בכיר במשרד התחבורה על נתיב פלוס: "לא תכננו עומסים כאלה"
המשטרה החלה לתת קנסות למי שנוסעים לבדם בנתיב פלוס, אך ההפרש בינו לבין הנתיבים הרגילים עדיין קטן. בינתיים נהגים מדווחים על החרפה בפקקים ובכיר במשרד התחבורה הודה בריאיון ל-ynet כי הפקקים לא היו צפויים
למרות שהמשטרה החלה לאכוף את מגבלת מספר הנוסעים בנתיבים לתחבורה ציבורית ושיתופית (נתיב פלוס), הנסיעה בהם עדיין לא מהירה באופן משמעותי בהשוואה ליתר הנתיבים.
מבדיקה שנערכה הבוקר (ראשון) בשעה 06:00 על-ידי נהגים בשטח בשעות השיא עלה כי ההפרש בין זמני הנסיעה בכביש החוף מנתניה למחלף גלילות עומד על שמונה דקות בלבד. בשעה 08:00 כבר נרשמה הקלה מסוימת בנתיב התחבורה השיתופית, והפער עמד על 26 דקות לטובת נתיב פלוס.
כך למשל מכונית שיצאה מנתניה בשעה 6:37 ונסעה בכביש החוף דרומה בנתיב הרגיל הגיעה למחלף גלילות כעבור 52 דקות, בשעה 7:29. מכונית שיצאה באותה שעה ונסעה על נתיב פלוס הגיעה לאותו מחלף ב-7:21 - רק שמונה דקות מוקדם יותר.
המשטרה החלה לתת הבוקר דו"חות לכלי רכב שנסעו בנתיב פלוס מבלי שיש ברכבם לפחות שני נוסעים בכביש החוף, או שלושה נוסעים באיילון צפון. מאז נחנכו הנתיבים לפני חודש חולקו דו"חות אזהרה בלבד, ואילו כעת מוטלים גם קנסות של 500 שקלים על נהגים המפרים את ההנחיות.
מיזם "נתיב פלוס" - כתבות אחרונות:
מהיום: דו"חות בנתיבי התחבורה השיתופית
פקקים בעקבות נתיב פלוס: "טירוף"
סמוטריץ' מגיב על הביקורת: "הפרויקט עובד נהדר"
מנכ"ל נתיבי איילון: "חייבים לשנות הרגלים"
על-פי גורמים במשרד התחבורה, מאז תחילת האכיפה הבוקר ועד השעה 9:00 חולקו כ-20 דו"חות בשלושת הנתיבים המיועדים (בכביש 2 ובנתיבי איילון צפונה). לצורך האכיפה מסיירים שני שוטרים רכובים על אופנוע לאורך 22 קילומטרים של הנתיבים בכביש החוף, ושני שוטרים נוספים בנתיבי איילון.
מנהל אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, הודה בריאיון לאולפן ynet כי במשרד לא צפו את היקף העומסים שגרמה השקת הנתיב. "לא תכננו להגיע לכאלה עומסים, אבל אנחנו בתהליך למידה", אמר קדם והוסיף: "הסדר חדש לוקח זמן, ואנחנו ממתינים לראות כיצד המציאות תתייצב. שר התחבורה יצא בפוסט בשבוע שעבר ותיאר את תוספות השירות שהוספנו".
קדם התייחס לביקורת הציבורית לפיה המדינה התעוררה מאוחר מדי והייתה צריכה לפעול בנושא מוקדם יותר: "לצערי אי אפשר לעשות הכל תמיד לפני. רכבות לא ניתן להוסיף בגלל בעיות אחרות ואנחנו מוסיפים כעת את המסילה הרביעית, ההתנעה הזו של הפרוייקט מייצרת באז באופן כללי כדי לקדם פתרונות. כמובן שלא הכל ורוד. יש עלייה בעומסי התנועה כי עוד ועוד רכבים עולים לכבישים ואנו מאמינים שנתיבי העדפה הם הדרך הנכונה".
פרויקט נתיב פלוס, שנועד לקצר את זמני הנסיעה לאוטובוסים ולנסיעה שיתופית ("קארפול"), הפך יעד לביקורת רבה בשל החופזה שבה בוצע. חלק מהביקורת התמקד בעובדה שהמשטרה לא אוכפת את המגבלות על הנסיעה בנתיב, אך הנתונים מראים כי גם אכיפה בנתיב המיוחד לא הובילה לקיצור של ממש בזמני הנסיעה בו.
יחד עם זאת, נהגים שנסעו בנתיבים הרגילים סיפרו על החרפה בעומסים. "הייתה תנועה כבדה ואיטית היום. רוב האנשים נסעו כמוני בנתיבים הרגילים והנתיב פלוס היה די ריק", סיפר דורון ברגר מנתניה, שנסע לעבודה בפתח תקווה. לדבריו, הנסיעה שנמשכה לרוב 50 דקות, ארכה הבוקר שעה ו-20 דקות. סם בידנשטיין סיפר לאולפן ynet: "העומסים היו בלתי נסבלים, ואני חושב שזה רק ילך ויחמיר, כך שהאנשים יסבלו עוד יותר ויפסידו יותר שעות עבודה ומשפחה".
טל מנצור, שגרה בצפון נתניה ועובדת בהרצליה פיתוח, סיפרה כי לקחו לה שעתיים שלמות להגיע הבוקר לעבודה. "כשיצאתי הווייז תזמן לי 54 דקות, אבל ידעתי שאי אפשר לסמוך עליו, אחרי 45 דקות הייתי רק בפולג. וזה אחרי שיצאתי ב-7:20 מהבית", אמרה. "זה מאוד מתסכל, אני יוצאת מהבית יותר מוקדם ומגיעה יותר מאוחר".
בתוך כך הופיעה היום בדרכים מחאה חדשה נגד הנתיבים. חלק מהנהגים החלו לקשור סרט סגול למראה השמאלית של המכונית, כאות מחאה על המצב, והם קוראים לנהגים אחרים לעשות כמותם.