שתף קטע נבחר

30 שנות מאסר לפושע המלחמה "המחסל"

בית הדין הבינלאומי בהאג הרשיע את בוסקו נטגנדה, מנהיג מורדים מקונגו, בפשעים נגד האנושות: האיש שמכונה "המחסל" רצח, אנס, גייס ילדים וכלא שפחות מין. לפני 6 שנים הסגיר את עצמו

בית הדין הבינלאומי בהאג גזר היום (ה') עונש של 30 שנות מאסר על מנהיג מורדים קונגולזי שמכונה "המחסל". בוסקו נטגנדה הורשע ב-18 ביולי בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, על חלקו בזוועות הסכסוך בקונגו ב-2002 ו-2003.

 

עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

  (צילום: AFP)
"המחסל", בוסקו נטגנדה(צילום: AFP)
נטגנדה בן ה-46 הורשע באונס וברצח של אזרחים, בכליאת שפחות מין ובגיוס ילדים ללחימה. הוא פיקד על הזרוע הצבאית של מיליציית "איחוד הקונגולזים הפטריוטים". המיליציה, שרוב חבריה היו משבט המה, טבחה בבני הלנדו במזרח קונגו, ונלחמו איתם על השליטה באזור איטורי שעשיר במינרליים. מאות נרצחו, מאות אלפים נמלטו.

 

במהלך משפטו אמר השופט רוברט פרמר שנטגנדה הורה ללוחמיו לרצוח אזרחים, וגם רצח בעצמו כומר קתולי – כדי "לשמש דוגמה" ללוחמיו. "אין נסיבות מקלות", אמר פרמר ושלח את נטגנדה ל-30 שנות מאסר. נטגנדה קיבל את ההחלטה בפנים חתומות. הוא כבר ערער על הרשעתו.

המחסל בוסקו נטגנדה מנהיג מורדים מקונגו 30 שנות מאסר בית הדין ב האג (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

המחסל בוסקו נטגנדה מנהיג מורדים מקונגו 30 שנות מאסר בית הדין ב האג (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

30 שנות מאסר הוא העונש המירבי בבית הדין בהאג, למרות שלשופטים יש את הסמכות לגזור מאסר עולם. עורכי דין שייצגו את הקורבנות קראו לשלוח את "המחסל" למאסר עולם אך השופטים בהאג אמרו שפשעיו של נטגנדה, "למרות חומרתם ומידת האשמה שלו", לא מצדיקים זאת.

 

צו מעצר הבינלאומי נגד "המחסל" פורסם לראשונה ב-2006. ב-2013 נכנס נטגנדה לשגרירות ארה"ב ברואנדה, הסגיר את עצמו וביקש להעבירו לבית הדין הבינלאומי בהאג. גורם אמריקני סיפר אז כי בשגרירות נדהמו מהופעתו הפתאומית של נטגנדה, שברח מקונגו בעקבות קרבות פנימיים בין המיליציות.

 

ראש מיליציית "איחוד הקונגולזים הפטריוטים", תומאס לובנגה, מרצה עונש מאסר של 14 שנה אחרי שהורשע בהאג ב-2012. פסק הדין נגד לובנגה היה הראשון בבית הדין הבינלאומי מאז הקמתו ב-2002.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים