שתף קטע נבחר

בעקבות הוראת בית הדין לעבודה: מעברי הגבול ליו"ש ועזה לא ייסגרו

אחרי שהמדינה הביעה חשש שסגירת מעברי הגבול תערער את היציבות הביטחונית, הורה בית הדין לעבודה לוועד עובדי משרד הביטחון למנוע את המהלך המחאתי. עובדי משרד החוץ יוכלו להשבית מהלילה את הנציגויות בחו"ל

 

פתיחה מחסום ארז מעבר ארז גבול רצועת עזה (צילום: רועי עידן)
מעבר ארז. יישאר פתוח(צילום: רועי עידן)

מעברי הגבול לא ייסגרו, אבל התוכנית להשבית את נציגויות ישראל בחו"ל נותרה על כנה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נענה בצהריים (יום ג') לבקשת המדינה, והודיע שהוא לא מאשר לוועד עובדי משרד הביטחון להשבית החל מהלילה את מעברי הגבול בין ישראל לרצועת עזה וליהודה ושומרון. ההחלטה אינה נוגעת לכוונת ועד עובדי משרד החוץ להשבית החל מ-1:00 הלילה (בין שלישי לרביעי) את שגרירויות ישראל ברחבי העולם.

 

עובדי שני המשרדים הכריזו על צעדי המחאה שלהם בעקבות החלטת משרד האוצר למסות את דמי הייצוג של השליחים הישראלים בעולם באופן רטרואקטיבי.

 

המדינה פנתה בבוקר בבקשה בהולה לבית הדין לעבודה למנוע את סגירת מעברי הגבול, אך לא ביקשה צו בנוגע להשבתת השגרירויות. בין היתר קיימת הערכה שלפיה המדינה הותירה את נושא הנציגויות בעולם מתוך רצון לעשות "הפרד ומשול" בין ועדי העובדים של משרד הביטחון ומשרד החוץ.

 

בבקשה מבית הדין לעבודה למנוע את ההשבתה, הביעה המדינה חשש שסגירת המעברים תערער את היציבות הביטחונית ותביא לחוסר שקט באזור.

 

באישור יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד תוכנן כי ההשבתה תכלול את סגירת המעברים ליהודה ושומרון ולרצועת עזה ובכללם מעבר הסחורות בכרם שלום וארז, מעברי הולכי הרגל ביהודה ושומרון ומעבר כלי רכב ליהודה ושומרון. בנוסף הוחלט כי ההשבתה תכלול את סגירת נציגיויות ישראל בחו"ל והפסקת ביקורי בכירים ומשלחות בחו"ל.

 

ואולם, בעקבות הבקשה לבית הדין האזורי לעבודה - נמנעה כאמור התוכנית לסגור את מעברי הגבול. החלטת בית הדין גורפת ואוסרת לסגור מעברי גבול יבשתיים באשר הם. 

 

בית הדין: סגירת מעברי הגבול - צעד לא מידתי

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין הצדדים האם הצעד של העובדים מהווה הפרה של השקט התעשייתי שעליו הם התחייבו עד שנת 2022, והאם הצעד שאותו התכוונו לנקוט הוא מידתי.

 

בית הדין לעבודה הגיע למסקנה שלא מדובר בצעד מידתי ושנאסר על העובדים להפר את השקט התעשייתי. בית הדין הורה לעובדי משרד הביטחון להמשיך במגעים עם משרד האוצר ולדווח לו על ההתפתחויות ואם יש התקדמויות עד 15 בנובמבר. בדצמבר יתקיים דיון נוסף.

 

מחאת העובדים באה כאמור בעקבות החלטה של משרד האוצר למסות רטרואקטיבית החל מינואר 2019 את דמי הייצוג של כל השליחים הישראלים בעולם ובכלל זה נספחי צה"ל ומשרד הביטחון, כל שגרירי ישראל והשליחים הדיפלומטים.

 

ההשבתה הוכרזה כבר ערב ראש השנה אך בוטלה ברגע האחרון עקב התקפלות של משרד האוצר. אלא שמאז המגעים בנושא עלו על שרטון והעובדים תכננו לחזור לצעד של השבתה. במשרד החוץ טוענים שהאוצר חזר בו מכול ההבנות שהגיעו אליהם בשנה האחרונה בנושא דמי הייצוג ודורש החזרים של אלפי שקלים רטרואקטיבית משגרירים החל מינואר 2019 למי של יכול להציג קבלות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי עידן
מעבר ארז. יישאר פתוח
צילום: רועי עידן
מומלצים