שתף קטע נבחר

שר המשפטים חתם על הסגרת ההאקר הרוסי לארה"ב. משפחת יששכר: החלטה לא אנושית

פרשת נעמה יששכר ממשיכה להסתבך: ברוסיה, שמחזיקה כקלף מיקוח את הצעירה שנשלחה ל-7.5 שנות מאסר, דרשו להסגיר לידיהם את ההאקר בורקוב - אבל אוחנה החליט להסגירו לארה"ב, שם הוא מבוקש בחשד לעבירות סייבר. משפחת יששכר תעתור לבג"ץ: "החלטה בלתי מוסרית ובלתי אנושית"

 

  ()
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב

פרשת נעמה יששכר וההאקר הרוסי ממשיכה להסתעף: הערב (ד') הודיע שר המשפטים אמיר אוחנה כי חתם על צו ההסגרה של ההאקר הרוסי אלכסיי בורוקוב לארצות הברית, וזאת לאחר שבית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון אישרו את הסגרתו לארצות הברית, שם הוא מבוקש על-ידי רשויות אכיפת החוק בחשד לעבירות סייבר.

 

"החלטת השר אוחנה הערב בלתי מוסרית ובלתי אנושית", הגיבו במשפחת יששכר. "רק אתמול אמר השר שזו חובתה של מדינת ישראל לשחרר את נעמה ולצערנו הרב הוא פועל בסתירה להצהרתו. נעמה חפה מפשע ומשמשת כבת ערובה וקלף מיקוח בין מעצמות. הרוסים מחריפים ומקשיחים מידי יום את תנאיה של נעמה ובאחריות מדינת ישראל להוציא אותה מהסיוט שהיא נמצאת בו".

 

עורכי הדין בועז בן צור ונתי שמחוני, המייצגים את משפחת יששכר, הודיעו כי יערערו לבג"ץ נגד ההחלטה של אוחנה: "אנו מצרים על החלטת שר המשפטים לחתום על צו לביצוע ההסגרה של מר אלכסיי בורקוב לארצות הברית, הואיל ובהחלטה זו יש כדי לחרוץ את גורלה של נעמה יששכר ולפגוע בזכויותיה. בכוונתנו לפעול באופן מהיר להגשת עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק נגד החלטת שר המשפטים, מתוך ציפייה המבוססת על יסוד הדין והצדק, כי החלטה זו לא תיוותר על כנה".

 

 

 
בהודעת שר המשפטים נאמר כי ההחלטה התקבלה לאחר דיוני עומק רבים שנערכו בשבועות האחרונים עם גורמים שונים, ובהם גורמים מדיניים ומשפטיים. ב-ynet פורסם לראשונה כי אוחנה צפוי לחתום על צו ההסגרה. עו"ד מיכאל עירוני, שמייצג את בורקוב מטעם הסניגוריה הציבורית, מסר כי "לאחר שנקבל את צו ההסגרה ונעיין בו נשקול את צעדינו".  

 

ברוסיה כלואה יששכר, "קלף המיקוח הרוסי" אל מול ההאקר בורקוב. יששכר בת ה-26 נשלחה ל-7.5 שנות מאסר בגין החזקת קנאביס. אתמול אמה לא הורשתה להיכנס לבקר את בתה למרות שקיבלה אישור משופט לעשות זאת. כמו כן, בהנהלת הכלא הוחלט שלא להתיר לנעמה לקיים שיחות טלפון.

 

שר המשפטים החליט על ההסגרה לארה"ב לאחר שנערכו כמה התייעצויות בין גורמים מדיניים, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו וגורמים משפטיים, לאור העובדה שגם ארצות הברית וגם רוסיה מבקשות את הסגרתו. מהמסמכים הרשמיים המצויים במערכת המשפטית ומההחלטות של בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון שדנו בערעוריו של בורקוב, עלה כי ארצות הברית הייתה הראשונה שביקשה את הסגרתו של בורקוב לפני שלוש שנים וחצי.

אחיות של יפה יששכר הפגנה מחאה כיכר הבימה תל אביב נעמה יששכר כלא רוסיה לאחר מציאת סמים שדה תעופה קונקשן הודו (צילום: מוטי קמחי)
הפגנה בעד שחרור נעמה בת"א (צילום: מוטי קמחי)

בקשת ההסגרה של ארצות הברית הופנתה לשרת המשפטים לשעבר איילת שקד והייתה מנומקת וממוסמכת ולכן שקד פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה שיכריז על בורוקוב כבר הסגרה. כעבור מספר חודשים פנה גם התובע המשפטי של רוסיה לשקד וביקש אף הוא שבורוקוב יוסגר לרוסיה. לכן, ראש הממשלה נתניהו שטיפל בנושא במשך כל החודשים האחרונים עמד בדילמה לא פשוטה.

 

פרקליטות המדינה הבהירה כי בשל היחסים המשפטיים הקרובים והנרחבים בין שלטונות המשפט של ישראל וארה"ב ובשל ההנמקות המשפטיות היסודיות של ארה"ב, אין מנוס מהסגרה לשם. ראש הממשלה כבר הכריע בנושא לפני שבועיים ואתמול חתם השר אוחנה על הצו.

 

תחילת החקירה הפלילית - והאישומים נגד ההאקר

ההאקר הרוסי בורקוב (29) נעצר בישראל בדצמבר 2015 בחשד להונאה ועבירות סייבר בארצות הברית, ולפני כשבועיים הועבר לאגף בהשגחה שבו הפיקוח על האסירים הדוק יותר וכולל גם מצלמות אבטחה.

 

השירות החשאי האמריקני פתח בחקירה פלילית נגד אתר אינטרנט בשם Cardplanet.cc, שעלה חשד כי שימש כפלטפורמה למכירה של נתוני כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב, שמרביתם שייכים לאזרחי ארה"ב או שהונפקו על ידי בנקים אמריקניים. החקירה העלתה כי בורקוב היה המנהל והרוח החיה מאחורי האתר, מאז הקמתו ועד לשנת 2013 לכל הפחות.

נעמה יששכר עצורה כלא רוסיה על סחר סמים החזקת סמים שדה תעופה העברה מ הודו ()
המשפחה תעתור לבג"ץ. נעמה יששכר
 

באוגוסט 2015, חבר מושבעים פדרלי במחוז המזרחי של מדינת וירג'יניה הגיש נגדו כתב אישום, והוצא נגדו צו מעצר. כתב האישום ייחס לבורקוב אישומים בארבע עבירות שונות: קשירת קשר להונאה בנתוני גישה לחשבונות, הונאה בנתוני גישה לחשבונות, קשירת קשר לביצוע הונאה באמצעים אלקטרוניים וביצוע הונאה באמצעים אלקטרוניים.

 

בפברואר 2016, הוגש נגדו כתב אישום מתוקן - ונוסף לו אישום בגין עבירה של קשירת קשר לביצוע העבירות הבאות: הונאה בנתוני גישה לחשבונות, גניבת זהות, חדירה למחשב, הונאה באמצעים אלקטרוניים והלבנת הון. לפי תצהירו של התובע בחודש זה, בשנים 2009-2013 בורקוב ניהל את האתר כאשר במהלך תקופה זו הוצעו למכירה נתונים של יותר מ-150 אלף כרטיסי אשראי וחיוב. עוד נכתב כי בורקוב פרסם את האתר בפורומים מחתרתיים, הנפוצים בקרב עברייני רשת. בתוך כך, נטען, הוא שידל אותם ואחרים לגנוב ולמכור נתונים אלו.

  

תצהיר נוסף הוגש על ידי סוכן חשאי, שרכש באופן סמוי מאתר זה 20 מספרים של כרטיסי אשראי וחיוב. בתצהיר של נציגת הבנק, תשעה מספרים מתוך ה-20 שרכש הסוכן ראסמוסן משוייכים לכרטיסי אשראי או לכרטיסי חיוב שהונפקו לאזרחי ארה"ב על ידי Bank of America, והמערער - בורקוב - אינו נמנה עם לקוחות אלה.

 

איתמר אייכנר וגלעד מורג
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב
מומלצים