שתף קטע נבחר

לא יהיו בחירות

אני מניחה את הז'יטונים שלי: בתום תקופת 21 הימים, או שתקום ממשלת אחדות או שליברמן יצטרף לבלוק הימין תוך ויתורים הדדיים עם החרדים

 

ארכיון בנימין נתניהו אביגדור ליברמן (צילום: AP)
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן(צילום: AP)

"איזו מין שיטה יש להם שם בישראל?", שאל לפני ימים אחדים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בכנס של הקהילה היהודית האורתודוכסית בניו יורק, והוסיף - לקול צחוקם של השומעים ורעם מחיאות הכפיים: "נלחמים ונלחמים, ממשיכים לערוך בחירות, ולא מצליחים לבחור ראש ממשלה".

 

 

טראמפ צודק. החטא הקדמון הוא שיטת הבחירות. הניסיון היחיד לשנות אותה ולעבור לבחירות בשני פתקים - מפלגה וראשות ממשלה - נעשה ב-1996, הוכח כבכייה לדורות, וגרם להתרסקות המפה הפוליטית בישראל לרסיסי מפלגות. מאז לא נעשה כל ניסיון רציני לשנות את השיטה מלבד העלאת אחוז החסימה, מה שהועיל, אך רק במעט ולא באופן מהותי.

 

וכך הגענו עד הלום. שיטה פרלמנטרית-קואליציונית ששוכללה על ידי בנימין נתניהו לשיטת ה"בלוק" שממנו אין יוצא ואין בא. אז רק טראמפ לא מבין? גם הציבור הישראלי לא מבין. ובצדק. יהיו עוד בחירות? שואלים עצמם כל אזרחית ואזרח. אני שמה את הז'יטונים שלי, שלא יהיו.

 

במידה שלא ירכיב ממשלה עד מחר (יום ד'), בחצות יגיע המועד שבו יהיה על בני גנץ להחזיר לנשיא המדינה את המנדט. לכאורה זהו "הרגע האחרון", אבל במקרה שלנו, יש יותר מרגע אחרון אחד. יש שניים. נתניהו עושה עכשיו כל שביכולתו לגבש את הבלוק, להפחיד (בצדק הפעם) מפני ממשלת מיעוט הנשענת על הרשימה המשותפת, ולהביא את גנץ ל"רגע האחרון" הראשון, מחר בחצות, ללא ממשלה.

 

בכירים בכחול לבן אכן בדקו ברצינות אופציות לממשלת מיעוט הנשענת על תמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ. נתניהו לא בדה את התסריט מהרהורי ליבו, אך כרגיל היטיב להשתמש בו לצרכיו. עם זאת זהו ניסיון סרק. ראשית, משום שאין שום היתכנות שממשלה בת 44 או 47 מנדטים תוכל לתפקד יותר מכמה שבועות, וגם זה בספק, ושנית, משום שאביגדור ליברמן לא יחבור לשום ממשלה שנתמכת ונשענת על הרשימה המשותפת. ובכל זאת, ליברמן ונציגיו נהנו להימנע מלהכחיש בכל אולפן שבו נשאלו את היתכנות האופציה הזו. מדוע? סתם. כי ליברמן ונתניהו חתול ועכבר. וליברמן נהנה להטריף את נתניהו. כל זה על גב האזרחים המבולבלים, העצבנים. הכועסים.

 

ובכן, מה אחרי מחר בחצות? יש "רגע אחרון" שני. אלה הם 21 הימים הקבועים בחוק שלפיו מהרגע שבו גנץ יחזיר את המנדט לנשיא, יוכל כל ח"כ לנסות במהלכם להרכיב ממשלה - אם יצליח לגייס 61 חתימות של חברי כנסת שיתמכו בו לראשות ממשלה. יחתים - יקבל 14 יום להרכיב ממשלה. וזהו. זה באמת הסוף. רק אם גם אז לא תהיה ממשלה, הולכים לעוד מערכת בחירות.

 

במצב כזה, על הרעיון של ממשלת מיעוט הקיץ הקץ. לנתניהו יש בלוק של 55 חתימות. חסרות לו לפחות שש כדי להרכיב ממשלה. מהיכן יביא? שתי אופציות לפניו: הראשונה היא ממשלת אחדות עם או בלי ליברמן בתיווך הנשיא ותחת לחץ ציבורי - תרחיש בסבירות גבוהה. השנייה היא לצרף את ליברמן לבלוק תוך ויתורים הדדיים עם החרדים - תרחיש בסבירות נמוכה.

 

כמובן שלתוך השקשוקה הזו, בתוך 21 הימים, יש להכניס את החלטת היועמ"ש. המרכיב הזה בתוך הפאזל, שלו מחכים כולם, יכול להיות "גיים צ'יינג'ר" כשיגיע. איך אמר טראמפ? "ישראל בבלגן וחייבת להתאפס". צודק.

 

  • לימור לבנת כיהנה כשרה מטעם הליכוד

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות ערוץ הכנסת
לימור לבנת
באדיבות ערוץ הכנסת
מומלצים