שתף קטע נבחר

במוצ"ש - העצרת לזכר יצחק רבין: "כן לשלום, לא לאלימות"

24 שנים לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, תתקיים במוצאי שבת עצרת לזכרו. הנואם המרכזי יהיה יו"ר כחול לבן בני גנץ. לקראת העצרת ייחסמו רחובות במרכז תל אביב

עצרת הזיכרון המרכזית לזכר ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל תתקיים במוצאי שבת במקום שבו נרצח ב-4 בנובמבר 1995 ונקרא מאז על שמו - כיכר רבין בתל אביב. העצרת תתקיים תחת הסיסמה "כן לשלום, לא לאלימות" שהובילה גם את העצרת לפני 24 שנים שבסופה נרצח. הנואם המרכזי יהיה יו"ר כחול לבן בני גנץ. רחובות במרכז תל אביב ייחסמו מחר.  

מירי אלוני ויצחק רבין שרים את השיר
יצחק רבין ומירי אלוני שרים את "שיר לשלום", זמן קצר לפני הרצח(צילום: מיכאל קרמר)

רבין עם שמעון פרס ומירי אלוני בעצרת שבסופה נרצח (צילום: מיכאל קרמר) (צילום: מיכאל קרמר)
רבין עם שמעון פרס ומירי אלוני בעצרת שבסופה נרצח(צילום: מיכאל קרמר)

עצרת השלום ב-1995 בכיכר מלכי ישראל דאז, שנקראת על שם רבין (צילום: מיכאל קרמר) (צילום: מיכאל קרמר)
עצרת השלום ב-1995 בכיכר מלכי ישראל דאז, שנקראת על שם רבין(צילום: מיכאל קרמר)

 

מלבד גנץ ישאו דברים מנכ"ל משרדו של רבין שמעון שבס, במאי הסרט "ימים נוראים" ירון זילברמן ופעילות ארגון "נשים עושות שלום". "24 שנים עברו מאז הרצח בכיכר ובשנה האחרונה הגיע לשיאו השיח האלים, המפלג והמסית שדומה במידה רבה לאווירה שליוותה את ישראל לפני הרצח", מסרו מארגני העצרת שמקווים כי לאירוע יגיעו יותר ממאה אלף בני אדם.

 

מהשעה 17:30 מחר ייחסמו לתנועת כלי רכב רחובות הסמוכים לכיכר: אבן גבירול משאול המלך עד ארלוזורוב, פרישמן מכיכר מסריק עד אבן גבירול, דוד המלך מויצמן עד אבן גבירול, גורדון משלמה המלך ועד מלכי ישראל, מלכי ישראל מבן גוריון ועד שדרות חן, שדרות חן מנצח ישראל עד פרישמן, שדרות בן גוריון מריינס עד אבן גבירול, הדסה משלמה המלך עד אבן גבירול ובלוך מארלוזורוב עד אבן גבירול. בצהרי יום שבת, החל מהשעה 12, תיאסר חניית כלי רכב ברחובות הסמוכים לכיכר.

 

 

את העצרת תנחה קורין גדעון ועל הבמה יופיעו אביב גפן והתעויוט, אחינועם ניני, טל רמון, להקת צעירי אביב, לואי עלי, רותם כהן ושמעון בוסקילה. גפן וניני הופיעו בעצרת השלום ב-1995 ושרו על הבמה בכיכר, דקות ספורות לפני הרצח. להקת צעירי תל אביב תבצע עם לואי עלי את "שיר לשלום" שאותו שרה מירי אלוני בכיכר לפני 24 שנים והפך לשיר המזוהה ביותר עם הרצח.

 

הזמר מאור אדרי היה אמור להשתתף בעצרת, אך ביטל היום את השתתפותו. בחשבון האינסטגרם שלו הוא כתב: "כשביקשו ממני להופיע בעצרת לזכר ראש הממשלה מר יצחק רבין ז"ל לא חשבתי פעמיים. הרגשתי ששוב ראש הממשלה קורא לי. קיבלתי צמרמורת בגוף וחשבתי על הכבוד שבאדם ולא בדעותיו הפוליטיות".

 

הוא הוסיף: "כאשר התברר לי שייתכן שמדובר בעצרת פוליטית החלטתי לקחת צעד אחד גדול אחורה ולבטל את השתתפותי. במקום להופיע בעצרת אני אעלה להר הרצל, אדליק נר ואכבד את מותו".

 

השירים שיבוצעו:

אביב גפן - "לבכות לך" ו"יומן מסע"

אחינועם ניני - "מזמור לילה" שאותו שרה בעצרת 1995. ניני תשיר גם את המנון התקווה

טל רמון - "מבול" (שירה של רונה קינן)

להקת צעירי תל אביב ולואי עלי - "שיר לשלום"

רותם כהן - "שיר הרעות"

שמעון בוסקילה - "שיר תקווה"

 

במהלך העצרת יוקרנו קטעים נבחרים מהסרט "ימים נוראים" שמתאר את הלך הרוח במדינה ואת המניעים שהובילו את רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר לבצע את הרצח. כמו כן תתקיים דקת דומייה לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל ותוחשך הכיכר.

 

השנה, לראשונה מזה 24 שנים, פונים מארגני העצרת לגיוס הקהל הרחב לסיוע במימון עלויות העצרת מכיוון שאף תנועה או עמותה לא עומדים מאחורי ארגון העצרת. קמפיין הגיוס נמצא ברשת וניתן לתרום כסף או להתנדב ולסייע בהפקת העצרת. עד כה נתרמו עשרות אלפי שקלים מהציבור.

 

 

היום עלו לקברו של רבין כמה מחבריו של ראש הממשלה המנוח יחד עם בתו דליה, יו"ר מפלגת העבודה עמיר פרץ ונוספים. פרץ אמר: "אני מתחייב כי כל עוד כוחותיי עמי אמשיך להילחם לשנות את המציאות. ישנן רק שתי אפשרויות - או שתקום ממשלה שתקבל את ההחלטות האמיצות והנכונות לפני הטקסטרופה או שהמציאות שתגיע אחרי הקטסטרופה תכפה עלינו את אותן ההחלטות, רק אחרי ששילמנו מחיר יקר מאוד".

 

הוא פנה לראש הממשלה המנוח והוסיף: "אני מאמין שדרכך היא הדרך הנכונה, כי זהו המצפון והמצפן להם זקוקה מדינת ישראל. אני מתכוון להמשיך ולהילחם על דרכך, גם אם זה ייקח שנים. אין לי כוונה להתייאש, כי זו חובתי לילדינו ולנכדינו - להפוך את חזונך שנגדע באיבו למציאות הישראלית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
יצחק רבין בערב שבו נרצח
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים