שתף קטע נבחר

נחשפת עדות המדובב שהפליל את אסי אבוטבול

תחת אבטחה כבדה הגיע לבית המשפט אסיר העולם המכונה "האתרוג", שהקליט את אבוטבול קושר עצמו לרצח עו"ד יורם חכם ומשה הדס. "הוא אמר לי 'אל תדאג, אני פירקתי אותו'", סיפר המדובב כשנשאל על רצח משה הדס, שגופתו לא נמצאה עד היום. הסנגורים: העד - רוצח שזוכה לחסינות

  

 

שנתיים אחרי שהמשטרה הצליחה לפענח את רצח עורך הדין יורם חכם, נחשפת עדותו של אסיר העולם המכונה "האתרוג", שדובב את אסי אבוטבול, והקליט אותו קושר את עצמו לרצח. בעדות שמסר בבית המשפט תחת אבטחה כבדה, סיפר המדובב איך יצר את הקשר עם אבוטבול, וכיצד התוודה בפניו העבריין הבכיר כי הורה לפגוע בעורך דינו.

 

"הוא אמר לי במפורש שהוא עשה את זה", אמר המדובב, שמהווה עד התביעה המרכזי. "את ההודעה לחש לאמו באוזן, והיא העבירה החוצה - שיורם עשה טעות ומבקש שיפגעו בו". המדובב הוציא את המידע מאבוטבול בזמן שחלק איתו תא בבית הכלא.

 (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
(צילום: יריב כץ)
 

את עדותו מסר "האתרוג" אתמול (א') בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, במסגרת המשפט המתנהל נגד אסי אבוטבול בגין שלושה מקרי רצח. לצד הרצח של עו"ד חכם ב-2008 הוא מואשם גם ברצח ארתור רוזן בשנת 1999 ומשה הדס בשנת 2000. את כתב האישום הגישו פרקליטות מחוז תל אביב ומחוז מרכז. לפי הפרקליטות, המידע שהוציא המדובב מפליל אותו במעשים.

 

אבוטבול מכחיש את המיוחס לו, ופרקליטיו טוענים שההסכם עם העד הוא בלתי סביר, וכי יש לבטלו. "הוא רוצח שהפר את ההסכם עם המדינה פעמים רבות", הם טוענים.

 

"הכרתי את אסי בכלא איילון, היה לנו חיבור טוב"

המדובב העיד בזמן שבקצה השני של האולם ישב אבוטבול בתוך תא זכוכית סגור, מוקף אנשי שירות בתי הסוהר. תחילה הוא סיפר על העבר הפליל שהוביל אותו לרצות מאסר עולם: "אני שפוט על שוד ורצח. בתקופת המאסר גם הורשעתי בתקיפת אסיר. את הרצח ביצעתי קצת אחרי גיל 18. הייתי באגפים רגילים מספר חודשים, ואחרי שברחתי מהכלא הוכנסתי להפרדה ארצית. בשלב מסוים יצאתי לחופשה ולא חזרתי. הייתי בחו"ל, נעצרתי והוסגרתי לישראל".

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

לאחר מכן תיאר כיצד הכיר את אבוטבול: "את הנאשם הכרתי בהפרדה ארצית בכלא איילון ב-2010-2009. הייתי אסיר עם אחיו פרנסואה. יצא לנו לדבר דרך החלונות שם בתאים, כי אין מפגשים בהפרדה. כשאסי ואחיו קיבלו שלילת טלפונים, ביקשו ממני להתקשר לאשתו וכך נמשך הקשר. הם הציעו לנו עזרה כספית, 2,000 שקלים כל חודשיים, הזמינו את אשתי והילדים לביתם. מקובל בכלא לעזור אחד לשני, היה לנו חיבור טוב. יכול להיות שהם (הכוונה למשטרה - ג"מ) רצו שנתקרב. זה הפך לחברות אמיתית".

 

לאחר הדברים האלה התפרץ אבוטבול: "אני מבקש שתעשו לו בדיקת סמים, הוא מסומם. אתם מעלים בן אדם להעיד וכולו סמים". העד השיב: "אין בעיה, אפשר לעשות".

 

הניסיון של אבוטבול להפליל את אחיו ברצח

בהמשך סיפר המדובב איך אבוטבול הודה באוזניו ברצח יורם חכם. לפי כתב האישום, אבוטבול החליט לרצוח את חכם, שהיה עורך דינו, מכיוון שלא היה מרוצה מתפקודו בניהול משפטו. לכן הורה לאנשיו לרצוח אותו באמצעות מסרים שהעביר מתוך הכלא. ביוני 2008 התפוצץ מטען חבלה שהוצמד למכוניתו של חכם, וגרם למותו.

 

 

הפיצוץ ברכבו של עו"ד חכם (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
הפיצוץ ברכבו של עו"ד חכם(צילום: עופר עמרם)
 

תחילה הכחיש אבוטבול באוזני העד כי הוא קשור לרצח חכם: "אבוטבול אמר לי שלא קשור אליו, סיפר שחכם עשה טעות בעסקה ובהתנהלות". אך בהמשך החל אבוטבול לחשוף את הקשר שלו למקרה. "אסי בא אליי וסיפר לי שפנה באמצעות עורך דין והציע למשטרה לפענח את רצח יורם חכם. הייתי כמעט בהלם מוחלט", שחזר העד. "הוא אמר שקיבל מהם תשובה שלילית. הוא אמר 'בוא תציע למשטרה, תבקש הטבות לי ולך'. אמר שהוא יכול למסור פרטים מוכמנים (שידועים רק למבצע הרצח - ג"מ), שהוא ימסור את סוג המטען".

 

המדובב תיאר כי אבוטבול הודה ברצח חכם בזמן שניסה להפליל דווקא את אחיו - פרנסואה אבוטבול. "התוכנית הייתה ללכת למשטרה עם הסיפור האמיתי, אבל לשנות דמויות, והוא רצה לטעון שאחיו פרנסואה מעורב. הרעיון היה להלביש את זה על פרנסואה, או כל מיני אנשים מתים".

 

המדובב ניצל את הניסיון של אבוטבול לגייס אותו לתוכניתו, כדי להוציא ממנו וידוי. "אמרתי לו שאני לא מוכן להיכנס לדבר הזה לפני שאני יודע הכל, ואז הוא סיפר לי את המניע - מה קרה בינו לבין חכם. הוא אמר לי במפורש שהוא עשה את זה, ושהאוליגרך צריך לשלם לו את מה שעשה לטובתו".

משה הדס ז
משה הדס וארתור רוזן, שאסי אבוטבול מואשם ברציחתם(צילום רפרודוקציה: דודו בכר, אלעד גרשגורן)
 

"כשהוא גילה את הסיפור של חכם, הייתה בניהם שיחה קשה מאוד. אחר כך יורם ניגש ליאחב"ל ואמר שהוא מרגיש מאויים, שהוא מפחד שרוצים להרוג אותו. את ההודעה אבוטבול לחש לאימו באוזן, והיא העבירה החוצה - שיורם עשה טעות ומבקש שיפגעו בו. אמר שהיה לו עו"ד שהיה הולך ובא, ודרכו הוציא הודעות איך הדברים מתגלגלים בנוגע לתוכנית איך לרצוח את חכם".

 

העד הדגיש כי פרנסואה אבוטבול, שעליו ניסה אסי להטיל את האשמה, לא היה מעורב במזימה: "חלקו של פרנסואה שום כלום. אסי אמר לי שהוא לא מסוגל להחזיק אקדח".

 

המדובב: "אסי אמר 'אני פירקתי אותו'"

"האתרוג" הוציא מאבוטבול מידע גם לגבי רצח העבריין משה הדס, שבו הואשם אבוטבול כבר ב-2015. לטענת הפרקליטות נרצח הדס באפריל 2000, אם כי גופתו לא נמצאה עד היום. "כשהייתי בכלא אסי התקשר, אמר לי שהוא שולח אלי עורך דין לדבר. הוא הגיע, אמר לי שאסי פנה למשטרה, הציע למסור להם את הגופה של משה הדס תמורת הטבות לי ולו. הייתי בשוק".

 

"אמרתי לעורך דין 'נראה לי הוא לקח כדורים, לא יודע מה'. הייתי מסוחרר. יש כללים כאלו בין אנשים בעולם הזה, ובכלא בפרט, שדברים כאלו לא מדברים עליהם ככה בקלות - רצח, גופה, לנהל משא ומתן עם המשטרה. זה דבר חמור בכלא".

הסנגורים של אסי אבוטבול ()
עורכי הדין פרידמן, קינן וממליה, המייצגים את אבוטבול
 

אחרי זמן מה עבר המדובב להיות שותפו לתא של אבוטבול. "אמרתי לו שדחו את בקשתו במשטרה למסור מידע על הדס, בגלל חוסר תום לב - חושדים בו שהוא ביצע את הרצח".

 

"התחלתי לשאול אותו שאלות שמעניינות אותי. מתי קרה הרצח?", המשיך העד. "אבוטבול הביא לי דיסק שרואים בו רכב נכנס לאזור כביש. הוא אמר לי 'אל תדאג אני פירקתי אותו ושמתי אותו שם'". העד נשאל "מה הבנת כשהוא אמר 'אני פירקתי אותו'?" והשיב: "שהוא רצח אותו". לדברי העד, אבוטבול גם הצביע על מקום קבורת הגופה: "דיסקסנו שעברו שנים ואולי לא ימצאו גופה". בסוף הדיון פנה אבוטבול לעד:"עוד שישים שנה בית סוהר מחכה לך".

 

נקודת המפנה: העד מתגייס נגד אבוטבול

בהמשך עדותו סיפר המדובב כיצד החל לחשוד שאבוטבול סיבך אותו, ולכן החליט לפנות למשטרה כדי להפוך לסוכן נגדו. "הבנתי שאסי טמן לי מלכודת. התחלתי לשבור את הראש איך לצאת מהסיטואציה, איך לא יאשימו אותי ברצח בעצמי. אז אני מנהל איתם משא ומתן להיכנס כעד. מסרתי למשטרה את כל האמת על חכם והדס, וחותמים על הסכם. אסי הביא לי את הדיסק של הגופה ומסרתי למשטרה".

 

הוא פירט כיצד הפעילו אותו חוקרי המשטרה. "היאחב"ל הכינו לי מכשיר הקלטה וביקשו ממני שכל פעם שאני והוא יוצאים יחד לחצר לקחת את המכשיר עליי. מפעיל היה מנחה אותי מה לשאול, מה לעשות".

עורך דין אביעד לנצ'נר משפחה נרצח אסי אבוטבול (צילום: מוניקה פיץ)
"נותנים במה לרוצח". עו"ד לנצ'נר ומשפחת הקורבן שהעד נחשד ברציחתו(צילום: מוניקה פיץ)
 

בתחילת המשפט ביקשה עורכת דינו של אבוטבול מירי פרידמן, שמייצגת אותו יחד עם הסנגורים שרון קינן ומורן ממליה, לבטל את כתב האישום מטעם של הגנה מן הצדק, וטענה שיש לבחון את סבירות ההסכם של העד עם המדינה: "העד הוא אסיר עולם, שביצע רצח בזמן שהיה בבריחה, ונמלט מהמשטרה. הוא ביצע עבירות שוד בחו"ל, ישב שם למאסר והוסגר לישראל. הוא ריצה עונשים בהפרדה בגלל מסוכנתו. גם במאסרו לא הפסיק לבצע עבירות".

 

לדיון הגיעו גם בני משפחתו של קורבן שהמדובב נחשד בעבר ברציחתו, אך התיק נגדו נסגר. אימו של ההרוג אמרה: "עברו 19 שנה ולא נגעו בתיק, אין משפט ולא היה אמרו שאין ראיות. פעם חוקר אמר לי שיש הרבה ראיות, אבל התיק שקע במים בביוב, והכל בשביל שרוצים שיעיד (נגד אבוטבול - ג"מ). הדם של הבן שלי לא שווה לדם של מי שיפיל". בת דודתו של הקורבן הוסיפה: "נותנים במה לרוצח. אנחנו רוצים שיפתחו את התיק מחדש גם אחרי 19 שנה".

 

עורך דינם אביעד לנצ'נר הסביר: "אנו סבורים שקמה לנו עילה לעתירה לבג"ץ על עצם העסקתו של העד ועצם החתימה להסכם בין העד למדינה". העד ימשיך להעיד בפני הרכב השופטים, בראשות נשיאת בית המשפט רות לורך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
אסי אבוטבול
צילום: יריב כץ
מומלצים