שתף קטע נבחר

תשוש ומבולבל: אסאנג' בתיעוד ראשון אחרי חצי שנה

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס הגיע לשימוע בבית המשפט בלונדון – הופעה ראשונה מאז המעצר באפריל. אסאנג', שנאבק בהסגרתו לארה"ב, נראה מבולבל והשתהה כשהתבקש למסור את שמו: "אני לא חושב כמו שצריך"

 

 

מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' הגיע היום (ב') לבית המשפט בלונדון, לשימוע ראשון לקראת הסגרתו המתוכננת לארה"ב. זו הייתה הופעתו הראשונה של אסאנג' מאז שנעצר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

במשך שבע שנים גר אסאנג' בן ה-48 בשגרירות אקוודור בלונדון. בחודש אפריל אקוודור ביטלה את המקלט המדיני שלו והוא נעצר. בריטניה גזרה עליו מאסר של 50 שבועות - עונש על כך שלפני שבע שנים הפר את התנאים שבהם שוחרר בערבות ממעצרו – וברח לקבל מקלט בשגרירות אקוודור בלונדון.

 

אסאנג' נאבק בהסגרתו לארה"ב, שם הוא מואשם ב-18 סעיפים – כולל במעורבות בפריצה למחשבי הממשל והפרת חוק הריגול. אם יורשע בכל הסעיפים יישלח ל-175 שנות מאסר.

  (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אסאנג', שהתהדר בזקן ארוך בזמן מעצרו, הגיע לשימוע היום מגולח. ניכר שהשהות במעצר גרמה לו לנזק נפשי. בפתיחת השימוע אסאנג' נראה מבולבל, והתמהמה כשהתבקש למסור את שמו וגילו.

 

כשהשופטת שאלה אותו אם הוא יודע מה מתרחש סביבו השיב אסאנג' "לא בדיוק", והתלונן על התנאים בכלא בלמרש בדרום מזרח לונדון. כשסיפר שהוא חושד שארה"ב ניסתה לגנוב את ה-DNA של ילדיו הוסיף: "אני לא חושב כמו שצריך".

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

  (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

בית המשפט בלונדון דחה את בקשת עורכי דינו של אסאנג' לדחות את ההליכים המשפטיים ולאפשר להם ללמוד את חומרי החקירה. "אני לא מבין איך זה הוגן. אני לא יכול לבדוק כלום, אין לי גישה לדברים שכתבתי. קשה לי מאוד במקום שבו אני נמצא", אמר אסאנג' בקול חלש, ואמר שלאמריקנים יש משאבים בלתי מוגבלים ו"יתרון בלתי הוגן". השימוע הבא של אסאנג' יהיה ב-19 בדצמבר, ושימוע ההסגרה הסופי יתקיים בפברואר 2020.

 

מחוץ לבית המשפט התקהלו אנשים שהביעו תמיכה באסאנג'. "ישוחרר ג'וליאן אסאנג'", קראו המפגינים. "להגן על עיתונאים, מו"לים ומדליפים", נכתב על שלט שנשא מפגין שהתחפש למשרוקית. באולם בית המשפט הצטופפו תומכיו של אסאנג', בהם ראש העיר לונדון לשעבר קן ליווינגסטון.

משטרת בריטניה בשגרירות אקוודור בלונדון ()
אסאנג' בזמן המעצר
 

אקוודור העניקה לאסאנג' מקלט מדיני ב-2012 כדי למנוע את הסגרתו לשבדיה בעקבות חשד לאונס, ואת הסגרתו לארה"ב, שם הוא מבוקש בעקבות פרסום מאות אלפי מסמכים צבאיים מסווגים. במאי 2018 סגרה שבדיה את החקירה נגדו, אך בריטניה הבהירה שבכל מקרה הוא ייעצר כשיעזוב את השגרירות.

 

אסאנג' עלה לכותרות בסוף 2010, אחרי שאתר ההדלפות שלו החל לפרסם מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב ומחלקת המדינה האמריקנית בנוגע למלחמות באפגניסטן ובעיראק וליחסים הדיפלומטיים של ארה"ב עם מדינות שונות בעולם. במסמכים הפנימיים הופיעו בין השאר עדויות על תקלות מביכות של הכוחות, הפרות של זכויות אדם שם מצדם וציטוטים מפגישות שנערכו בדלתיים סגורות עם פוליטיקאים בכל רחבי תבל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים