שתף קטע נבחר

הדרך לאירופה: 40 אלף דולר, ואולי תמות במשאית

בריטניה: מוריס רובינסון, הנהג שבמשאיתו נמצאו בשבוע שעבר 39 מהגרים מתים, יעמוד לדין על 39 סעיפי הריגה. גובר החשד שרוב הנספים הוברחו מיישובים עניים בווייטנאם, שרבים מובאים ממנה בסתר לעבוד בעסקי הקנאביס ובסלוני יופי. אשת נעדר: "גייסתי כסף שייסע, נשארתי עם החובות. אין לי תקווה"

בבריטניה הוגשו אמש (שבת) אישומים רשמיים נגד מוריס רובינסון, הנהג בן ה-25 מצפון אירלנד שבמשאיתו נמצאו בשבוע שעבר גופותיהם של 39 בני אדם, ככל הנראה מהגרים שנחנקו וקפאו למוות במכולת קירור שאותה הוביל. הוא מואשם ב-39 סעיפים של הריגה ובעבירות אחרות, בהן קשירת קשר להברחת בני אדם והלבנת כספים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ 

 

 

מו רובינסון נהג נעצר 39 גופות משאית בריטניה  ()
הנהג רובינסון. יובא לבית המשפט ביום שני

וייטנאם נרות לזכר הרוגי משאית המוות במחוז נגה אן הכומר אנתוני דאנג הו נאם (צילום: רויטרס)
נרות לזכר הנספים, בהובלת הכומר אנתוני דנג הו נאם(צילום: רויטרס)

אחרי שבימים הראשונים דווח כי ההרוגים הם סינים, בסוף השבוע הסתמן כי לפחות חלקם – אם לא רובם – הם ווייטנאמים, וכעת נעזרת משטרת בריטניה בקהילה הווייטנאמית בממלכה כדי לזהות את הגופות. בווייטנאם עצמה שורר אבל כבד בכמה קהילות, שבהן דיווחו משפחות כי איבדו את הקשר עם בניהן ובנותיהן שיצאו בדרכם לבריטניה.

 

כל המשפחות שאיבדו קשר עם יקיריהן גרות בפינות מרוחקות ועניות של מרכז וייטנאם – אזור שממנו יוצאים המונים למסעות מסוכנים בתקווה למצוא עבודה במדינות עשירות יותר. רבים מהם מוברחים שלא כחוק דרך רוסיה או סין, ונאלצים לשאת מסמכים מזויפים ולשלם למבריחים סכומי עתק של עד 40 אלף דולר – סכום עצום בווייטנאם, שבה ההכנסה השנתית לאדם היא כ-2,400 דולר.

39 גופות נמצאו ב מכולה של משאית אסקס בריטניה (צילום: EPA)
המכולה הגיעה בלגיה. משאית המוות(צילום: EPA)

  ()

אחת העיירות שעליהן ירד אבל היא ין תהאן, כ-300 קילומטרים מדרום לבירה האנוי, שם סיפר אתמול האב אנתוני דנג הו נאם, כומר קתולי, כי להערכתו רוב ההרוגים הם מווייטנאם. "כל המחוז שלנו שרוי באבל", אמר נאם, כשמהרמקולים בוקעות תפילות למען הנספים, "זה אסון לקהילה שלנו". כ-500 מתפללים התאספו בשעות הערב אתמול והדליקו נרות בכנסייה הצנועה של העיירה.

 

נאם העיד כי משפחות סיפרו לו שידוע להן על קרוביהן שנסעו לבריטניה בזמן שבו הועברה המכולה שבה נמצאו 39 המתים, וכי לא הצליחו ליצור איתם קשר מאז. לפי משטרת בריטניה, רק מעטים מאוד מבין ההרוגים נשאו עליהם מסמכים מזהים, ולכן מלאכת הזיהוי מתארכת ויש צורך להשתמש בטביעות אצבע ודגימות DNA.

 

המשטרה למסתננים: "לא נפגע בכם"

המשאית נמצאה בשבוע שעבר, בלילה שבין שלישי לרביעי. הנהג רובינסון אסף מכולה שהגיעה מנמל בבלגיה לנמל באנגליה, ואז הסיע אותה לאזור תעשייה בגרייס שבמחוז אסקס, בדרום-מזרח אנגליה. כשפתח את דלתות המשאית התגלו בה 39 גופות: 31 גברים ושמונה נשים.

וייטנאם נרות לזכר הרוגי משאית המוות במחוז נגה אן הכומר אנתוני דאנג הו נאם (צילום: רויטרס)
מתפללים, אבל יודעים שאין הרבה תקווה. נרות בווייטנאם(צילום: רויטרס)

רובינסון הזעיק את כוחות ההצלה, אבל מיד התעורר החשד כי סייע ביודעין להבריח את המהגרים לממלכה. הוא יובא לבית המשפט ביום שני לשימוע ראשון בעניינו, ומלבדו נעצרו עוד שלושה בני אדם בחשד להריגה ולסחר בבני אדם. חשוד נוסף נעצר בדבלין, אירלנד.

 

בניסיון להשיג עוד פרטים על הנספים ניסתה אתמול משטרת בריטניה להרגיע עובדים זרים ולהבהיר להם שכל מי ששוהה בבריטניה שלא כחוק ויגיע אל המשטרה כדי לעזור בזיהוי – לא ייחקר ולא יקרה לו דבר. "אם תבואו אלינו נעשה כל שביכולתנו לכרוך את זרוענו סביבכם, להעביר אתכם את התהליך הזה ולקבוע במהירות האפשרית אם יקיריכם היו מעורבים באירוע הטרגי הזה", הבטיחה המשטרה.

וייטנאם קרובי משפחה של אנה בוי תהי נהונג משאית המוות בריטניה (צילום: AFP)
בית משפחתה של אנה בוי תהי נהונג, שחושדים כי נספתה במכולה(צילום: AFP)

וייטנאם קרובי משפחה של אנה בוי תהי נהונג משאית המוות בריטניה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

וייטנאם קרובי משפחה של אנה בוי תהי נהונג מראים תמונתה ברלין משאית המוות בריטניה (צילום: רויטרס)
תמונה ששלחה אנה מברלין(צילום: רויטרס)

בעיירה ין תהאן שבווייטנאם התאספו אתמול עשרות קרובי משפחה של בוי תהי נהונג בחצר הקטנה של בית המשפחה. אמה לא הייתה מסוגלת לקום ממיטתה. "היא סיפרה שהיא בצרפת ונמצאת בדרכה לבריטניה, שם יש לה חברים וקרובי משפחה", אמר בן דודה. "אנחנו מחכים ומקווים שהיא לא בין הקורבנות, אבל לא סביר להניח שזה המצב. אנחנו מתפללים עבורה מדי יום. גם שני אנשים מהכפר שלי היו חלק מהקבוצה הזו".

 

היא נחנקה, ההורים לא נושמים

אדם נוסף שייתכן כי נחנק למוות במשאית הוא נגוין דינה טו, שעבד שלא כחוק ברומניה ובגרמניה. לפני כמה חודשים הוא ביקש מאשתו לעזור לו לגייס 14 אלף דולר כדי לכסות את עלות הנסיעה הבלתי חוקית שלו מגרמניה לבריטניה.

וייטנאם אשתו של נגוין ש חושדים ש מת ב משאית המוות בריטניה (צילום: רויטרס)
אשתו של נגוין. נשארה עם החובות(צילום: רויטרס)

"איבדתי קשר איתו ב-21 באוקטובר", סיפרה אשתו. "יש לי חוב גדול לשלם, אין לי תקווה ואין לי כוח לעשות שום דבר". אביו של טו סיפר שקרובי משפחה בבריטניה אמרו לו שטו היה בתוך המשאית: "הם היו אמורים לאסוף אותו בנקודת ההורדה".

 

איך בדיוק הגיעו הקורבנות למשאית – זה עדיין לא ידוע. כ-70% ממקרי הסחר בווייטנאמים בבריטניה בשנים 2016-2009 היו מקרים של הברחה לצורכי עבודה נצלנית, בין השאר בתעשיית הקנאביס ובסלוני יופי.

  ()
לא יכולה לנשום. פאם והודעת הטקסט ששלחה

מחוז נגה אן, שבו נמצאת העיירה ין תהאן, הוא אחד העניים ביותר בווייטנאם, ותושבים רבים בו הופכים לקורבנות של סחר בבני אדם ומגיעים לאירופה. גם ממחוז הה תינה הסמוך מוברחים רבים ליבשת, ולפי הערכות 41,790 בני אדם יצאו משם השנה בחיפוש אחר עבודה במקום אחר, כולל בחו"ל.

 

אחת הקורבנות שלפי החשד הגיעו מהא תינה היא פאם תהי טרה מי בת ה-26. בשבוע שעבר, בערך בזמן שבו הייתה המכולה בדרכה מבלגיה לבריטניה, שלחה הצעירה לאמה הודעת טקסט ובה כתבה שהיא אינה יכולה לנשום. "הילדה ההיא שכתבה שהיא לא יכולה לנשום במשאית?", אמר אתמול הכומר נאם. "ההורים שלה לא יכולים לנשום כאן, בבית".


פורסם לראשונה 26/10/2019 23:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנג רובינסון. מואשם בהלבנת כספים
מומלצים