שתף קטע נבחר

זה לא מספיק להתנער מהחוליגנים

הנערים האלימים שיידו אבנים על חיילים הם גידול שצומח בביצה של אידיאולוגיה רעילה. ראשי המתנחלים יכולים וצריכים לעשות מעשה

 

הפגנה נגד אלימות ביצהר (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

נניח כרגע לוויכוח הבלתי נגמר על סיפוח, על מדינה אחת, על מדינה דו-לאומית. הוויכוח עצמו חשוב. הבעיה היא שמקרב מאות אלפי מתנחלים, רובם בגושי התנחלויות, שבכל הסדר יישארו בתחום ישראל, יש גם מיעוט קטן, אולי זעיר, אבל מאוד אלים, מסוכן וגזען. רק לפני שבוע פגעו חוליגנים ברב משה יהודאי, בן 80, שהגיע מטעם "רבנים למען זכויות אדם" כדי להגן על פלסטינים בזמן הקטיף. הפגיעה ברב עברה כמעט ללא כיסוי תקשורתי. אולי זה עודד את החוליגנים להמשיך. הם מעל החוק. הם לא מוכנים שמישהו יבדוק ויחקור. כך שהם המשיכו. בסוף השבוע האחרון עשרות בודדות מהם יידו אבנים בחיילים. חייל אחד נפצע קל. הגינויים, כצפוי, זרמו מקיר לקיר. וזה כולל כמעט את כל הימין.

 

 

הבעיה היא שהחוליגנים, מעטים ככל שיהיו, הם זרם. הם מחנה. יש להם רבנים משל עצמם. אחד מהם, למשל, הוא יצחק גינזבורג, נשיא ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר. הוא האבא הרוחני של הימין האנטי-ציוני. תחת מנהיגותו צומחים החוליגנים. לא מדובר בקוטל קנים, אלא באדם רציני. איש רב פנים ויודע ספר. ולכן הוא גם מסוכן יותר.

 

הוא זה שחיבר קונטרס בשם "ברוך הגבר", שהייתה בו הצדקה למעשי הרוצח ברוך גולדשטיין. לפי ההוגה הזה, "יש לעקר את הרוח הציונית... את הממשלה, משמאל או מימין, עלינו למגר. וכשתקום חדשה להפיל גם אותה, וכך הלאה - עד לכינון ממשל תורני בארץ... את בית המשפט עלינו לשבר (ואת הצבא) יש להכניע תחת יד הקדושה".

 

ב-2011 הופסק המימון לישיבה של גינזבורג. אפשר לומר, כפי שאומרים חלק ממעריציו, שצריך להבין את תורתו, משום שהוא גם אומר דבר והיפוכו, אבל יש מי שמבינים את הדברים כפשוטם. מבין ועושה מעשים.

 

גם "ועד מתיישבי השומרון", בדיוק כמו גינזבורג, הביע תמיכה בפעולות החוליגנים של "תג מחיר". המטרה, לפי פרסום בעיתון הימין "בשבע", היא "לנצח את צה"ל" תוך כדי עידוד "כניסה לכפרים הערביים הסמוכים ונקיטת פעולות הרס". המועצה המקומית שומרון מימנה את הוועד, הפסיקה לממן, אבל חידשה את המימון.

 

בעבר, כאשר ביקשתי את תגובת משרד האוצר, שבסמכותו לעצור את המימון, התגובה המדהימה הייתה: "אנו לא נתייחס לדברים". הם לא התייחסו. החוליגנים המשיכו לקבל תקציב. משום שאישור למימון חוליגנים במערכה ראשונה הוא פגיעה בערבים ובשמאלנים במערכה השנייה, ופגיעה בחיילים במערכה השלישית. יש עדכון: מהמועצה המקומית שומרון נמסר לי שהמימון הופסק.

 

בקרב המתנחלים יש יוזמות למיגור התופעה של "נוער הגבעות". במקרים רבים מדובר בנערים שנפלטו ממסגרות משפחתיות וחינוכיות. הם זקוקים לטיפול ייחודי. הייתי במקום כזה, שבו הנערים הללו מוחזרים למסלול חיים נורמלי, עם עבודה יומיומית ברעיית צאן, בטיפוח מטעי זיתים ובייצור גבינות ושמן זית. הוזמנתי לשם לא לצורך יחסי ציבור אלא כדי לראות וכדי לדבר. זה היה מרשים, אבל נדמה שראשי המתנחלים חייבים עשייה הרבה יותר רצינית כדי להתנער מהחוליגנים, ומתופעות כמו "חתונת הדמים", שבה השתוללו צעירים תוך כדי דקירת תמונתו של עלי דוואבשה, התינוק שנשרף עם ביתו בכפר דומא.

 

העניין הוא שחלק מתושבי המאחזים הם לא גידול פרא - הם גידול שצומח בביצה של אידיאולוגיה רעילה. זה לא מספיק להתנער מהחוליגנים, כפי שעשה רוב הימין בימים האחרונים. ראשי המתנחלים יכולים וצריכים לעשות מעשה. הם צריכים להיות במקום שבו נמצאים אותם אנשי שמאל ששומרים על פלסטינים שמבצעים קטיף. הרי הם מתנגדים לגזענות ולאלימות. הם רוצים דו-קיום. אז בבקשה, שיוכיחו. למה רק אנשי שמאל צריכים להיות שם?

 

ועוד משהו שאפשר להתחיל מחר: כבר יותר מעשור וחצי שתלמידים מהכפר טובא, בדרום הר חברון, נזקקים לליווי של חיילים בדרכם לבית הספר בא-תוואני משום שהם חוששים מאלימות של אנשי חוות מעון. זו כבר שגרה. שגרה שכולה חרפה. חרפה בשירות שונאי ישראל. יש מתנחלים הגונים, הם הרוב. הגיע הזמן לא להסתפק בגינויים. הגיע הזמן שההגונים יעברו למעשים.

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים