שתף קטע נבחר

ריבלין בטקס לזכר רבין: "המחלוקות עדיין עמוקות"

בנאומו בטקס הפותח את יום הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין הזהיר ריבלין: "האם רצח של אדם על רקע דעותיו, או פעילותו האידיאולוגית יכול לקרות בישראל גם היום? אינני יודע". דליה רבין התייחסה לתאוריות הקונספירציה לגבי הרצח: "יש מי שמטפח את העשבים השוטים בקריצת עין"

 

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם היום (ה') בטקס הפותח את יום הזיכרון לראש הממשלה יצחק רבין וקרא לפוליטיקאים שלא ללבות עוד שנאה בין חלקי העם. הוא רמז כי רצח פוליטי עלול להתרחש גם בישראל 2019: "אסור לנו לשכוח את המדרון החלקלק שבין ההסתה והשנאה לשפיכות הדמים. עלינו לעשות הכול – כדי שלא תונף שוב המאכלת על אף אחד מאתנו בשל עמדתו הפוליטית".

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין טקס זיכרון ליצחק רבין (צילום: אלכס קולומויסקי)
נשיא המדינה ראובן ריבלין(צילום: אלכס קולומויסקי)

באירוע, שנערך בבית הנשיא בירושלים, הזהיר ריבלין: "האם רצח של אדם על רקע דעותיו, או פעילותו האידיאולוגית יכול לקרות בישראל גם היום? אינני יודע. אני יודע שלפני עשרים וארבע שנים לא האמנתי שזה יקרה לנו. אבל זה קרה לנו. במשמרת שלנו. ואני יודע שהשבר לא נעלם. שהמחלוקות בינינו עדיין עמוקות. ושהחברה הישראלית מתקשה להסכים על קווי יסוד וכללי משחק. אם ניתן לשבר להתרחב נמצא עצמנו שוב מול שוקת שבורה".

 

אהוד ברק טקס זיכרון ליצחק רבין (צילום: אלכס קולומויסקי)
יובל רבין ואהוד ברק בבית הנשיא(צילום: אלכס קולומויסקי)

הנשיא אמר כי "עלינו לשנן שוב ושוב השכם והערב ששיח פוליטי אסור שייעשה באלימות. אלימות לעולם איננה דרך ליישוב מחלוקות".

 

ריבלין הוסיף: "שיח פוליטי אסור שייעשה באלימות. אלימות לעולם איננה דרך ליישוב מחלוקות. אסור לנו לשכוח את המדרון החלקלק שבין ההסתה והשנאה לשפיכות הדמים. עלינו לעשות הכול – כדי שלא תונף שוב המאכלת על אף אחד מאתנו בשל עמדתו הפוליטית ויהיה זה ראש ממשלה, נשיא, שר, ח"כ עיתונאי או אזרח מן השורה".

 

"אני פונה אל כל המחנות מימין ומשמאל הרגיעו את הרוחות, אל תלבו שנאה. אל תעצמו עיניים. זו איננה דרכנו. זו לא דרכו של עם ישראל".

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין טקס זיכרון ליצחק רבין (צילום: אלכס קולומויסקי)
ריבלין בטקס(צילום: אלכס קולומויסקי)

דליה רבין, בתו של ראש הממשלה המנוח, נאמה אחרי הנשיא והתייחסה לתיאוריות הקונספירציה לגבי הרצח שעלו בשבוע האחרון, בין היתר בהפגנת המחאה למען ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בכל שנה יש דילמה האם להתייחס לזה, אבל השנה נראה שאין ברירה. אחד מתוך שלושה ישראלים מאמין בתיאוריית הקונספירציה. אחד מכל חמישה חושבים שיגאל עמיר צדק. משהו נרקב בדמוקרטיה הישראלית. החברה הישראלית סובלת ממגמות אנטי דמוקרטיות. אלה לא עשבים שוטים. יש מי שמטפח את העשבים השוטים בקריצת עין". היא העבירה מסר לפוליטקאים: "כשתתעוררו עלול להיות כבר מאוחר מדי".

 

דביר קריב, ששוחח עם הרוצח יגאל עמיר בדרכו למתקן החקירות לאחר הרצח, דחה גם הוא את תיאוריות הקונספירציה סביב מותו של ראש הממשלה. "מדובר באחד התיקים הכי מפוענחים בוודאות שיש, אבל מי שירצה להאמין שיש פה איזושהי תאוריית קשר", אמר בריאיון לאולפן ynet.

 

"הוא הודה בקלטת מצולמת, 30-20 דקות אחרי הרצח כשישב מול חוקר משטרתי. הודה ברצח והיה גאה בו. הוא עושה את זה גם מולי, ובמשך חמישה שבועות ברציפות כשצוות חוקרים חוקר אותו מכל כיוון. הוא גאה במעשיו גם היום".

 

גם בשירות הביטחון הכללי ציינו היום את יום הזיכרון לראש הממשלה. ראש אגף האבטחה הנוכחי, ששירת ביחידה לאבטחת אישים בזמן הרצח, אמר כי "רצח רבין מלווה אותנו בכל תפקיד בכל מקום ובכל עת. היום, אנו פועלים אחרת ועושים את המיטב על מנת להתקדם, להתפתח ולשמש כמגן אמיתי לאישים המופקדים בידינו. אנו מגינים על חיי אדם, על סמלים ועל הדמוקרטיה.

 

"תמונתו של יצחק רבין נמצאת כאן בכל חדר, על כל קיר, ובכל יום עלינו להמשיך, לזכור ולהפנים את הלקחים והתובנות בכדי שנוכל לממש את ייעודנו באופן במיטבי בכל יום מחדש",  אמר הבכיר.

 

ראש השב"כ, נדב ארגמן, הוסיף כי "דמותו של יצחק רבין משקפת עבורנו, בחזון, בעשייה, את הערכים והתכונות שאנו מבקשים ליישם בחזיתות שבהן אנו מתמודדים: להיות לוחמים אמיצי לב, פטריוטים, ישרי דרך.

לאמץ את הראייה המפוכחת, את הירידה לפרטים, את החשיבה האנליטית. להאמין בחזון, לקחת סיכונים - ולהוביל קדימה. חשוב שנזכור את רבין ואת מורשתו. חשוב שנלמד ונלמד את לקחי הרצח הנורא בכדי שנוכל להמשיך ולהגן על העם שלנו, הארץ שלנו והמדינה שלנו - להמשיך לשמור עליה מכל משמר".

 

יום הזיכרון הממלכתי לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין מצוין היום, י"ב בחשוון, בשורת אירועים נוספים, בהם טקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל ב-15:00 ולאחר מכן, ב-17:00, תערוך הכנסת ישיבה מיוחדת. כמו כן, יתכנסו אלפים בכיכר רבין שבתל אביב וישתתפו במעגלי שיח. 

 

השנה, לראשונה, יגיעו לכיכר אנשי רוח, תרבות, תקשורת ופעילים חברתיים שיובילו את המפגשים עם הציבור הרחב. בין המשתתפים: שרה ואליעזר רוזנפלד ששכלו את בנם מלאכי בפיגוע בשומרון, אורי בנקי שבתו שירה נרצחה במצעד הגאווה בירושלים, כלת פרס ישראל עדינה בר שלום, העיתונאים ששידרו בליל הרצח אילה חסון, יעקב אילון וגדי סוקניק, במאי הסרט "ימים נוראים" ירון זילברמן, ראש ישיבת בר אילן בת"א הרב בני פרל, המחזאי והסופר יהושע סובול, הדסה פרומן אלמנתו של הרב מנחם פרומן, איש השב"כ לשעבר דביר קריב שחקר את יגאל עמיר בליל הרצח, חיים אסא לשעבר יועץ לביטחון לאומי של רבין, איש החינוך והדו-קיום עלי זחאלקה ועוד. יו"ר מרכז יצחק רבין דליה רבין וכלת פרס ישראל, מרים פרץ ייקחו חלק בטקס הנעילה של אירועי הזיכרון.

 

יואב זיתון, אטילה שומפלבי ואלכסנדרה לוקש השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
ראובן ריבלין
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים