שתף קטע נבחר

"רואד טריפ עם ספרינגסטין". החלום של מרקל

הקנצלרית סיפרה איך היו נראים חייה אם גרמניה עדיין הייתה מחולקת, ועל הלילה שבו נפלה החומה - שהתחיל בסאונה ונגמר בדירה של זרים במערב

 

מה הייתה עושה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אם חומת ברלין לא הייתה נופלת, והיא הייתה ממשיכה לחיות במזרח גרמניה? מרקל מאמינה שבמצב כזה היא הייתה יוצאת לפנסיה כבר לפני חמש שנים, ומגשימה את חלומה הגדול - לצאת לרואד טריפ בארה"ב ולשמוע ברוס ספרינגסטין בדרך.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

"במזרח גרמניה נשים יצאו לפנסיה בגיל 60", סיפרה מרקל בת ה-65 בראיון לדר שפיגל. "כבר לפני חמש שנים הייתי לוקחת את הדרכון שלי ונוסעת לאמריקה. הגמלאים ברפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (מזרח גרמניה) היו חופשיים לנסוע – מי שכבר לא יכולים להיות עובדים סוציאליסטים יכולים לעזוב".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מרקל נולדה ב-1954 בהמבורג במערב גרמניה. שלושה חודשים אחרי לידתה המשפחה עברה לעיירה קטנה במזרח הקומוניסטי, בתקופה שבה רוב הגרמנים עשו את הדרך ההפוכה ממזרח למערב. מרקל גדלה בטמפלין ובברנדנבורג, והפכה למזרח גרמנית הראשונה שמנהיגה את גרמניה המאוחדת.

 

הצד הפרוע של מרקל: "שנוררתי סיגריה מההורים "

 

למרקל אין ספק שאם גרמניה עדיין הייתה מחולקת היא הייתה מבקרת במערב אחרי הפנסיה בגיל 60. "אבל רציתי שהטיול הראשון שלי יהיה לאמריקה, בגלל הגודל, בגלל הגיוון והתרבות. לראות את הרי הרוקי, לנסוע במכונית ולהאזין לברוס ספרינגסטין – זה היה החלום שלי". ברוס ספרינגסטין היה כוכב ענק במזרח גרמניה. הזמר האמריקני גם הגיע להופעה נדירה ב-1988, כשהשלטון הקומוניסטי ניסה לפייס את הצעירים הזועמים.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

כשמרקל נשאלה אם הייתה מעדיפה "לחרוש" את ארה"ב ברכב מסחרי תוצרת ארה"ב, היא ציינה שהיא מעדיפה מכוניות קטנות. "אבל זה צריך להיות משהו טוב יותר מ'טראבאנט'", אמרה מרקל, בהתייחסות לרכב שהיה הפופולארי ביותר במזרח גרמניה, ונחשב למפוקפק ולא אמין. מרקל סיפרה שהיא המתינה לקבל מכונית "טראבאנט". המשטר הקומוניסטי נפל לפני שמרקל קיבלה את המכונית.

 

גרמניה מציינת השבוע 30 שנה לנפילת חומת ברלין – אירוע היסטורי שהוביל לאיחוד גרמניה שנה לאחר מכן. לקראת יום השנה ה-30 לנפילת החומה נזכרה מרקל בערב ה-9 בנובמבר 1989. באותה שנה הייתה מרקל פיזיקאית בת 35 באקדמיה למדעים במזרח ברלין. היא הייתה גרושה וגרה בדירת שני חדרים.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

"בכל יום חמישי הייתי הולכת לסאונה עם חברה", סיפרה מרקל על שגרת חייה ב-1989. לפני שיצאה לסאונה ב-9 בנובמבר מרקל צלצלה לאמא שלה, שגרה 80 ק"מ מצפון לברלין. הן שוחחו על הודעה דרמטית שבדיוק פורסמה: אזרחי מזרח גרמניה רשאים לחצות את הגבול למערב. "לא באמת הבנתי מה שאני שומעת", אמרה מרקל על אותן שעות מבלבלות.

 

30 שנה לנפילת חומת ברלין:

מאינדונזיה לעין הוד: חומת ברלין מסביב לעולם

30 שנה לחומה: במזרח גרמניה מרגישים סוג ב'

עבודת נמלים: חושפים את סודות השטאזי

 

"תיזהרי אמא, משהו קורה היום", אמרה מרקל לאמה ויצאה לסאונה. בזמן שישבה בסאונה החומה נפלה. בדרכה הביתה ראתה מרקל את ההמונים בדרך לגבול. "לעולם לא אשכח את זה. זה היה ב-22:30, אולי 23:00. הייתי לבד אבל הלכתי אחרי הקהל. פתאום מצאנו את עצמנו במערב ברלין". מרקל חגגה את האירוע בדירה שכורה במערב ברלין, עם אנשים שלא הכירה, ושתתה פחית בירה מהמערב.

 

זמן קצר אחרי נפילת החומה עזבה מרקל את עולם הפיזיקה והתחילה בפעילות פוליטית. ב-1990 היא נבחרה לראשונה לפרלמנט. שנה לאחר מכן הקנצלר הלמוט קוהל מינה אותה לשרה בממשלתו. במבט לאחור מתחרטת מרקל רק על דבר אחד – שלא הגשימה את החלום של אמא שלה - לאכול ביחד צדפות במלון קמפינסקי במערב ברלין. הרלינד קסנר, אמא של מרקל, מתה השנה בגיל 90.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אנגלה מרקל. רואד טריפ באמריקה
צילום: AFP
מומלצים