שתף קטע נבחר

סולימאני ביקר בחשאי בבגדד: "לשמור על ראש הממשלה"

מפקד כוח קודס נפגש עם האדי אל-אמירי, ראש הסיעה המזוהה עם המיליציות השיעיות, והנחה למנוע את הדחת ראש הממשלה העיראקי למרות ההפגנות. לאחר הפגישה שינה אל-אמירי את עמדתו: "הדחת רה"מ תגרום לכאוס"

מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, ביקר ביום רביעי האחרון בחשאי בבגדד ונפגש עם האדי אל-אמירי, מנהיג הסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט העיראקי, שמזוהה עם המיליציות השיעיות שנאמנות לאיראן. כך מסרו חמישה מקורות המעורים בתכני הפגישה לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריהם, השניים נפגשו על מנת למנוע את הדחתו של ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי, חרף הפגנות הענק נגדו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

קאסם סולימאני (צילום: AFP)
"הגיע לעיראק רק כדי לתת עצות". סולימאני(צילום: AFP)

המקורות ציינו כי בפגישה הורה סולימאני לאל-אמירי ולמנהיגי המיליציות להמשיך לתמוך בראש הממשלה. לדבריהם, אל-אמירי, שכבר תמך עקרונית בהדחת עבד אל-מהדי יחד עם המנהיג השיעי מוקתדא א-סדר, שינה את גישתו לאחר הפגישה.

 

גורם ביטחוני איראני אישר את קיום הפגישה, אך טען כי סולימאני הגיע לבגדד רק כדי "לתת עצות". לדבריו, "הביטחון של עיראק חשוב לנו, ועזרנו להם כבר בעבר. מפקד כוח קודס נוסע באופן קבוע לעיראק ולמדינות אחרות באזור, במיוחד כשבעלות בריתנו מבקשות את עזרתנו".

 

 
האדי אל אמירי (צילום: AP)
שינה את גישתו אחרי הפגישה עם סולימאני. האדי אל-אמירי(צילום: AP)

סולימאני, שכוח קודס בהובלתו אחראי על המיליציות השיעיות גם בלבנון ובסוריה, מבקר בעיראק לעיתים קרובות. עם זאת, התערבותו הישירה בפוליטיקה המקומית היא סימן נוסף להשפעתה הגוברת של איראן על עיראק והאזור כולו.

 

סיבוב הפרסה של אל-אמירי

מוקדם יותר השבוע קרא המנהיג השיעי מוקתדא א-סדר, שלו השפעה רבה בעיראק, להכריז על בחירות מוקדמות כדי לשים סוף להפגנות הענק ברחבי המדינה. א-סדר אף דחק באל-אמירי, שנחשב ליריבו הפוליטי, לסייע לו להדיח את עבד אל-מהדי, מה שככל הנראה הוביל לביקורו של סולימאני בעיראק.

 

לפני שנפגש עם סולימאני, נראה היה שאל-אמירי אכן מסכים לתמוך בהדחתו של עבד אל-מהדי. ביום שלישי הוא אף פרסם הצהרה שלפיה הוא מוכן לעבוד יחד עם א-סדר, אך נראה שהמפגש עם מפקד כוח קודס ביום שלמחרת טרף את הקלפים.

המנהיג השיעי מוקתדא אל-סאדר (צילום: AFP)
אמר שלא יעבוד שוב עם אל-אמירי. א-סדר(צילום: AFP)

גורם המקורב לא-סדר טען שלאחר הפגישה עם סולימאני, אל-אמירי אמר שהתפטרותו של עבד אל-מהדי תגרום לכאוס ותאיים על היציבות בעיראק. בתגובה, אמר א-סדר שלא יעבוד שוב עם אל-אמירי ולא יכרות עימו יותר בריתות. לדבריו, ללא התפטרותו של עבד אל-מהדי, שפיכות הדמים ברחובות תימשך. אחד ממפקדי המיליציות השיעיות אמר לרויטרס כי הוסכם להעניק לעבד אל-מהדי זמן לחוקק רפורמות שירגיעו את המחאה.

 

עיראק הפגנות (צילום: רויטרס)
ההפגנות בעיראק(צילום: רויטרס)

 


עיראק הפגנות בגדד (צילום: AP)
(צילום: AP)

מחאות אלימות בעיראק בעקבות המצב הכלכלי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עד כה נהרגו בהפגנות בעיראק מאות בני אדם, רבים מהם מירי כוחות הביטחון או המיליציות השיעיות שנתמכות על-ידי איראן. המפגינים מוחים נגד השחיתות השלטונית והמצב הכלכלי הקשה. לפני כשבועיים אמרו גורמי ביטחון עיראקיים כי המיליציות השיעיות בעיראק הציבו צלפים על גגות בעיר בגדד במהלך ההפגנות. לפי הגורמים, מנהיגי המיליציות החליטו על דעת עצמם לסייע לממשלה העיראקית לדכא את ההפגנות נגדה, וירו על מפגינים.

 

אם עיראק תיקלע למשבר, איראן עשויה לאבד את השפעתה הגדולה במדינה, שבה עדיין נמצאים כוחות אמריקניים רבים. למרות שעיראק נחשבת לבעלת ברית חיונית של ארה"ב במזרח התיכון, ביטחון המדינה ועתידה עדיין תלוי במיליציות המקומיות, שרובן נתמכות באופן ישיר על-ידי איראן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
ביקר בחשאי בבגדד. סולימאני
צילום: EPA
מומלצים