שתף קטע נבחר

סדר עולמי חדש ומעורר חלחלה

האירועים בסוריה הם תוצאה של תבוסת הדמוקרטיה והעברת השרביט למלכים החדשים: פוטין, ארדואן, טראמפ ושי ג'ינפינג. נעמה יששכר כמשל

 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תערוכה אווירית ליד מוסקבה (צילום: רויטרס)
רג'פ טאיפ ארדואן וולדימיר פוטין(צילום: רויטרס)

הדם זורם בנחלים. מה שנראה היה כסופה של המלחמה בסוריה ותבוסתה של המדינה האיסלמית התהפך בבת אחת. היא חוזרת. מתברר שבמהלך השנים פעל נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן להקמתו וציודו של צבא ג'יהדיסטי של עשרות אלפי לוחמים שיחליף את דאעש שהובס על ידי הכורדים. האירועים בסוריה גורמים לעננים להתקדר מעל המזרח התיכון, מרכז אסיה, אירופה ואמריקה.

 

 

ארדואן לא היה יכול להוציא את התוכנית לפועל לולא דונלד טראמפ - המסוכן במלכים החריגים והלא צפויים ששולטים בכמה מהמדינות החזקות בעולם; מלכים שהשתחלו לשלטון דרך סדקי הדמוקרטיה. זה לא זמן טוב להיות נתין. מאזרחים חופשיים הפכנו לכלי משחק. האופק משחיר. מותה של רוג'ובה הוא דגל שחור עבור כל מי שמאמין בדמוקרטיה המבוססת על הפרדת רשויות, בחופש ובשוויון.

 

טראמפ האמריקני, ולדימיר פוטין הרוסי, ארדואן הטורקי, מוחמד בן סלמן הסעודי ושי ג'ינפינג הסיני. המלכים החדשים.

הדמוקרטיה המערבית נחשפה במלוא חולשתה עם בחירתו של טראמפ לנשיא ב-2016. ארה"ב הצילה את אירופה במלחמת העולם השנייה והיא עשתה זאת לאו דווקא מסיבת כלכליות, גם אם היא יצאה ממנה המדינה החזקה והדומיננטית בעולם ליותר מ-75 שנים. ומה יהיה עכשיו?

 

טורקיה ורוסיה תוקפות את אירופה יותר מעשור על מנת להחליש ולפורר את האיחוד ואת הברית הצבאית של נאט"ו, כדי שיוכלו לפלוש ולבזוז אותה פרוסה אחרי פרוסה. גרמניה וצרפת עוצרות את התהליך, אבל הכרסום בשוליים - על ידי פעולות טרור, הצפה בפליטים, התערבות במערכות בחירות, הרחקה מארה"ב בעזרת סיוע לנשיא אמריקני מעורער ומושחת והטמעת פחדים – הוא תהליך שמתקדם לא רע על פי האסטרטגיה הרוסית-טורקית. 

 

 

כשהמוסר והליברליזם נחלשים, עולים כוחות ריכוזיים של לאומנות ודת. זה קורה בהונגריה, באיטליה, ברומניה ובאוסטריה. זה מחליש את הלכידות האירופית ומקל על נפילת היבשת בידי הרוסים והטורקים. למוסקבה ואנקרה יש את שני הצבאות החזקים באירופה. בלי ארה"ב, אירופה לא תחזיק מעמד.

ייתכן שההחלטה של טראמפ להפקיר את הכורדים לטורקיה נובעת מאופיו המפוקפק ומכסילותו, אבל ייתכן גם שארדואן הצליח לשכנע אותו שהצבא הסורי הג'יהדיסטי שהקים, הוא שיעצור את ההשפעה האיראנית על סוריה. לא מן הנמנע שגם הסעודים – אף הם תומכים גדולים של איסלאם ג'יהדיסטי - זרקו מילה טובה. לרוע מזלם של הכורדים, לטראמפ יש חשבון עם האיראנים ועם מי שעומד מאחוריהם – הסינים.

 

הסינים מתמודדים עם השפעה הטורקית במרכז אסיה ועם כך שהטורקים מעודדים את המרד האויגורי במערב סין (האויגורים הם מיעוט טורקי מוסלמי). חזרתה של המדינה האיסלמית היא תפנית רעה לסין ולמדינות מרכז אסיה. כלי טורקי לנוע מזרחה. די מהר עלול להתברר שהמהלך האמריקני שבבסיסו איום מסחרי ציני נגד האיראנים והסינים יתדרדר וייכשל כמו שנכשל במפרץ הפרסי. יתברר, מאוחר מדי עבור הכורדים, שהעדפת הטורקים והסעודים היא כישלון שותת דם.

חלוקת הכוחות בסוריה ()

המלכים פוטין, טראמפ, ארדואן ובן סלמן משחקים שחמט בסוריה. גם לרוסים יש אינטרס לחסום את האיראנים, ולא אכפת להם לחלק את סוריה בינם לבין הטורקים. המשחק שהחל לפני כמה ימים מזכיר את חלוקת פולין בהסכם ריבנטרופ-מולוטוב בין גרמניה לרוסיה ב-1939. ההסכם היה לא רק על אדמות חדשות, אלא גם על משאבים וכלכלה. אבל ההסכם הנוכחי גם מדיף את ריחו של נוויל צ'מברלין בהסכם מינכן ב-1938, שבו נמכרו הצ'כים לנאצים.

 

הכורדים משלמים את המחיר של ההסכם שנחתם בתקיעת כף טלפונית בין המלכים. כלים על לוח שחמט של מי שרבים או סוגרים ביניהם עסקאות של שליטה.

היחלשות הדמוקרטיה מביאה בין השאר לכך שבתי המשפט אינם עצמאיים אלא עושים מה שמבקשים מהם. משפטים פוליטיים. במקביל המשטרה עוצרת את מתנגדי השלטון, העיתונות מהללת את השליט, הפרלמנטים מחוקקים חוקים דרקוניים.

 

זה הזמן שבו צעירה ישראלית עם טולה חשיש נעצרת במוסקבה בטיסת מעבר, נזרקת לכלא ונשפטת לשבע שנים כי המלך פוטין רוצה שבלוגר שאמור להיות מוסגר למלך טראמפ על ידי הווסאל ביבי, יועבר אליו בתמורה לבת ערובה.

 

פיקחו עיניים. סעו בזהירות. אף אחד לא יעזור לכם. כל עוד טראמפ נשיא – אין שלום ואין ביטחון. זה זמן להתפלל שנוכל להחזיק מעמד, ושמישהו שיש בו משהו מהדמוקרטיה הליברלית וחוט שדרה מוסרי יחזור לבית הלבן. אחרת העתיד הולך יהיה דומה מאוד להווה של הימים האחרונים.

 

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים