ת"א אישרה אוטובוסים בשבת. חולדאי: "יש מי שמאמין שצריך להתנהג כמו לפני 3,000 שנה"
בתום ישיבה סוערת הצביעה מועצת העיר בעד מערך ההיסעים שיחל ב-22 בנובמבר. העלות: 12.5 מיליון ש' בשנה. החרדים התנגדו: "אפילו בשואה נלחמו על השבת". ראש העיר: "זו לא מדינה יהודית אלא מדינת היהודים"
מועצת עיריית תל אביב אישרה הערב (יום ב') החלטה להפעיל מערך היסעים בשבת החל מ-22 בנובמבר. התוכנית העירונית, שאליה הצטרפו כבר גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון, פורסמה במלואה בשבוע שעבר ב-ynet. ראש העיר רון חולדאי אמר במהלך הישיבה: "זה מאבק פוליטי בין מי שמאמין שצריך להתנהג כמו לפני 3,000 שנה לבין מי שמאמין במדינה דמוקרטית שבה יהודי חי חופשי בארצו". התוכנית צפויה לעלות לעירייה ב-12.5 מיליון שקל בשנה.
בזמן ישיבת המועצה הפגינו כמה עשרות בני אדם מתחת למבנה עיריית תל אביב שמחו נגד חילול שבת. ההצבעה התקיימה בתום ישיבה סוערת שבה הציגו חברי המועצה הדתיים והחרדים את הסתייגויותיהם, אך ההצעה התקבלה ברוב של 19 מול שישה מתנגדים. חולדאי ציין שההחלטה התקבלה מטעמים סוציאליים ומצילי חיים.
"אם אתה מאמין שאתה חייב להתנהג כפי שהורה לנו מישהו מדאוריתא, וכתוצאה מכך השבת היא קדושה, אין לך ברירה אלא להתנהג ולדבר כמו הרב לוברט או משה (חברי המועצה הדתיים, א"ב)", אמר ראש העיר. "מישהו חושב על מי שיש לו הורה בבית חולים ורוצה לבקר אצלו, או על הצעירים שנוהגים כשהם שיכורים? כל הוויכוח זו צביעות אחת גדולה".
חולדאי המשיך: "טלוויזיה יש בשבת ומסעדות גם. מה שקורה במדינת ישראל זה לא מאבק של הלכה, אלא מאבק פוליטי. מדינה לא יכולה להיות יהודית כמו שספסל לא יכול להיות יהודי, כמו שרכבת לא יכולה להיות יהודית. להיות יהודי זה מי שנולד לאמא יהודייה. המדינה היא מדינת היהודים והיהודים מחליטים מה לעשות בה. לכן צריך לדעת שמה שקורה בישראל זה רק מצב של סחיטה פוליטית. הייתי מצפה מאזרחיי חובשי הכיפה שיבינו שאני צריך לתת שירותים לכולם".
חבר המועצה משה חיים מש"ס אמר: "אני מדבר אליכם בשמי ולא חבר מועצה. אני חי בישראל וקדושת השבת היא ערך חשוב מאוד עבורי. קשה לי ואני מסרב להאמין שהגענו למצב הזה היום. מי היה מאמין שאתם רוצים לשנות את השבת שקיבלנו בהר סיני ולא השתנתה במשך אלפי שנים? סבא וסבתא של כולנו נלחמו בכל מקום על השבת, גם בשואה, וחלקם אף שילמו בחייהם על כך. ומה איתנו? דווקא כאן בתל אביב, העיר העברית הראשונה, במקום להמשיך את המסורת אנחנו הולכים לרמוס את הדבר החשוב ביותר ביהדות?".
חבר המועצה הרב נפתלי לוברט ("מאמינים") טען שלא שאלו את התושבים על כסף שיצא מכיסם: "מה עושים עם עשרות מיליוני שקלים? אני קורא לתושבים לכתוב מכתבים לראש העיר ולשאול אותם על מה הם רוצים להוציא את כספם ושלא יקבעו להם מה רע ומה טוב".
חברת המועצה מיטל להבי (מרצ), שמובילה את הפרויקט, אמרה: "כשאני חוזרת מארוחת שבת אצל הוריי, אני נמנעת לשתות כוסית יין מחשש שאהיה תחת השפעת אלכוהול. אני שואלת מה עושים הצעירים שיוצאים לבלות. בתחבורה יעילה וזמינה יש גם עניין של פיקוח נפש. רכב עם 50 מקומות, זה במקום 50 כלי רכב שנוסעים במקביל. צדק חברתי זה גם לאפשר תחבורה למי שאין לו רכב פרטי או רישיון נהיגה או כסף למונית. כל פתרון אלטרנטיבי חייב לכלול מענה 24/7. אנחנו נעשה את זה בצורה מידתית".
חבר המועצה איתי פנקס-ארד (מרצ) סיפר שאתמול קבלו חברי המועצה במייל מכתב מתושב דתי שפירט את כאבו לקראת הפעלת מערך האוטובוסים בשבת: "אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים בנושא הזה, אבל אסור לוותר על מה שנכון לנו לעשות. אותו אדם דיבר על הפרהסיה וכתבתי לו שמדובר בקווים בודדים, כך שמי שישתמש בהם אלו בעיקר אנשים חסרי רכב ומי שיש לו בעיות התניידות. זה לא יפרע בפרהסיה כי יש אלפי כלי רכב שבמילא נוסעים בשבת".
בעקבות ההחלטה אמר מנכ"ל קואליציית "שבת שוויון", רועי לחמנוביץ, כי מדובר בהחלטה חד-צדדית המשרתת את הרייטינג של העמקת השסע בנושאי דת ומדינה על גבם של עובדות ועובדים: "את סוגיית תחבורה הציבורית בשבת נכון וראוי להסדיר במסגרת דיון רחב ומקיף על דמותה של השבת הישראלית, תוך דיון בתרבות, פנאי ומסחר. המהלך של עיריית תל אביב הוא נורת אזהרה אחרונה לח"כים הדתיים והחרדים לפעול להסדרת השבת אחרת ריסוקה של השבת הישראלית לא יהיה בר תיקון".