שתף קטע נבחר

שטייניץ: נתניהו ייצא לנבצרות רק כשיתחיל המשפט

השר אמר באולפן ynet כי להבנתו, מתווה הנשיא לא יחייב את רה"מ לפרוש מיד עם ההחלטה על כתב אישום - אם תתקבל. על מתווה ליברמן: "הוא בא לטרפד". נטישת הכורדים ע"י ארה"ב: "לא הייתה הפתעה גדולה". המצב הביטחוני מול איראן: "התלקחות צבאית שתכלול אותנו אפשרית בכל רגע"

 

 

שר האנרגיה יובל שטייניץ טוען שמתווה האחדות שהציג הנשיא ראובן ריבלין לא יחייב את ראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת מיידית לנבצרות אם יחליט היועמ"ש על הגשת כתב אישום נגדו – אלא רק בתחילת המשפט. בראיון לאולפן ynet הבוקר (יום ה') אמר השר: "כמו שאני מבין את המתווה, כי הנשיא לא פירט עד הסוף, המתווה רומז או אומר שברגע שנתניהו יצא לנבצרות כאשר יתחיל המשפט. אני רואה אותו מתנהל מצוין, אבל עש טענה שיהיה לו קשה לנהל משפט וממשלה, אז מתווה הנשיא אומר 'יתחיל משפט – ראש הממשלה ייצא לנבצרות'".

 

על הסיכוי להקמת ממשלת אחדות, אפרופו המתווה שהציג אתמול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן (הליכוד יוותר על גוש ה-55, כחול לבן תסכים להיות שנייה בסדר הרוטציה), אמר שטייניץ: "מה שהציע ליברמן זה מתווה מפלג שקורא להחרמת כל המפלגות הדתיות. הוא בא לעשות רק דבר אחד: להחליף או לטרפד את מתווה הנשיא".

 

בסביבת הנשיא הבהירו בתגובה כי בשיחתם המשולשת של נתניהו, ריבלין וגנץ, עקרונותיו של המתווה הובהרו ונידונו בפירוט ואלה אף הוצגו לציבור על ידי הנשיא במעמד הטלת המנדט על בנימין נתניהו. "כל הסכמה אליה יגיעו שני מנהיגי המפלגות במסגרת הדיונים על המתווה ופרטיו, מסורה לשיקולם ומקובלת על הנשיא", מסרו.

 

- לא שמענו את נתניהו אומר בקולו שלא יוביל למערכת בחירות שלישית.

"נתניהו הפתיע אותי. לא האמנתי שהוא יסכים למתווה הנשיא כי הוא קשה מבחינתו. גם הרוטציה, גם הנבצרות. נתניהו הסכים למתווה רק כי זו האלטרנטיבה היחידה לא להיגרר לבחירות שלישיות. מי שמסרבים למתווה הנשיא אלה לפיד וליברמן, כי גנץ בהתחלה הסכים ואז עשה אחורה פנה".

 

- עם הבלוק הזה אתם מטרפדים את האפשרות להיכנס לאחדות. ההיגיון אומר ששתי המפלגות הגדולות הולכות למו"מ, מגבשות קווי יסוד, ומי שרוצה להצטרף – יצטרף.

"הליכוד ניסה להידבר. אנחנו לא צריכים את ליברמן כדי לדבר עם גנץ. אני מנצל את ההזדמנות לקרוא לגנץ להפגין מנהיגות. אתה מתיימר להנהיג מדינה שלמה? תוכיח שאתה מסוגל לפחות להנהיג מפלגה שלמה".

ארכיון. ראש הממשלה נתניהו והשר שטייניץ (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ארכיון. ראש הממשלה נתניהו והשר שטייניץ(צילום: גיל יוחנן)

- מה האינטרס של גנץ להצטרך לקואליציה שיש בה 55 ח"כים מהימין?

"עובדה שבהתחלה הוא נתן לזה יד. הנשיא הציע לא רק רוטציה בין גנץ לנתניהו, אלא גם שוויוניות בממשלה. כלומר, לא חשוב כמה ח"כים יהיו כי הרי הקואליציה מצביעה לפי החלטות הממשלה. ולכן זה מנטרל לחלוטין את משקל הגוש".

 

- למה אתם לא מוכנים לשבת עם כחול לבן לגבש קווי יסוד ועל בסיס קווי היסוד האלה להתקדם הלאה?

"היינו מוכנים לשבת עם כחול לבן. הם פוצצו את המשא ומתן איתנו פעמיים".

 

- כי אתם לא נפרדים מהגוש.

"אז מה? הגוש לא צריך להפריע".

 

- אתם לא מנהלים מו"מ על אחדות. אתם גוש מול מפלגה.

"זו תעמולה או ספין של כחול לבן שאני מציע לך לא לקנות אותו כי אין בו גרם של אמת".

 ישיבת סיעה כחול לבן  (צילום: רויטרס)
יו"ר כחול לבן בני גנץ(צילום: רויטרס)

יובל שטייניץ באולפן ynet (צילום: עידן ארבל)
השר יובל שטייניץ באולפן ynet(צילום: עידן ארבל)

- מה האמת?

"נתניהו ישב עם גנץ, נקבעה ביניהם עוד ישיבה. הכוונה הייתה שנתניהו וגנץ והצוותים שלהם יסכמו את קווי היסוד של הממשלה הרחבה".

 

- ואז גוש הימין יתיישר לפי הסיכום הזה?

"ודאי".

 

"המצב מול איראן – קטסטרופה"

בהתייחס למבצע הטורקי נגד הכורדים בצפון סוריה, ולמה שנראה כנטישה של ארה"ב את בת בריתה, אמר שטייניץ: "מאוד מדאיג בעיניי מה שקורה בצפון סוריה. הכורדים הם הכוח הכי נאור שנשא על כתפיו את עול המלחמה בדעאש".

 

- האם עודכנו על ידי האמריקנים שהם מתכוונים לתת לטורקים להיכנס לשם?

"הדבר הזה עומד על הפרק הרבה זמן. הכוונה של ארדואן היא לפגוע בכורדים, אולי גם לפנות אותם, כדי לפנות מקום לפליטים אחרים על חשבון הערים והעיירות הכורדיות. זה דבר שראוי לגינוי וזה דבר שצריך להיפסק".

 

- ישראל ידעה על כוונה אמריקנית לאפשר לטורקים להיכנס לסוריה?

"הדבר הזה עומד על הפרק חצי שנה, כך שהפתעה גדולה לא הייתה פה. יחד עם זאת, אני חושב שמחויבותו של המערב כולו ושל ארה"ב זה לתמוך בבעלי בריתו".

 

- שמענו קריאות של פוליטיקאים לעזור לכורדים. ישראל תסייע?

"אני לא חושב שישראל תתערב בלחימה בצפון מזרח סוריה. אנחנו נוהגים בצורה מאוד מחושבת ונכונה בזה שאנחנו תוקפים ומונעים התבססות איראנית בסוריה, אבל לא מתערבים במלחמת האזרחים מעבר לכך. זו המדיניות שנתניהו התווה לפני ארבע שנים".

 

 

- הבגידה של טראמפ בכורדים אמורה להטריד ולהדאיג את ישראל?

"לא תפקידי לחנך את ארה"ב, אבל אנחנו תמיד צריכים לזכור שאנחנו חייבים להיות מסוגלים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, מול כל קואליציה אזורית, מול איראן על כל שלוחותיה".

 

- אז לא לסמוך על האמריקנים?

"התמיכה האמריקנית מאוד חשובה לנו, אבל מבחינת לוחמה, הגנה על מדינת ישראל על אזרחיה וגבולותיה - זה רק אנחנו".

 

- כשארה"ב לא מגיבה למתקפה על סעודיה, לא מגיבה על המתקפה של ארדואן שהתחילה אתמול, מה אתה חושב על זה?

"אני תמיד חושב שארה"ב צריכה לגלות תקיפות מול גורמים כמו איראן, גורמי טרור או תומכי טרור".

 

- הגדרת את המצב מול איראן כ"קטסטרופה", על סף התפוצצות. עד כמה אנחנו נמצאים קרובים לעימות ישיר עם האיראנים?

"המצב בתוך איראן על סף פיצוץ. הוויכוח הפנימי מאוד חריף. הסנקציות פוגעות ומחסלות את הכלכלה האיראנית צעד אחרי צעד והמצוקה גדולה. יש שם מתח פנימי בין אלה שאומרים 'בואו נלך לערוץ דיפלומטי' לבין אלה שאומרים 'אין ברירה, בואו נתחיל לפוצץ את האזור'. זה יכול ללכת לשני הכיוונים. שום דבר לא ודאי. אני כן רואה מצב שיכולה להתפתח תוך שבועות או חודשים מלחמה במפרץ הפרסי בין איראן לסעודיה, או בין איראן לארה"ב, שתגלוש גם אלינו. אנחנו רואים את ההכנות האירניות בסוריה".

 

- רואים הכנות בסוריה לקראת מתקפה על ישראל?

"ישראל רואה כל הזמן הכנות, את רובן הצלחנו לסכל, אבל בחודשים או בשבועות האחרונים אנחנו רואים את איראן עושה מאמצים גדולים יותר, גם בגזרות אחרות, כמו בסעודיה ומפרץ הפרסי יותר, ולכן הסכנה לאיזושהי התקפה על ישראל, ישירה או בעקיפין, גדולה היום שבעתיים ממה שהייתה לפני חצי שנה. התלקחות צבאית שתכלול גם אותנו אפשרית בכל רגע".

 

- האם ההתנהגות הקפריזית של נשיא ארה"ב, ואפילו רפיסות מסוימת, לא תהפוך לאט לאט לכתף קרה לישראל?

"אני לא רואה שום כתף קרה כלפי ישראל. אפשר להגיד אולי שיש כתף קרה כלפי בעלות ברית אחרות, אבל לא כלפי ישראל. התמיכה בישראל מלאה ונחושה, גם בסיוע הצבאי גם בשיתוך הפעולה המודיעיני, וגם במאבק מול איראן - עדיין ארה"ב מטילה עליה סנקציות קשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידן ארבל
השר יובל שטייניץ
צילום: עידן ארבל
מומלצים