שתף קטע נבחר

מהומות בצ'ילה: תחנות רכבת הוצתו, עוצר הוכרז בבירה

החלטת הממשלה להעלות את מחירי התחבורה הציבורית הובילה להפגנות אלימות נגד השלטון בצ'ילה - שהספיק לחזור בו. בעקבות ההפגנות: מצב חירום הוכרז בבירה, עוצר הוטל עליה בשעות הלילה והצבא נפרס ברחובות. שלושה נהרגו

 

 

צבא צ'ילה הודיע הלילה (בין שבת לראשון) כי עוצר יוטל על רחובות הבירה סנטיאגו בעקבות המהומות שהחלו ביום שני האחרון עם העלאת מחירי התחבורה הציבורית על-ידי הממשלה. אתמול הכריז נשיא המדינה סבסטיאן פיניירה על מצב חירום בבירה ובאזורים נוספים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

מהומות בעיר ולפראיסו, צ'ילה (צילום: רויטרס)
מצב חירום בצ'ילה. מהומות בעיר ולפראיסו(צילום: רויטרס)

מהומות בסנטיאגו בירת צ'ילה (צילום: AP)
תחנת רכבת שרופה בבירה. מאות אלפי נוסעים עוכבו(צילום: AP)

מעט לפני הטלת העוצר, הודיע פיניירה כי חזר בו וימתין עם העלאת מחירי התחבורה הציבורית. "הקשבתי בענווה לקולות המוחים", אמר הנשיא. עם זאת, לעת עתה לא נראה שהמחאה, שהתרחבה גם למחירי המים, החשמל והתרופות, תדעך בקרוב.

מהומות בסנטיאגו בירת צ'ילה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מהומות בסנטיאגו בירת צ'ילה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הגנרל חאווייר איטוראייגה דל קמפו, האמון על הביטחון בעיר הבירה תחת מצב החירום שהוכרז בה, אמר כי העוצר ייאכף בין השעות 22:00 ל-07:00 שעון מקומי. "אנחנו תופסים פיקוד, פרסנו את הכוחות בנקודות עימות על מנת למנוע את מעשי הוונדליזם", אמר. "אנחנו ממליצים לאנשים לחזור הביתה, לחשוב על צעדי הממשלה האחרונים ולהגן על משפחותיהם ורכושם".

 

למרות כניסת העוצר לתוקף, יצאו אלפי בני אדם מבתיהם והתאספו בכיכרות כדי להשתתף בהפגנות. לפי עדי ראייה, מעשי הביזה והשריפות ברחבי עיר הבירה, שבה מתגוררים כשישה מיליון תושבים, נמשכו. הפגנות התקיימו גם בעיר הנמל ולפראיסו, שבה הכריזו אמש השלטונות על ממשל צבאי, וגם בעיר הדרומית קונספסיון.

 

 

מהומות בעיר ולפראיסו, צ'ילה (צילום: רויטרס)
מהומות בעיר ולפראיסו(צילום: רויטרס)

מהומות בעיר ולפראיסו, צ'ילה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

מהומות בסנטיאגו בירת צ'ילה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההכרזה על מצב החירום בסנטיאגו אפשרה לממשלה להגביל את חופש התנועה וההתאספות בעיר, ולפרוס בשטחה חיילים רבים. הפעם האחרונה שבה נפרסו חיילים צ'יליאנים ברחובות סנטיאגו הייתה ברעידת האדמה הגדולה ב-2010, שבה נהרגו 562 בני אדם ברחבי המדינה.

 

במהלך המהומות בימים האחרונים התעמתו מפגינים רבים עם כוחות המשטרה, בזזו חנויות והציתו תחנות רכבת תחתית, אוטובוסים ואף את בניין מטה ספקית החשמל הגדולה במדינה. לפי הרשויות, 156 שוטרים ו-11 מפגינים נפצעו באירועים, ויותר מ-300 מוחים נעצרו. כדי לפזר את המפגינים המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות ובהם גז מדמיע ותותחי מים. שלושה נהרגו בסופרמרקט שהוצת בבירה.

מהומות בסנטיאגו בירת צ'ילה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מהומות בסנטיאגו בירת צ'ילה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מהומות בסנטיאגו בירת צ'ילה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הרשויות הודיעו כי בסך הכל נפגעו עד כה 78 תחנות רכבת בסנטיאגו. מפעילת הרכבת התחתית בבירה הודיעה ביום שישי האחרון על הפסקת השירות בשלושה מתוך ששת הקווים בעיר, צעד שגרם למאות אלפי נוסעים להיתקע בדרכם הביתה מהעבודה. בטלוויזיה שודרו באותו יום תמונות של סטודנטים ואחרים שתקפו רכבי משטרה ברחבי העיר, יידו אבנים ושרפו לפחות אוטובוס אחד.

 

מחירי הדלק, החשמל והתחבורה הציבורית בצ'ילה גבוהים מכיוון שהיא אינה מייצרת נפט משלה וחייבת לייבא את הדלק שלה. לפי הממשלה, עליית המחירים הייתה הכרחית, בין היתר, בגלל עליית מחירי האנרגיה והפיחות בערך המטבע של המדינה, אך המפגינים לא הסתפקו בהסברים הללו. אחד מהם, שהגיע עם בנו הקטן לאחת מתחנות הרכבת בעיר סנטיאגו, אמר כי הוא רצה להראות לבנו שהשלטונות "לא יכולים לפגוע באנשים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מהומות בצ'ילה
צילום: רויטרס
מומלצים