שתף קטע נבחר

עיתונאי רוסי שמלווה את פרשת נעמה יששכר: "משחק מכור מראש"

הוא נכח בכל הדיונים בחימקי - וראה את התובע מדפדף בנייד במקביל לדרישה למאסר כבד וכיצד השופט נותר אדיש בנאומי ההגנה. בריאיון לשליחת ynet, "ידיעות אחרונות" ו"וסטי" למוסקבה, סיפר ניקיטה סולוגוב על תחושותיו לנוכח עונשה של הישראלית: "מזעזע באיזו אדישות שולחים בחורה בגילי לכלא"

"המשפט הזה נראה כמו משחק מכור מראש". לניקיטה סולוגוב (27), עיתונאי האתר הרוסי Media Zona, אין כל ספק - נעמה יששכר, שנשלחה למאסר של שבע שנים וחצי בגין הברחת 9.5 גרם חשיש, נכבלה בניגוד לרצונה בדרישה של ארצות הברית מישראל להסגיר לידיה את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב. "זה מסביר את כל הסיפור הזה בצורה מיטבית", אומר לנו העיתונאי הצעיר.

 

פרשת נעמה יששכר - דיווחים נוספים:

נתניהו לפוטין: הענק חנינה לנעמה

"חוששים מאוד לטוס דרך מוסקבה"

"הסגרת ההאקר לארה"ב תסבך אותנו"

 

סולוגוב מסקר את תחום המשפט באתר מאז הקמתו לפני כחמש שנים. הוא נכח בכל הדיונים בתיק של נעמה בבית המשפט בעיר חימקי במחוז מוסקבה, ותיעד את התהליך בצורה מפורטת, לרבות דברים קטנים שמשכו את תשומת ליבו. כך למשל הוא הבחין בכך שהשופט פאבל צ'רדניצ'נקו הגיע לאולם הדיונים בנעלי בית משובצות שבצבצו מתחת לגלימה.

 

"המשתתפים במשפט, הפרקליטות והשופט, מבצעים את הפעולות הנדרשות בחוק, אבל לא באמת מעניין אותם שאדם עומד מאחורי הסיפור הזה", אמר סולוגוב בביטחון מלא.

ניקיטה סולוגוב  ()
ניקיטה סולוגוב

הפגישה עמו נערכה במקום שנראה די רחוק ממה שאנחנו מכירים על אתרי חדשות. בתוך דירה גדולה יושבים כמה צעירים על ספות, ומקלידים על מחשבים ניידים. "בדרך כלל אני מסקר את התיקים על בסיס הפרוטוקולים של הדיונים שאני מקבל מעורכי דין", מסביר סולוגוב, "אבל במקרה של נעמה יששכר עורך דינה סירב לתת לי את הפרוטוקולים בטענה שהוא מפר בכך את הסודיות המשפטית, והפנה אותי לאמה של נעמה.

 

"גם האם סירבה להעביר אליי את הפרוטוקולים מתוך חשש שבמקרה כזה אתאר רק את הצד של הפרקליטות ואולי לא אציג את בתה ואת עמדת ההגנה כראוי. בגלל זה הלכתי פיזית לכל הדיונים, מה שלא היה קל כי בית המשפט נמצא מחוץ למוסקבה ולהגיע לשם כל פעם מחדש היה מאתגר".

ניקיטה סולוגוב  ()
הדיווח של סולוגוב באתר הרוסי

לדברי סולוגוב, אף אחד לא ניסה למנוע לסקר את הפרשה מקרוב, אך היה מי שהופתע שעיתונאי הגיע לבית המשפט באופן אישי. "אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה אלא מסקרים מקרים של אי-צדק ופגיעה בזכויות אדם", ציין העיתונאי המקומי. "במערכת המשפטית במוסקבה מכירים אותנו היטב, אבל בחימקי הופתעו כשראו אותי מגיע לכל הדיונים".

 

הוא סיפר עוד כי "בשבילי היה מעניין לראות את ההתנהלות המשפטית במקרה הזה, למרות ש'מעניין' אולי היא לא המילה המדויקת במקרה הזה. ההתמודדות של האזרחים הזרים, שלא דוברים את השפה, עם המכונה המשפטית כאן ברוסיה היא מאוד קשה. זה מעורר לא מעט רגש".

נעמה יששכר עצורה כלא רוסיה על סחר סמים החזקת סמים שדה תעופה העברה מ הודו ()
נעמה יששכר

יפה יששכר מחוץ לבית המשפט במוסקבה (צילום: נועה לביא)
הכלא במוסקבה שבו מוחזקת הצעירה הישראלית(צילום: נועה לביא)

 

סולוגוב מתאר את האווירה בבית המשפט בחימקי כ"ביתית למדי". במקביל הוא מספר על המזכירות של השופט שבוחרות לשתות תה ולדבר על ענייני היומיום בזמן קיום הדיונים באולם.

 

בנוגע לעונש שנגזר על יששכר אמר סולוגוב כי "הרבה אנשים מופתעים ומזועזעים מגזר דינה המטורף ובפרט שהוא מתייחס לבחורה צעירה שכלל לא ניסתה לחצות את גבולותיה של רוסיה. מוזר לי לראות לעיתים תגובות ברשת שמאשימות אותה בחוסר אחריות ושהיא הייתה אמורה לעיין בחוקים של רוסיה אם כבר החליטה לטוס דרכה.

 

"עם כל הניסיון שלי, חשבתי שהמקסימום שיכולים לתת לה זה חמש שנים, אבל כששמעתי שהפרקליטות דורשת שמונה שנות מאסר - הייתי בהלם. החוק אומר מחמש עד 10 שנות מאסר על הברחת סמים, וניסו לתת לה קרוב למקסימלי, כשבמקרה הזה בכלל לא היה ברור למה היא יושבת במעצר ובמה מאשימים אותה".

 

- אם כך, מה עומד לדעתך מאחורי ההחלטה הדרמטית בעניינה של בחורה בת 26?

"אני לא ידעתי על זה (בקשת ארה"ב להסגיר את ההאקר הרוסי בורקוב. נ"ל) שום דבר לפני ההכרעה, ורק לקראת הפרסום של גזר הדין התחילו להופיע ידיעות על כך שיש קשר בין המקרים. האמת שאני רחוק מפוליטיקה ועוסק בעיקר בתחום שלי, דיפלומטיה זו לא המומחיות שלי, אבל זה מסביר את כל הסיפור".

 

- כלומר, אתה מאמין שזו הסיבה האמיתית למעצר של נעמה?

"לדעתי כן".

 

 

בדיון האחרון בתיק של נעמה התבקש העיתונאי לעזוב את אולם בית המשפט. הוא אף ציטט סעיף שמאפשר לסקר את הדיונים הפתוחים, אך השופט צ'רדניצ'נקו דרש ממנו לא ללמד את איש מערכת החוק מה מותר ומה אסור.

 

"בסוף הם נתנו לי להיכנס. האולם שם קטן מאוד, מבולגן ולא מסודר", סיפר סולוגוב. "מלבד הכיסאות של השופט והפרקליטים, היה ספסל ארוך שנזרקו עליו חומרי החקירה והרבה מסמכים, אבל עדיין היה מקום לשבת. כשניסיתי להתיישב, אמרו לי שאסור. הייתי עם המחשב כדי לתעד את המתרחש ולא יכולתי להניח אותו על משהו, אז פשוט התיישבתי על הרצפה וכך עבדתי במשך כל הדיון".

 

- האם הופעלו עליך או על האתר לחצים בעקבות אופן הסיקור?

"בכלל לא. מאז שאנחנו קיימים לא חשנו מאוימים. אין התערבות בתכנים שלנו".

יפה יששכר מחוץ לבית המשפט במוסקבה (צילום: נועה לביא)
האם יפה יששכר(צילום: נועה לביא)

לאחר פרסום הכתבה המסכמת בנוגע לסיפורה של נעמה, כתב סולוגוב פוסט בפייסבוק שבו הוא קרא להימנע מטיסה דרך מולדתו.

 

- אתה חושב שהמקרה הזה יגרום לתיירים ואנשי עסקים להימנע מחציית הגבולות של רוסיה?

"האמת שהפוסט נכתב ברגע של הצפת רגשות - פשוט חשבתי שאם היא הייתה טסה ישירות לישראל, סביר להניח שהיא לא הייתה תקועה עכשיו בכלא הרוסי. אני לא כותב בנושאים פוליטיים, אני מספר את סיפורם של האנשים שסובלים מהפוליטיקה הפנימית. קשה לי להניח אם הסיפור הזה יפגע ביחסים בין ישראל לרוסיה".

 אלכסיי בורקוב רוסיה ישראל כלא ()
ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב

במהלך השיחה, ניכר שסולוגוב משתדל להימנע מלהביע את דעתו האישית בנוגע לסוף הסיפור.

 

- אתה חושב שנחזה בהפי אנד? מישהו יכול לשכנע את פוטין לשנות את רוע הגזירה?

"אין לי ניסיון בזה, אבל אני חייב להגיד שהזדעזעתי לראות באיזו קלות ואדישות נשלחת לכלא בחורה בגילי, כשהפרקליט מדפדף באפליקציה בטלפון שלו מיד אחרי שדרש שמונה שנות מאסר בשבילה, או כשהשופט מצחקק איתו במקום להרים גבה ולהיות מופתע.

 

"הם פשוט לא מתרגשים משום דבר, אולי במקרה שלה זה פשוט היה מכור מראש. הם אינם מביעים רגשות בכלל. להפך, בזמן נאומי ההגנה, שהיו באמת מעניינים ואפילו מרתקים, השופט היה עסוק בטלפון ולא הביע שום עניין. זה היה נראה כמו סצנה מתוך סרט, רק שכאן מדובר במציאות עם צעירה ובני משפחתה".

 

נתניהו פנה רשמית לפוטין 

מוקדם יותר אתמול (ג') ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקשה רשמית, בשמו ובשם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, לחון את הצעירה הישראלית.

 

משפחתה של יששכר מסרה בתגובה כי "אנו מודים לראש ממשלת ישראל על הנחישות כמדינאי והחמלה כאדם וכאב לילדים. אנו מקווים שמערכת היחסים הטובה של ראש הממשלה עם הנשיא פוטין תסייע להוציא את נעמה מהכלא הרוסי בימים הקרובים לאחר שהוגש נגדה כתב אישום על עבירה שכלל לא ביצעה".

 

האם יפה אמרה: "אני מאוד שמחה, זו עוד תקווה בשבילי ובשביל נעמה. אני מודה מאוד לנשיא ולראש הממשלה, אני רוצה לכתוב לפוטין מכתב ממני ומנעמה. כל המדינה מחכה לחזרתה, כולם מבקשים שהיא תשוחרר. אני מאוד מתרגשת".


פורסם לראשונה 15/10/2019 23:15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נעמה יששכר וניקיטה סולוגוב
מומלצים