שתף קטע נבחר

סערת המרצה שטען שיגאל עמיר לא רצח: "זכותו, זה חופש הביטוי"

בעוד שחלק מהסטודנטים בבר אילן התנגדו נחרצות לדברי פרופ' קידר, אחרים לא דחו את תיאוריית הקונספירציה: "יש יותר מדי סימני שאלה". ח"כ תמר זנדברג ממרצ מחתה על ההחלטה להעמידו לוועדת משמעת: "נאומו מטורלל, אך אין למוסד אקדמי זכות להטיל צנזורה על התבטאויות מרצים"

  

 

סערת דבריו של פרופ' מרדכי קידר מאוניברסיטת בר אילן: בעוד שחלק מהסטודנטים באוניברסיטה הביעו התנגדות לדברי המרצה, שטען אמש (ג') במהלך הפגנת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו כי "יגאל עמיר הוא לא זה שרצח את יצחק רבין", אחרים דווקא לא דחו את האמירה - ואף תמכו בה ובמרצה.

 

פרשת פרופ' קידר - ידיעות נוספות:

מרצה בבר אילן בהפגנה למען נתניהו: "יגאל עמיר לא רצח את רבין"

בעקבות דבריו על רצח רבין: המרצה מבר אילן זומן לוועדת משמעת

 

"מדובר בחופש הביטוי", אמר אחד התלמידים. סטודנטית נוספת לא דחתה את תיאוריית הקונספירציה שלפיה "פוליטיקאי בכיר" רצה לחסל את רבין: "יש יותר מדי סימני שאלה, אני לא יודעת מי באמת רצח". ואחרים שהתנגדו לדברים טענו: "פרופ' קידר אמר את זה כדי להסית".

דוקטור מרדכי קידר בהצהרה :
קידר בהפגנת התמיכה בנתניהו(הטוויטר של Yossef Hacohen)

"אני חושב שאם הוא לא המעיט בחומרת המעשה - אז מדובר בסך הכל בחופש הביטוי", אמר כאמור יהונתן סממה, סטודנט לפיזיקה והנדסת מחשבים. "הוא מדבר על עובדות מבחינתו, ואני חושב שהוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. אני מאמין שהמשטרה עשתה את העבודה שלה. זה אולי קצת בעייתי שהוא טוען שפוליטיקאי שלח אותו (את יגאל עמיר, א"י), דיברנו על זה בקמפוס היום ורוב הסטודנטים אמרו שזה לא בסדר, אבל שיגיד מה שהוא רוצה. אני לא מתרגש".

 

שירה שואלם, סטודנטית נוספת בבר אילן, ציינה כי אינה יודעת בוודאות את זהות רוצח ראש הממשלה: "יכול להיות שיש אנשים שמנסים להסתיר דברים. אני לא יכולה לדעת אם יגאל עמיר רצח את רבין או לא. אני מניחה שלפרופ' קידר יש סיבה להגיד את זה, והוא כנראה חקר את הדברים. אנחנו לא יכולים לדעת, גם אני לא חקרתי מספיק את הנושא. אני מקשיבה לו כמו שאני מקשיבה לשאר החוקרים".

 

סטודנטים נוספים שביקשו להישאר בעילום שם טענו שהם "לגמרי מאמינים שלא יגאל עמיר הוא זה שרצח את רבין". אחת מהן ציינה: "יש יותר מידי שאלות סביב הרצח הזה. איך אפשר לדעת בוודאות שעמיר הוא הרוצח? קראתי את הספר שמסביר את תיאוריית הקונספירציה. יש שם יותר מידי סימני שאלה", חזרה על דבריה. חברתה שישבה לצדה הסכימה איתה, אך הפצירה בה להפסיק את הריאיון.  

יהונתן סממה (צילום: משי בן עמי)
הסטודנט יהונתן סממה. "בסך הכול מדובר בחופש הביטוי"(צילום: משי בן עמי)
 

נועה בר (צילום: משי בן עמי)
"פרופ' קידר אמר את זה כדי להסית". הסטודנטית נועה בר(צילום: משי בן עמי)

שירה שואלם (צילום: משי בן עמי)
שירה שואלם. "ייתכן שאנשים מנסים להסתיר דברים"(צילום: משי בן עמי)

פרופ' שחר ליפשיץ (צילום: משי בן עמי)
פרופ' ליפשיץ. "הדברים מזעזעים, חסרי ביסוס ואחריות"(צילום: משי בן עמי)

 

 

מנגד, אחרים הוקיעו את דבריו של פרופ' קידר. "אני לא תומכת ולא מסכימה עם מה שהוא אמר", אמרה נועה בר, סטודנטית לחינוך. "אין שום סיבה לכך שאחרי כל כך הרבה זמן הוא נזכר, הוא אמר את זה כדי להסית. האווירה פה נורא מבלבלת בעקבות העובדה שיגאל עמיר למד פה - ובגלל שמרצה שמלמד פה אמר את הדברים האלה. התגובה של האוניברסיטה הייתה בסדר גמור, אבל היא הייתה יכולה לעשות יותר. האוניברסיטה לא רצתה להכפיש את שמה ולכן הגיבה בהתאם".

 

גם פרופ' שחר ליפשיץ, ראש המרכז למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר אילן, התנער מדבריו של המרצה. "הדברים מזעזעים. הייתי צריך לשמוע אותם פעמיים כדי להאמין שאכן מרצה בעל שם אמר אותם, אבל הדברים אכן נאמרו. הם חמורים בשל חוסר הרצינות, אנחנו כאנשי אקדמיה אמונים על ביסוס. איזו חוסר רצינות, ומה שחמור יותר זו האחריות. אנחנו לא יכולים לחיות בעולם פוסט-מודרני שבו כל אחד יכול להפיץ או להפריך איזו תיאוריה, וזה שווה ערך למה שמוסדות מוסמכים אומרים. מה שהיה פה זה דבר חסר ביסוס וגרוע. עם זאת, בר אילן חזקה מספיק כדי להכיל גם מרצה בודד ששגה בדבריו, ואני מקווה שהוא ישכיל לחזור בו מדבריו".

 

לאחר דבריו זומן קידר על ידי רקטור האוניברסיטה פרופ' מרים פאוסט לוועדת משמעת. ח"כ תמר זנדברג, לשעבר יו"ר מרצ, התייחסה לכך ואמרה: "נאום פרופ' קידר הזוי, מטורלל ומעיד דברים חמורים ומדאיגים על הלך רוח קונספירטיבי במחנה פוליטי שמאמץ אותו ולא ממש מתנער מהדברים. עם זאת, השעייתו וזימונו לוועדת משמעת בבר אילן מופרכת ומיותרת. למוסד אקדמי אין סמכות ואין זכות להטיל צנזורה על התבטאויות מרצים, בטח מחוץ לכתלי הכיתה".

   

 
הפגנה מול הבית של מנדלבליט (צילום: אבי מועלם)
פתח תקווה, אמש(צילום: אבי מועלם)
 

האגודה לזכויות האזרח שיגרה מכתב מיוחד לנשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' אריה צבן, ולרקטור המוסד האקדמי פרופ' מרים פאוסט, שבו קראה לבטל לאלתר את הדיון המשמעתי שנקבע למרצה - ואת ההחלטה להשעותו מייצוג האוניברסיטה בכנסים בחו"ל. "ככלל, אנשי סגל המשתתפים בכנסים אקדמיים מייצגים את עצמם ולא את המוסד אליו הם משתייכים, ולפיכך אין מקום להשעות את השתתפותו של ד"ר קידר מכנסים בינלאומיים בתחומי התמחותו", נכתב, "צעדים אלה מהווים פגיעה פסולה בחופש הביטוי ובחופש האקדמי".

 

פרופ' קידר, כאמור, השתתף בהפגנת תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו שהתקיימה אתמול בכיכר גורן בפתח תקווה, סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ואמר במהלכה: "מי שרצח את רבין היה אדם שראשי התיבות של שמו זה י"ר - לא יצחק רבין. מי שעמד מאחורי העניין הזה הוא כנראה פוליטיקאי מוביל שרצה לחסל את רבין, כיוון שהוא רצה לצאת מהסכמי אוסלו". בהמשך טען פרופ' קידר כי מאז הרצח "הימין מוכפש מפאת הזיהוי עם הרצח".

 

דבריו של המרצה עוררו סערה ותוך זמן קצר התנערה האוניברסיטה מהם וגינתה אותם. בהמשך פורסמה מטעמה הודעה כי פרופ' קידר, אחד המרצים בעלי הפרופיל הציבורי הגבוה ביותר מבר אילן, לא ייצג אותה בכנס שיתקיים בשבוע הבא בדרום אמריקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הטוויטר של Yossef Hacohen
פרופ' קידר
הטוויטר של Yossef Hacohen
מומלצים