שתף קטע נבחר

אנשי חינוך ערבים נגד נתניהו: "איך הוא פוסל ציבור שלם?"

בעוד בכחול לבן ממשיכים לבדוק אפשרות להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, מתגברים הקולות בחברה הערבית לתמוך במהלך שאותו כינה נתניהו "טירוף": "הציבור הערבי שותף לחברה הישראלית", אמרו אנשי אקדמיה - ושלחו עקיצה לרה"מ: "לא נתינים שלו"

 

איימן עודה מקריא לילדיו סיפור ()
יו"ר הרשימה המשותפת עודה וילדיו

"אלפי מהנדסים ערבים עובדים בהייטק, אלפי רופאים ערבים מצילים חיים בבתי החולים - איך נתניהו יכול לפסול ציבור שלם?". פרופ' חאלד עבו עסבה, ראש בית הספר לחינוך במכללת אל קאסמי בבאקה אל-גרבייה ומנהל מכון מסאר למחקר חברתי, נמנה עם המצדדים בחברה הערבית בהקמת ממשלת מיעוט בראשות יו"ר כחול לבן בני גנץ בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. "20 אחוז מאזרחי המדינה הם בוגדים?", תהה אמש (א') פרופ' עבו עסבה לנוכח קריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי כחול לבן למנוע את מהלך הקמת הממשלה הבאה בתמיכת המפלגות הערביות.

 

הרשימה המשותפת נגד נתניהו: "מאיימים לרצוח אותנו"

 

"יצאתם מדעתכם? יש זמן לעצור את הטירוף הזה", קרא אמש נתניהו לראשי כחול לבן לנוכח האפשרות שחברי הכנסת של הרשימה המשותפת ייתנו לגנץ רשת ביטחון להקמת ממשלה. נתניהו החריף את אמירותיו בנושא ואמר בין היתר ב"כנס החירום" של הליכוד בתל אביב אמש כי "אם תקום ממשלת מיעוט כזאת יחגגו בטהרן, ברמאללה ובעזה כמו שהם חוגגים אחרי כל פיגוע, אבל זה יהיה פיגוע לאומי היסטורי במדינת ישראל ואסור שזה יהיה". יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, השיב לנתניהו ופרסם בטוויטר תמונה עם ילדיו לבושים בפיג'מה תחת הכיתוב: "בסוף יום ארוך, צריך לשים את שלושת האיומים הקיומיים האלה לישון!".

 

פרופ' אבו עסבה לא תולה תקווה בקידום המהלך, אך הוא בהחלט רואה בו אקט לגיטימי: "אני לא יודע אם תסריט כזה ייצא לפועל, אבל זה התסריט שהייתי רוצה שיקרה. הייתי רוצה שלקול הערבי תהיה השפעה לפחות בנושאים שנוגעים לחברה הערבית".

 

ההסתה של ראש הממשלה כלפי האוכלוסייה הערבית היא פסולה. הוא תוקף את הרשימה המשותפת אך למעשה פוגע בכל החברה הערבית ומוציא אותה מהקונצנזוס הכללי, כאילו שאנחנו לא לגיטימיים. לפסול 20 אחוזים מהאוכלוסייה, גם מבחינה ערכית, פוליטית ומבחינת שמשדרים לציבור הכללי - זה דבר רע ביותר. הציבור הערבי שותף לחברה הישראלית ולכלכלה הישראלית. אלפי מהנדסים ערבים עובדים בהייטק, אלפי רופאים מצילים חיים בבתי החולים - איך נתניהו יכול לפסול ציבור שלם?".

 

פרופ' אבו עסבה הוסיף כי "אם הקול הערבי הוא לא לגיטימי, אז למה יש זכות הצבעה בכלל לערבים? אי אפשר לפסול אותנו כי אנחנו חלק מהמשחק הפוליטי. אנחנו רוצים להשפיע ובתור אזרחים מותר לנו לומר את דעתנו בכל הנושאים. 20 אחוז מאזרחי המדינה הם בוגדים? איך ראש ממשלה יכול להגיד דבר כזה? הרי אנחנו בכנסת ונשבעים אמונים למדינה, אז אנחנו לא רוצים להשתלב?".

ד
"נתניהו פוגע בכל החברה הערבית. פרופ' אבו עסבה

 

ד"ר סמירה עליאן, חוקרת לסוציולוגיה של החינוך מהאוניברסיטה העברית וממכללת דוד ילין, אומרת כי אינה תומכת רק בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ, אלא גם בכניסתה לממשלה. "אני כן בעד שהרשימה המשותפת תשפיע על העניינים וההחלטות בכל המישורים", היא מסבירה. "בתור מי שעוסקת בחינוך אני חושבת שהרשימה המשותפת צריכה שתהיה לה השפעה, ואני אישית הייתי רוצה שתהיה חלק מהממשלה. אני חושבת שהגיע הזמן שלערבים יהיה קול חזק, ושנהיה חלק מקבלת ההחלטות. חשוב שתהיה נציגות ערבית בכנסת והיא צריכה לקבל מנדט גם להחליט".

 

כדוגמה לתחום שבו ניתן להשפיע, מציינת ד"ר עליאן את נושא החינוך. "בכל מה שקשור לתוכניות הלימודים בבתי הספר הערביים הגיע הזמן שהערבים יחליטו מה הילדים שלהם ילמדו בבית הספר", אמרה. "משנות החמישים עד היום זה לא קרה. נתניהו משסה את היהודים בערבים ועושה מהערבים מפלצת. אני מקווה שחלק גדול מהיהודים לא מאמינים לזה ושהם יודעים שזו רק הדרך שלו להישאר בתפקידו".

 

"שידבר על הכלכלה ועל החינוך, ולא רק עלינו, הערבים. אפילו לקהל שלו זה נהיה יותר מדי והם יודעים שהוא משתמש בעניין הזה לטובתו, כאילו שמחר יהיה תוהו ובוהו. הגיע הזמן שאנשים יחשבו יותר לטווח ארוך ויראו את החיים שלנו כאן, יהודים וערבים, יראו אחרת. די לכל המלחמות האלה. נתניהו הוא לא מנהיג שרוצה שלום ומנהיגים כאלה צריך להחליף".

 ד
"מנהיגים כאלה צריך להחליף". ד"ר עליאן

ד"ר תאבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, מנכ"לים שותפים של ארגון "יוזמות אברהם" (ארגון יהודי-ערבי לשינוי חברתי ולקידום שוויון), תומכים גם הם במעורבות של המפלגות הערביות בהכרעה הפוליטית. "התייחסותו של נתניהו כלפי האזרחים הערבים ונציגיהם כסכנה ביטחונית היא הסתה גזענית מעוררת חלחלה", אומרים השניים. "זהו ניסיון מגונה לפסול באופן מוחלט את הלגיטימציה של האזרחים הערבים להיות חלק אמיתי מן המדינה.

 

"האמת שונה בתכלית: לחברי הכנסת של הרשימה המשותפת, שנשבעו אמונים למדינה, אכפת מאזרחי המדינה ומהחברה הישראלית. אם הם ייקחו חלק בהובלת המדינה, אין שום ספק שהם ידאגו לטובתה ולטובת החברה הישראלית על כל אזרחיה, ערבים כיהודים. נציגי הציבור הערבי הם לגיטימיים בדיוק כמו האזרחים ששלחו אותם לכנסת. הם לא נתיניו של נתניהו, אלא אזרחים שווי זכויות, וכל מי שדוגל בשוויון חייב לספור אותם. לכן אנו קוראים לגנץ להזמין מיד את הרשימה המשותפת לשולחן המשא ולהוכיח שאינו נכנע להסתה".

אמנון בארי תאבת אבו ראס  (צילום: יוזמת אברהם)
"ניסיון מגונה לפסילת האזרחים הערבים". בארי וד"ר אבו ראס(צילום: יוזמת אברהם)

נסרין חדאד חאג', יחיא ראשת התוכנית ליחסי יהודים-ערבים במכון לדמוקרטיה, אמרה: "המיעוט הערבי בישראל סובל מאפליה רבת שנים הן מבחינה תקציבית והן בחוסר ייצוג במוקדי קבלת ההחלטות. ככל שיו"ר כחול-לבן יכיר בבעיה ויתחייב להתמודד איתה באופן כן ואמיתי - על חברי הרשימה המשותפת להעניק לו את תמיכתם ולנצל את שעת הכושר הייחודית לקידום משמעותי של הציבור הערבי ומעמדו במדינה".

 

גם מנהל המרכז לשוויון וחברה משותפת גבעת חביבה מוחמד דראושה השמיע אמירות דומות. לדבריו, "אני בהחלט תומך בכך שהרשימה המשותפת תתמוך בהקמת ממשלה צרה. הדבר יחזיר את הפוליטיקה הערבית למסלול השפעה על מדיניות הממשלה שתקום, גם כשאנחנו מבינים שההשפעה תהיה מוגבלת, ושלא מדובר בלגיטימציה מלאה להשתתפות בקבלת ההחלטות. אבל זהו צעד משמעותי בכיוון הנכון ויאפשר דינמיקה שתפתח אופציות לעתיד".

 

דראושה הוסיף: "אני מעריך שחיי ממשלה כזו יהיו קצובים למספר חודשים בלבד, אבל בינתיים נוכל להוציא את ביבי ממשרד ראש הממשלה, ולהתחיל בשיפוץ מערכת היחסים עם המרכז-שמאל, מערכת שנפגעה אחרי אירועי אוקטובר 2000, ומאז לא נמצאה נוסחה מפייסת. ברור שהמחיר הוא כבד, זה שותפות עקיפה עם ליברמן, שידוע בעמדותיו הגזעניות של הציבור הערבי. אבל זו שותפות שנועדה כנראה להשיג מטרה יותר גבוהה, והיא קצובה בזמן, אז אין מה לפחד ממנה.

 

"הדבר המשמעותי הוא שותפות עם מפלגות המרכז-שמאל, והתחלת החזרת האמון בגוש הזה, כגוש שאליו משתייכת החברה הערבית, ושיוכיח כי יש שותפים יהודים בפוליטיקה הישראלית, ושיש גם שחקנים פרגמטיים בפוליטיקה הערבית בישראל, שמשכילים לעסוק בפוליטיקה עניינית ולא רק בפוליטיקה של זהויות".

מוחמד דראושה ()
"להחזיר את הפוליטיקה הערבית למסלול השפעה". דראושה

עורך דין אחמד רסלאן ()
"חייבים לשנות דרך". עו"ד רסלאן

עו"ד אחמד רסלאן מאעבלין, מומחה בין היתר בליטיגציה פלילית, אזרחית, מנהלית ומסחרית, רואה בתמיכת המפלגות הערביות בגנץ הזדמנות: "הרחק מהרעשים והקריאות הגזעניות של ראש הממשלה ושל ליברמן ואחרים שרואים באזרחי מדינת ישראל הערבים אויבים, אני רואה שהערבים הפלסטינים אזרחי מדינת ישראל חייבים לשנות דרך, גישה ועמדה כלפי ממשלת ישראל במטרה להשיג שוויון אזרחי ולהשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות".

 

עו"ד רסלאן הוסיף כי "גם אם לא תהיה קואליציה שמשלבת את כחול לבן והרשימה המשותפת, ניתן להקים ממשלת מיעוט בתמיכה המפלגות הערביות מבחוץ ובכך יאוזנו האינטרסים והכוחות. על אזרחי ישראל הערבים לעשות שימוש נבון של שיטת השלטון במדינה שנקבעת על פי כללי דמוקרטיה פרלמנטרית, לנצל את כוחם הפרלמנטרי ולהשפיע על תהליך בחירת ראש הממשלה".

 

אמג'ד שביטה ()
"המשך קמפיין השנאה וההסתה". שביטה

אמג'ד שביטה ועפר דגן, מנכ"לי עמותת "סיכוי" הפועלת למען שיוויון ושותפות בין ערבים ליהודים, אמרו: "ההסתה החמורה של ראש הממשלה וח"כים נוספים מהימין, המוזנת מאינטרס פוליטי צר וניסיונות נואשים להישרדות פוליטית, מסמנת את האזרחים הערבים ונבחריהם כאויבים. את התוצאות כבר ניתן לראות בשטח: ח"כ אחמד טיבי נזקק לאבטחה בעקבות איומי רצח שקיבל.

 

"נתניהו מנסה לפגוע פגיעה אנושה בזכותם הבסיסית של חמישית מהאזרחים לבחור ולהיבחר, לפורר עוד יותר את הדמוקרטיה, השוויון והחיים המשותפים ולדרדר את כולנו לכאוס של אלימות ושנאה. זהו המשך של קמפיין השנאה וההסתה שנתניהו והימין מובילים כבר שנים: קריאת הגוועאלד של 'הערבים נוהרים באוטובוסים', המצלמות בקלפיות וההצטרפות לניסיון פסילת הרשימה המשותפת כולה בבחירות האחרונות.

 

"האמת היא, שנתניהו מפחד מהאזרחים הערבים ומכוחם הפוליטי כי הוא יודע שרק כשאזרחים ערבים מעורבים במשחק הפוליטי, שלטון הימין בסכנה".

 

ועדת המעקב במקום הכנסת

ויש גם אנשי אקדמיה ערבים שמציעים פתרון אחר: התנתקות מהכנסת. "באופן מעשי, אין אפשרות כזו כי ברור שליברמן לא ייתן לתרחיש כזה לקרות", אומר פרופ' אסעד גאנם מאוניברסיטת חיפה, אחד הקולות הבולטים בהתנגדותם לרשימה המשותפת בחברה הערבית. "אין אפשרות להקים ממשלת מרכז-שמאל בישראל. אם תקום כזו היא תהיה מאוד זמנית וליברמן ימשוך את התמיכה שלו בה בגלל עמדותיו הגזעניות נגד ערבים. האפשרות הזו כמעט ולא קיימת.

 

"מצד שני, אני לא חושב שגם חברי הרשימה המשותפת לוקחים את עצמם ברצינות. הם באו לדבר עם גנץ על נושאים שוליים, וזה מגוחך. הם ביקשו מהממשלה להכין תוכנית למלחמה באלימות במגזר הערבי? הם צריכים להכין את התוכניות האלו, וזה כמובן גם תפקיד המשטרה. חברי הכנסת טיבי ועודה מושכים את הערבים להיות חלק מהשמאל הישראלי. אפילו למרצ ולעמיר פרץ היו דרישות יותר רציניות מחברי הרשימה המשותפת. למרות זאת גנץ, שנתפש כמרכז-שמאל, אפילו לא היה מוכן להגיד ברצינות שהוא מוכן לקחת אותם כחלק מהקואליציה הוא להישען עליהם באופן רציני".

 

פרופ אסעד גאנם יו
"ברגע ההכרעה היהודים יעדיפו את הלכידות האתנית". פרופ' גאנם

מטה הרשימה המשותפת (צילום: אלעד גרשגורן)
חברי הרשימה המשותפת אחרי הבחירות האחרונות(צילום: אלעד גרשגורן)

לדברי פרופ' גאנם, תמיכה של הרשימה המשותפת בממשלה של גנץ עלולה לחשוף את החברה הערבית לבעיה מאוד משמעותית: "למרות הדרישות המאוד לא רציניות של טיבי ועודה, השאלה היא האם הערבים בכלל יכולים להיות חלק מקבלת ההחלטות במדינת ישראל? זה שרוב הערבים רוצים - זה לא עוזר להם וגם אם חלק מהיהודים רוצים זה גם לא עוזר להם. אנחנו נמצאים בפני בעיה חמורה ואני רואה אנשים שמתחילים לשקול מחדש את ההשתתפות שלנו, הערבים, במערכת הפוליטית בישראל.

 

"תמיד בקרב הערבים הייתה גם תמיכה בוועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל כ'פרלמנט של הערבים', אבל אני תמיד חשבתי שזה בנוסף לכנסת. ברגע ההכרעה היהודים יעדיפו את הלכידות האתנית בהקמת ממשלה ובהכרעות הגורליות, ולא ירצו להתפשר באופן רציני בגלל שאופי של התביעות של הערבים הן שונות מהקונצנזוס, בין היתר בשאלות האוריינטציה של המדינה. עודה עשה אקט שהוא מאוד פשרני ועדיין נראה שזה בלתי אפשרי כי הקונצנזוס היהודי לא רוצה ולא מוכן להישען על קולות הערבים, אולי כי הוא מחשיב אותם לקולות האויב".

 

פרופ' גאנם הסביר: "לכן, צריך לחשוב על ועדת המעקב כמי שתייצג אותנו באמת. הוועדה כעת היא מאוד שולית כי יש בה אוסף אנשים שלא ממש יכולה לייצג את הציבור בצורה רצינית, אך אולי נצטרך להפוך את האופציה הזו לרצינית, במקום הייצוג שלנו בכנסת. אין אפשרות להקים ממשלת שמאל בלי הערבים, ואם עכשיו זה לא קורה כנראה שאין סיכוי שזה יקרה בעתיד, משום שהרוב האתני היהודי לא מוכן לקחת את הסיפור הערבי ברצינות. לכן צריך לפנות להקמת גוף מנהיגותי ערבי שייצג אותנו, ולא להיות תלויים בכנסת".


פורסם לראשונה 17/11/2019 21:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים