עומס כבד בכביש החוף עקב נתיב פלוס: "שוקלים להקדים חלוקת דו"חות"
הבוקר הנסיעה בנתיבים הרגילים בכביש 2 ארכה 36 דקות יותר, ובמשרד התחבורה מאשימים את הנהגים הבודדים: "מנצלים את חוסר האכיפה, וכשרואים שוטר חוזרים לנתיב הרגיל". משה שנסע מנתניה להרצליה: "זה היה סיוט". בכיר במשרד התחבורה אישר: "בוחנים את הקדמת האכיפה"
במשרד התחבורה שוקלים להקדים את מתן הדו"חות לנוסעים בודדים בנתיב השיתופי החדש בכביש החוף ובנתיבי איילון החדש, נתיב פלוס: שבועיים וחצי לאחר שהושק, תוך הבטחה שבחודש הראשון לתפעולו לא יחולקו דו"חות לנהגים שייסעו לבדם על הנתיב השיתופי החדש, במשרד התחבורה שוקלים בימים אלו להקדים את מתן הקנסות ולהתחיל לחלקם כבר בימים הקרובים, לאור העובדה שרבים נוסעים בנתיב לבדם.
"הם פשוט מנצלים את המצב ואת חוסר האכיפה", אמר הבוקר גורם במשרד התחבורה ל-ynet. ״הם רואים שוטר אז הם מנסים מהר להשתלב בחזרה בנתיב הרגיל וככה הם דופקים את יתר הנהגים פעמיים - גם את אלו שבנתיב המיועד שצריכים לחכות שהם ייכנסו חזרה לנתיב הרגיל וגם את אלו שהם נכנסים להם לנתיב".
בראיון ל-ynet אישר הבוקר (ג') את הדברים שי קדם, מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה. "אנו בהחלט בוחנים אם להקדים את האכיפה ונעבוד מול אגף התנועה בנושא. חשוב להבין שאם הנתיב יתפנה ממפרי החוק המצב שלו אפילו ישתפר". כל זאת, על רקע העומסים הכבדים בנתיב היום, ביום הראשון שלאחר החגים. בכביש החוף נרשמו עומסים מאזור ינאי עד וינגייט, כשבימים כתיקונם העומס מתחיל דרומה יותר, באזור מחלף נתניה.
פרויקט נתיב פלוס הושק ביום שישי, 4 באוקטובר. בכביש 2 (כביש החוף) הוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 ק"מ, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה תותר הנסיעה לכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג ונוסע לפחות) ולתחבורה ציבורית. בכביש 20 (נתיבי איילון) בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד יכולים כלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים לפחות) לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית הקיים כיום, שהוארך במסגרת הפרויקט עד מחלף קיבוץ גלויות.
נתיב פלוס הושק בזמן החגים, כשאין עומסים כבדים. אבל אחרי החגים הגיעו, ואיתו הפקקים, והתלונות. משה (39) שיצא מנתניה בשעה 08:15 הגיע להרצליה מאוחר ממה שהוא ציפה ואמר ל-ynet: "זה לא סביר שיהיה פקק כזה גדול. אני עובד פה כבר ארבע שנים, ויודע שיש פקקים אבל לא כאלו, לא ככה. אולי אני צריך לבדוק מי נוסע לעבודה מנתניה או הסביבה כי זה סיוט להגיע ככה".
אילנה, שגם היא נסעה דרומה לעבודתה במשרד בהרצליה פיתוח, אמרה כי הנסיעה הייתה ארוכה מהרגיל. "זה עונש לאלו שאין להם אנשים לנסוע איתם, אבל ראיתי בנתיב המיוחד שהיו שובבים שנסעו לבד".
התחושות של השניים אינם רחוקות מהמציאות. על פי קדם, שישב גם הבוקר בחדר הבקרה של משרד התחבורה, התנועה זרמה היטב בנתיב פלוס ונעמדה יחסית בנתיבים האחרים: "בשעה שמונה בבוקר הייתה נסיעה של 36 דקות יותר מהרגיל בנתיבים הרגילים בין צומת ינאי לגלילות", הוא מודה ומוסיף: "ההערכות והתחזיות שלנו הם שכשהמצב יתייצב זה יירד לעשרים דקות כאשר אלו שיסעו בנתיב הקארפול יחסכו עשרים דקות נסיעה".
על פי קדם, כולם - מהנהגים, דרך משרד התחבורה ועד לרשת החברתית waze - לומדים את המצב החדש. "היום ראינו שהכביש שבדרך כלל ריק בשש וחצי בבוקר היה פקוק ובשבע הוא היה פחות עמוס", הוא מסביר.
שיא התנועה הבוקר הייתה בסביבות השעה שמונה, כאשר במשרד התחבורה מצפים כי מחר, עם החזרה של הילדים ללימודים בבתי הספר, וביום ראשון - עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית - יהיו עומסים כבדים יותר. "בימי החגים הייתה נסיעה מאוזנת", מדווח קדם. "אין ספק שבהתחלה יהיו יותר עומסים, אבל זה יתאזן ואין ספק שמי שיבחר לנסוע בקארפול יהיה לו יותר קל. מי שנסע היום בקארפול נסע כרגיל".
על פי קדם, הבקשות לנסיעה שיתופית ב-waze ובמוביט עלו בשבועות האחרונים בכ-40%. בנוסף, מנהל האגף לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה טען כי בנתיבי איילון התקצרה נסיעת האוטובוסים בשל הנתיב בעשר דקות ממחלף מבוא איילון ועד למחלף קיבוץ גלויות וכי אורך הנסיעה ברכב פרטי של נהג עם עוד נוסעים שנוסע בנתיב הפלוס 3 ירדה ב-30 דקות.
קדם אף התייחס לסוגיית היציאה מהעיר נתניה שהייתה בעייתית עד לביטול נתיב תחבורה ציבורית פנימי שאפשר ירידה קלה יותר לכביש החוף: "היום בשעות המוקדמות היציאה מנתניה טובה ובפולג זה שיפר את היציאה. מאוחר יותר, לקראת השעה שמונה, היציאה מעיר ימים ומפולג הייתה עמוסה".