבלים, זכה לתמיכת צרפת, המעצמה הקולוניאלית הגדולה באפריקה לשעבר, ומיולי 2017 הוא קיבץ חיילים מבורקינה פאסו, צ'אד, מאלי, מאוריטניה וניז'ר בניסיון לסלק את ארגוני הג'יהאד; אלא שהיעדר מימון, אימון וציוד הקשו עליו לפעול ביעילות, ואף שהכוח היה אמור למנות 5,000 חיילים, יש בו כעת רק 4,000 כאלה.


פורסם לראשונה 06/10/2019 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ג'יהאדיסטים באפריקה
צילום: AFP
מומלצים