שתף קטע נבחר

הותקפה בהיריון מתקדם: "מפחיד להיות עובדת סוציאלית"

לימז כהן ביטון הותקפה על ידי אם במהלך מפגש מפוקח עם בתה בדימונה. "היא איבדה את העשתונות", סיפרה לאולפן ynet, והדגישה: "לא אעזוב את המקצוע, כולנו פועלים על פי מצפון ורגש". בשבוע שעבר: שתי תקיפות דומות בצפון

  

 

לימז כהן ביטון, עובדת סוציאלית שנמצאת בחודש השמיני להריונה, הותקפה ביום חמישי האחרון בדימונה בידי אם שהגיעה למפגש מפוקח בנוכחות בתה. "האם והילדה הגיעו למרכז הקשר, לפגישה שבועית בפיקוח. לאמא יש רקע של עבר נפשי מורכב, והתפקיד שלנו הוא להגן על הקטינה במפגש. בגלל התנהגות האם, היא הייתה במצוקה", סיפרה בשיחה לאולפן ynet.

 

תיעוד: הופכת עציצים, מקללת, מאיימת ותוקפת עובדות סוציאליות

 

לימז כהן ביטון ()
"מפחיד להיות עובדת סוציאלית"ץ לימז כהן ביטון

 

ביטון סיפרה כי היא לא הייתה לבד בעת התקיפה: "במצב כזה אחד מאנשי הצוות מנסה לדבר ולהרגיע, לשנות את ההתנהגות כדי שהמפגשים יימשכו. עדיין זאת אמא וזכותה להיות עם הילדה שלה". 

 

על שאירע סיפרה כי "כשביקשנו ממנה להפסיק היא איבדה את העשתונות. הסתגרנו בחדר עם הילדה והרגענו אותה, ואז כשיצאתי לקחת את הדברים של הילדה - היא תקפה אותי".

 

-תחזרי לעבודה או שאת מפחדת?

לדברי ביטון, אין לה כל כוונה לעזוב את המקצוע. "אנחנו שבויים, כל העובדים הסוציאליים. אנחנו פועלים על פי המצפון והרגש, אנחנו קמים בבוקר ועושים את מה שאנחנו אוהבים".

 

 

- ועדיין, את צפויה ללדת בקרוב. יכול להיות שעד אז תמנעי מסיטואציות כאלה?

"אני אעשה הכול כדי להימנע ממצבים דומים, ונעשה גם תהליך להפקת לקחים. החוויה האישית שלי היא מקרה אחד מבין רבים. יש לכך המון סיבות - היעדר אבטחה, סטיגמה שלילית כלפי העובדים הסוציאליים, הכפשות של המטופלים".

 

- מפחיד להיות עובדת סוציאלית?

"כן. חשבתי שזה לא יקרה לי, כי אני פועלת מתוך אמפתיה, אבל כנראה שזה יכול לקרות לכל אחד. אני  חושבת שצריך להסתכל עלינו אחרת, להבין את המקום שממנו אנחנו פועלים. עובדים סוציאליים נקשרים ל"חוטפי ילדים", אבל זה בכלל לא ככה. הוצאה של ילד מהבית היא החלטה של שופט, לא משהו שעובד סוציאלי יכול להחליט. הלוואי והמצב הזה ישתנה".

 

איגוד העובדים הסוציאליים: 90% חוו אלימות מסוגים שונים

מקרה התקיפה של ביטון מצטרף לעוד שני מקרים של תקיפת עובדים סוציאליים שהתרחשו בשבוע שעבר בצפון הארץ. באחד מהם מטופל באור עקיבא איים על עובדת סוציאלית עם מברג וניסה לתקוף אותה, ובמקרה שני מטופל נוסף איים על חייו של עובד סוציאלי שמטפל בנוער בחיפה.

 

בתוך כך, לפני כחודשיים ולאחר חודשים של משא ומתן בין איגוד העובדים הסוציאליים לממשלה בנושא מוגנות, חלה פריצת דרך בדמות החלטה על הקמת מערך אבטחה לאומי לשירותי הרווחה, שיתפקד תחתיו. ההחלטה התקבלה בישיבה שבה השתתפו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ונציגים בכירים ממשרדי הרווחה והאוצר, מרכז השלטון המקומי ואיגוד העובדים הסוציאליים.

ענבל חרמוני (צילום: דנה קופל)
"נחריף המאבק". יו"ר איגוד העו"ס, ענבל חרמוני(צילום: דנה קופל)

הצדדים סיכמו בין היתר כי תגובש תפישת אבטחה ארצית, כאשר האבטחה תתוקצב והכשרות ייחודיות יינתנו למאבטחים בשירותי הרווחה. בשלב הראשון תוקם יחידת מטה שתקבל לידיה את האחריות לבניית מערך האבטחה וניהולו.

 

איגוד העובדים הסוציאליים פרסם בשנה האחרונה סקר שנערך בקרב כ-1,600 עובדים, שממנו עלה כי 30% מהעו"סים ספגו אלימות פיזית, 30% חוו איומים על חייהם או על חיי משפחותיהם ו-23% הותקפו באלימות מעל חמש פעמים.

 

על פי הנתונים, 90% מהעובדים הסוציאליים חוו אלימות מילולית ו-11% ספגו שיימינג ברשת. 55% מהעובדים הסוציאליים העידו כי הם אינם מרגישים בטוחים במקום עבודתם. כ-25% מהעובדים דיווחו כי בעקבות מקרי האלימות הם שקלו לעזוב את המקצוע - רובם בעלי ותק של יותר מ-15 שנה.

  

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, אמרה כי "בניגוד לסיכום איתנו, אגף התקציבים במשרד האוצר טרם העביר את התקציב והתקנים הנדרשים להקמת מטה אבטחה לאומי לעובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות. לא ניתן שימרחו אותנו יותר, אנחנו דורשים להעביר את התקציב הנדרש באופן מיידי ונכונים להחריף את המאבק באלימות ככל שיידרש. באחריות המדינה והרשויות המקומיות לדאוג להגנת העובדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העו"ס שהותקפה בחודש השמיני
מומלצים