שתף קטע נבחר

לחשוף את דונלד טראמפ לאור השמש

הליך ההדחה הפומבי אמנם מפלג את הציבור בארה"ב, וממילא סיכוייו קלושים, אבל לפחות האמריקנים יודעים: לא מסתירים דבר, העדויות הן נחלת הכלל

 

  (צילום: רויטרס)
השימוע בקונגרס, בשבוע שעבר(צילום: רויטרס)

זה התחיל ביום רביעי שעבר: הקונגרס האמריקני פתח בהליך חקירה פומבי להדחת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. השלבים החשאיים הסתיימו ועכשיו החליט הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים להעלות הילוך ולהציג את החקירה כולה לעיניו ולאוזניו של הציבור האמריקני.

 

 

לואי ברנדייס, המשפטן ולימים שופט העליון האמריקני, שחשש מפגיעה בזכויות הפרט, תבע בספר את האמירה המפורסמת: "אור השמש הוא המטהר הטוב ביותר ואור המנורה הוא השוטר היעיל ביותר". בכך הוא כונן לדורות את העיקרון שלפיו שקיפות היא הצורה העדיפה בעיסוק במידע, והוא עומד בליבה של המערכת הדמוקרטית.

 

ברנדייס חשש במיוחד מתופעת השחיתות שרווחה אז, ומתי לא בעצם, בארה"ב ובמדינות אחרות. אין כמו החושך והאפלה כדי לאחסן מעשים אסורים, לא חוקיים. כאשר הדמוקרטים בארה"ב פונים בימים אלה להליך הפומבי נגד טראמפ, הם מסמנים שהגיעה העת שאור השמש ישזוף את העדים והעדויות, יציג אותם לעיני כל ויהפוך אותם לנחלת הכלל.

 

במאמר מוסגר, ברור שהדמוקרטים אינם נאיביים. הם יודעים שהדחת הנשיא, גם אם תאושר בידי בית הנבחרים, תיתקל בחומה רפובליקנית בצורה בסנאט. שם, למפלגה היריבה יש רוב והתהליך לא יבשיל. קל וחומר בבית המשפט העליון בארה"ב, אם הנושא יגיע לפתחו, שכן הרפובליקנים נהנים שם מרוב מוצק. הדמוקרטים נושאים עיניהם לבחירות 2020 שבהן יעמדו לבחירה הנשיא, בית הנבחרים כולו ושליש מהסנאט. כל כתם שיצליחו להדביק למחנה האחר ישרת אותם.

 

אבל יש היבט נוסף לעניין השקיפות והוא קשור למהפכת התקשורת שאנו מצויים בעיצומה. היא פתחה את סכרי המידע ומציפה אותנו בכל עת ובכל שעה. יתר על כן, כל אחד ואחד יכול לתרום למהפכה הזאת ולהיות חלק ממנה. לכאורה, התברכנו. מה רע אם האנושות תדע על כל פרט מידע מקצה אחד של הכדור לקצהו השני? כמה ברכה טמונה פה לבריאות, למדע, לחינוך, לטכנולוגיה ולקידומה האנושית.

 

הקללה היא שלתוך שפע המידע הזה נמזגים בלי הרף Fake News, שקרים גדולים וקטנים, שמפיציהם מנצלים את נגישות המערכת ואת פתיחותה כדי לשתול בתוכה מסרים, בדלי מידע, סוכריות כזב עטופות בפתיתי אמת ומרעילים אותה.

 

פייסבוק, הפלטפורמה המובילה תעשייה זאת, מתכחשת לאחריותה וטוענת שאין היא יכולה להבחין בין אמת ושקר והיא משאירה את הבחירה בידי המשתמשים. טענה יפה מאוד, אבל כל כולה התייפייפות. לולא פייסבוק והרשתות האחרות, ממילא התהליך הזה לא היה מתקיים.

 

התגובה הטבעית למסעות הדה-לגיטימציה של האמת היא להתעלם מן המידע כולו, גם האמיתי, ולהתנער מהמוסדות הדמוקרטים הנבחרים - בארה"ב, בישראל, בכל מדינה דמוקרטית. החשש מהשחתת ההליכים הדמוקרטיים הוא ברור ומיידי. סקרים שונים אכן מלמדים כי פוחת אמון הציבור בדמוקרטיה.

 

הליך ההדחה הפומבי מפצל אמנם את ארה"ב בין המחנות הפוליטיים, אבל יחד עם זה יהיה חשוף כולו לאור ה"שמש", קרי – התקשורת, ובדרך זו גם ייבנה מכנה משותף בין האמריקנים. כולם יהיו שותפים לתהליך. אפשר שהשקיפות היא תחילתה של דרך לחדש האמון בדמוקרטיה. אני רוצה להיות אופטימי ולהאמין.

 

  • ד"ר נחמן שי הוא פרופ' אורח באוניברסיטת אמורי באטלנטה מטעם המכון ללימודי ישראל. בעבר היה ח"כ ודובר צה"ל

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ורג' גינסברג
ד"ר נחמן שי
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים