שתף קטע נבחר

פרקליטו של ההאקר הרוסי: "אין קשר בין ההסגרה לנעמה יששכר"

עורך דינו של אלכסיי בורקוב, שהסגרתו לארה"ב אושרה אך הוקפאה עקב עתירה של משפחת יששכר, טען באולפן ynet כי "אף אחד לא קושר בין הסיפורים. בקשת ההסגרה הרוסית הוגשה לפני שנתיים וחצי"

 

 

על רקע החלטת בג"ץ להקפיא  את הסגרתו המתוכננת של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב לארה"ב עד לדיון שייערך בנושא ביום חמישי, בעקבות עתירת משפחתה של נעמה יששכר, טען היום (ב') עו"ד מיכאל עירוני, המייצג את בורקוב מטעם הסנגוריה הציבורית: "אין קשר לפרשה הישראלית, רוסיה מבקש את הסגרתו כדי להעמידו לדין".

 

- מה פירוש צו הביניים שהוצא לטובת הקפאת ההסגרה עד ליום חמישי?

"המשמעות היא עד שעד שלא תינתן החלטה של בית המשפט העליון בסוגיה הזו, לא תתבצע כל פעולה שיהיה בה כדי לקדם את הסגרתו של בורקוב לארה"ב".

 

- אתם קושרים בין הסיפור של נעמה יששכר למקרה של הלקוח שלך?

 לטענת עו"ד עירוני, התשובה לכך שלילית: "בורקוב עצור בארץ במשך יותר משלוש שנים. הטענה שלנו הייתה ונשארה שראוי להסגיר אותו לרוסיה ולא לארה"ב. אף אחד לא פנה אלינו ולא קישר בין שני הסיפורים האלה במהלך השנים".

 

  ()
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב
 

- למה ישראל צריכה להיעתר לבקשה שלכם ולהסגיר אותו לרוסיה ולא לארה"ב?  

"ראשית, מדובר בסיטואציה מאוד נדירה - לא רק בפרקטיקה המשפטית-הישראלית אלא גם בפרקטיקה המשפטית-העולמית, בכל הקשור לדיני הסגרה.

 

"קיימות למעשה שתי בקשות הסגרות מקבילות, אחת של ארה"ב ואחת של רוסיה, שמבקשות להסגיר אדם לשטחן על מנת שיעמוד לדין", הסביר עו"ד עירוני, "ובסיטואציה הספציפית הזאת מדובר באדם שביצע את העבירות בשטחה הטריטוריאלי של רוסיה. הוא פגע לא רק באזרחי ארה"ב, אלא גם באזרחים הרוסים. זו הטענה הרוסית ולכן ראוי שהוא יעמוד לדין שם - במקום שהוא מכיר את השפה, את שיטת המשפט, המשפחה שלו יכולה לתמוך בו. לדעתי מדובר בהחלטה סבירה לחלוטין".

 

עורך דין מיכאל עירוני מייצג את דניאל אלינסון (צילום: מוטי קמחי)
עו"ד מיכאל עירוני. "אין קשר בין הפרשות"(צילום: מוטי קמחי)

 

- רוסיה רוצה שהוא יוסגר לפתחה כדי להעניש אותו?ולא לקבל אותו תמורת יששכר, אולי כדי שארה"ב לא תשיג מידע שייתכן שיש לו?

"אני מתנצל, אני לא יודע מאיפה זה לקוח", השיב הסנגור, "אני יכול להסתמך רק על בקשה רשמית שהועברה בדרכים מקובלות לחלוטין במדינת ישראל - בקשת ההסגרה שנמצאת אצל השר אוחנה, שבה רוסיה מציינת בצורה חד משמעית וברורה שבקשת ההסגרה מבוססת על מנת להעמיד אותו לדין, לא רק זה - כפי שידוע לי היא נתמכת בראיות הרבה יותר חזקות מאלה שצורפו בבקשת ההסגרה האמריקאית".

 

- אז אתה אומר שאין מניע נסתר של הממשל ברוסיה והם לא רוצים רק למנוע מארה"ב לקבל מידע?

עו"ד עירוני שוב מדגיש כי בקשת ההסגרה הרוסית הוגשה לפני שנתיים וחצי, "ללא שום קשר לגברת נעמה יששכר". לדבריו, הבקשה הייתה קיימת ולא הוגשה במפתיע עם פרוץ פרשת נעמה יששכר. המאבק המשפטי הזה מתקיים כבר יותר משלוש שנים".

 

במידה שבג"ץ יכריע בעד הסגרתו של בורקוב לארה"ב, הוא יועמד שם לדין. "במועד ביצוע העבירות בורקוב היה אזרח ותושב רוסיה, לכן אנחנו סבורים שאמורה לעמוד לרשותו אותה הגנה, בדיוק כפי שאמורה לכל אדם שמוסגר ממדינת ישראל", אמר עורך הדין.

 

בקשות ההסגרה, הצווים והעתירות

לפני כשבוע הודיע שר המשפטים אמיר אוחנה כי חתם על צו ההסגרה של ההאקר הרוסי לארה"ב, שם הוא מבוקש כאמור על-ידי רשויות אכיפת החוק בחשד לעבירות סייבר. זאת לאחר שבית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון אישרו את הסגרתו. ברוסיה, שמחזיקה כקלף מיקוח את נעמה יששכר שנשלחה ל-7.5 שנות מאסר, דרשו להסגיר לידיהם את בורקוב.

אמיר אוחנה (צילום: מוטי קמחי)
חתם על הסגרה לארה"ב. אמיר אוחנה(צילום: מוטי קמחי)

בתגובה לכך, ביום חמישי האחרון עתרה משפחת יששכר לבג"ץ נגד הסגרתו של בורקוב. השר אוחנה הודיע כי לא יתנגד למתן צו ביניים עד לדיון בעתירה.

 

במקביל, גם בורקוב עתר לבג"ץ נגד הסגרתו, וביקש מהמדינה לדרוש כי אם יוסגר ויורשע בארה"ב, יוכל לרצות את עונשו ברוסיה. "מדובר במקרה ראשון, בהיסטוריה של מדינת ישראל, שבו נדרש שר המשפטים להכריע בין שתי בקשות הסגרה סותרות" נכתב בעתירה. "ייחודיות המקרה מדגישה את החשיבות של קבלת ההחלטה בדרכים המקובלות". לטענת בורקוב, שר המשפטים "לא טיפל באופן סביר בבקשת ההסגרה מרוסיה, ולא עשה את כלל השיקולים הנדרשים".

 

בהודעת שר המשפטים נאמר כי ההחלטה התקבלה לאחר דיוני עומק רבים שנערכו בשבועות האחרונים עם גורמים שונים, בהם גורמים מדיניים ומשפטיים, ובראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. ב-ynet פורסם לראשונה כי אוחנה צפוי לחתום על צו ההסגרה. 

 

ברוסיה כלואה יששכר, "קלף המיקוח הרוסי" אל מול ההאקר בורקוב. יששכר בת ה-26 נשלחה ל-7.5 שנות מאסר בגין החזקת קנאביס. בורקוב (29) נעצר בישראל בדצמבר 2015 בחשד להונאה ועבירות סייבר בארצות הברית, ובחודש שעבר הועבר לאגף בהשגחה שבו הפיקוח על האסירים הדוק יותר וכולל גם מצלמות אבטחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נעמה יששכר ואלכסיי בורקוב
מומלצים