שתף קטע נבחר

רוסיה על הסגרת ההאקר לארה"ב: "צעד שלא תורם ליחסים"

רוסיה מגנה את החלטת בית המשפט העליון לדחות את עתירתו של ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב נגד הסגרתו לארה"ב: "הצעד לא תורם להתפתחות היחסים בין המדינות ומהווה הפרת מחויבות בינלאומית מצד ישראל"

 

  ()
אלכסיי בורקוב ונעמה יששכר

רוסיה גינתה היום (ב') את החלטת בית המשפט העליון לדחות את עתירתו של ההאקר הרוסי, אלכסיי בורקוב, שעתר נגד הסגרתו לידי ארצות הברית.

 

"אנחנו מצרים על החלטת בית המשפט העליון הישראלי שדחה את ערעורו של בורקוב", נכתב בהודעה מטעם שגרירות רוסיה בישראל. "הצעד לא תורם להתפתחות ביחסים בין המדינות". עוד צוין כי "הדחייה היא הפרה של זכויותיו ושל מחויבויותיה הבינלאומיות של ישראל". 

 

הסגרתו הצפויה של בורקוב לארה"ב תסתום את הגולל על אפשרות של עסקה לשחרורה של נעמה יששכר בתמורה להסגרתו של בורקוב לידי הרוסים במקום האמריקנים. בישראל חשבו שעד שהאופציה הזאת לא תוסר מהפרק – הרוסים לא יגלו גמישות במגעים לשחרורה של יששכר. בתוך כך, משרד החוץ החליט למנות את הדיפלומט יעקב ליבנה, שמשמש כיום כמנהל מחלקת רוסיה במשרד החוץ, לתפקיד הממונה על שגרירות ישראל ברוסיה. ליבנה צפוי לשהות במוסקבה לפחות עד סוף השנה. מאז ספטמבר לישראל אין שגריר ברוסיה והשגרירות מנוהלת על ידי סגנית השגריר קרן כהן-גת.

 

הערכה: פריצת דרך - סמוך לביקור פוטין בישראל בינואר

בין שתי המדינות מתקיימים מגעים שקטים בנושא. ההערכה היא שאם תתרחש פריצת דרך - היא תהיה בסמוך לביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירושלים בחודש ינואר הקרוב.

 

פוטין אמור לחנוך אנדרטה חדשה לזכר לוחמי מלחמת העולם השניה ונופלי המצור על העיר לנינגרד (כיום סנקט פטרבורג), שמוקמת בגן סאקר בירושלים. טקס הנחת אבן הפינה לאנדרטה יתקיים מחרבבירה.

 

בטקס ישתתפו ראש העיר ירושלים, משה ליאון, סגן מושל סנקט פטרבורג ולדימיר קנייגנין, השר לענייני ירושלים והמורשת זאב אלקין, נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסייתי מיכאל מירילשוילי, איש העסקים ויקטור וקסלברג, שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב, מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים אייל חיימובסקי ויוזם הפרויקט ח"כ לשעבר לאון ליטינצקי.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב סוצ'י (צילום: MCT)
פוטין ונתניהו(צילום: MCT)

האנדרטה להנצחת המצור על העיר לנינגרד, שהחל בספטמבר 1941, תוקדש לזכרם של לוחמי הצבא האדום תוצב בגן סאקר ותתנשא לגובה של כ- 8.5 מטרים ובמשקל כ- 2.5 טון. האנדרטה נועדה להנציח את גבורת לוחמי הצבא האדום ותושבי לנינגרד נגד הנאצים, כשביניהם 70 אלף לוחמים יהודים שנפלו. יוזמי הפרויקט מאמינים כי הפרויקט יתרום חלק משמעותי והיסטורי נוסף להידוק הקשרים בין ישראל ורוסיה והאנדרטה תשמש כמקום רשמי לחגיגות הניצחון על הנאצים בבירת ישראל.

 

לנינגרד קיבלה את התואר "עיר גיבורה" ב- 1965 בשל התקופה הקשה שחוותה בתקופת המצור במלחמת העולם השנייה. המצור על העיר במהלך הפלישה לברית המועצות במלחמת העולם השנייה הביא למותם של כ- 750 אלף איש. מדובר במספר הגבוה והכבד ביותר של אבדות בעיר כלשהי בהיסטוריה. המצור נמשך כשלוש שנים – 872 ימים (ספטמבר 1941 עד ינואר 1944), ובמהלכו סבלו תושבי ללנינגרד מרעב כבד שהוביל למותם של למעלה מחצי מיליון בני אדם.

 

המוות ההמוני לא היה רק בשל המצור, אלא היה אחת מהמטרות של אדולף היטלר אשר העביר פקודות מפורשות למפקדי צבאו. בחודשים יוני עד אוגוסט 1944 לוחמים סובייטים פתחו בלחימה להסרת המצור, שהוסר סופית בינואר 1944.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים