חולדאי על אוטובוסים בשבת: "חרדים בעיר אומרים שטוב להם בת"א"
ראש העיר תל אביב-יפו התייחס בריאיון לאולפן ynet לפרויקט האוטובוסים שיתחיל לפעול בסוף השבוע הקרוב בחינם בארבע רשויות מקומיות: "לכל אדם במדינה דמוקרטית מותר לחיות על פי דרכו, ישראל היא לא מדינת הלכה"
ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי משוכנע שגורמים פוליטיים בקרב החרדים לא יוכלו לעצור את פרויקט מערך ההיסעים של עירו, גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון, שיפעל החל מסוף השבוע הקרוב בשבתות. "אני לא מפריע לחרדים לחיות על פי דרכם בתל אביב-יפו. חרדים בעיר אומרים לי שטוב להם מאוד בתל אביב-יפו", סיפר היום (ג') חולדאי בריאיון לאולפן ynet.
כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, שישה קווים שונים של אוטובוסים בני 19 קומות יעברו בין ארבע הערים ויעצרו ביותר מ-500 תחנות במרכזי הערים והשכונות השונות, תוך התחשבות באזורים מסורתיים ושומרי שבת. האוטובוסים יפעלו בימי שישי בין השעות 02:00-18:00 ובימי שבת בין 17:00-09:00. בשלב הראשון, הנסיעה באוטובוסים אלה תהיה בחינם.
"אני לא חושב שזו דרמה", אמר חולדאי, "אני חושב שזה מעשה חשוב מפני ששנים רבות טענתי והיו לי דיונים בממשלה וניסיתי לשכנע שבדרכים כאלה ואחרות יביאו לידי כך שזכות התנועה שנמנעת מאנשים בסופי שבוע תבוצע. זה לא צלח. אנחנו מנסים לסתום את החור הזה בסופי שבוע בעובדה שאנשים מכניסת השבת ועד יציאתה נמנעה מהם היכולת לנוע כאשר אין להם רישיון או אין להם רכב או אין להם כסף.
"העניין התל אביבי הוא לא הסיפור. הרי תל אביבים רוצים להגיע לבית החולים קפלן ברחובות לבקר את קרוביהם גם בסופי שבוע, ואנשים מרחובות רוצים לבוא לבקר בתל אביב בסופי השבוע, ולכן העניין חייב להיות ארצי. אנחנו עושים מעשה שהוא התחלה ולשמחתי כבר יש התעניינות מצד ראשי ערים אחרות ואני יכול כבר להגיד שבקרוב יצטרפו כנראה גם הרצליה, חולון ואחרים".
- מה לגבי רמת גן? עיר מאוד מרכזית בגוש דן
"אני מאמין שגם רמת גן תצטרף. כרגע יש בעיה עם ראש העיר רמת גן שמסיבות שלו החליט כרגע שלא להצטרף. אני מאמין שבסופו של דבר הוא יצטרף כי בסופו של דבר רמת גן היא חלק מהמטרופולין הזה, ותושבי רמת גן רוצים להגיע לתל אביב וגם תושבי תל אביב רוצים להגיע לרמת גן".
- למה רק עכשיו נזכרתם לעשות את זה?
"10 שנים לא היו לנו משאבים, היינו במצב כלכלי מאוד קשה, לא היה לנו כסף בצורה פשוטה. בסופו של דבר צריך לזכור שאנחנו הולכים לתת שירות בחינם בעלות גבוהה מאוד של תשעה מיליון שקל לעיריית תל אביב-יפו מדי שנה, ויכול להיות שזה גם יצטרך לעלות אם תהיה דרישה יותר גדולה ונצטרך להוסיף אוטובוסים. ניהלתי משא ומתן ארוך עם משרד התחבורה על שבעה קווי מוניות שירות, והתברר לי שהונו אותי".
- אם אכן יהיה ביקוש, תוך כמה זמן אתה מעריך שהפרויקט הזה יהפוך להיות ארצי?
"אני לא יכול לצפות מה תחליט ממשלת ישראל. לגבי רשויות מקומיות צריך לזכור שלא כל הרשויות המקומיות נמצאות במצבן הכלכלי של רשויות כאן במרכז. אפילו אצלנו כאן במרכז, עירייה כמו בת ים שמצבה הכלכלי הוא לא שפיר, תתקשה להצטרף לפרויקט כזה. לכן, לסמוך על הסיפור שהכול יהיה תלוי בחינם על חשבון העיריות זה כנראה לא ניתן לביצוע".
- מה אתה אומר לגורמים חרדים בממשלה ובכנסת שמאיימים לבלום אתכם בחקיקה?
"אין לי שיח עם מי שמאמין שזה אסור, אין לי יכולת לשכנע אותו. אבל אני אומר שבדיוק כמו שיש בכל זאת באישור מדינת ישראל את קווי השירות בעיר תל אביב-יפו, וז תחבורה ציבורית, אז מה ההבדל בינה לבין מערכת שלמה?".
- אבל מה אתה אומר להם?
"גם היום הם מתערבים לי בהרבה מאוד דברים. בחוקי הכשרות, בזה שהם רוצים הפרדה. על הכוח הפוליטי אין לי מה להגיד. האזרחים במדינת ישראל צריכים להבין שמדובר כאן על זכויות אדם, האם לאדם יש זכויות שאף אחד לא יכול לקחת לו. אם אזרחים לא יבינו את העניין הבסיסי אנחנו נהפוך להיות מדינת הלכה. אני מאמין שישראל היא מדינת היהודים, היא לא מדינת הלכה.
"אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שבה לכל בן אדם מותר לחיות על פי דרכו. אני לא מפריע לחרדים לחיות על פי דרכם בתל אביב-יפו. יותר מכך, חרדים בתל אביב-יפו אומרים לי שטוב להם מאוד בתל אביב-יפו".
"הטענה על היעדר ביקוש היא פופוליסטית"
רועי שוורץ-תיכון, יו"ר ומייסד "נוע תנוע -תחבורה בשבת", אמר בהתייחסו לפרויקט כי "אנחנו מאוד גאים במהלך הזה, לקח שנים להגיע לשם. כשהתחלתי את זה לפני חמש שנים ואמא שלי קראה לי 'כרטיסן' ולא האמינה בזה, אז אף אחד כמעט לא האמין שנגיע לפה".
- "כרטיסן" זאת מחמאה, יהיו שיקראו לך "משוגע".
"גם את זה אמרו לי".
- איפה אתם פועלים?
"אנחנו בעצם התחלנו בקו שפתחתי בין תל אביב, רמת גן וגבעתיים ממענק השחרור שלי. הייתי נוסע כל שבת מחיפה, הייתי אז חיפאי שהייתה לו תחבורה בשבת".
- השתמשת בתחבורה הציבורית בחיפה בשבתות?
"פחות. כשעברתי לתל אביב ראיתי ששם התחבורה הציבורית יותר טובה מחיפה, לא ברלין, אבל לא רעה בכלל. התחלתי להשתמש בה אבל ראיתי שחסר לי משהו בשבת. ואז רציתי לשנות את זה".
- ואז הצלחת מעבר למשוער והתפתחם לעוד אזורים.
"בתחילת הפעילות שלנו כארגון אמרנו שאנחנו פה כדי להכין את הקרקע ליום שבו תהיה ממשלה שתוכל להעביר תחבורה בשבת. לפני שנתיים עשינו 'שיפט' מסוים, התחלנו להתמקד בתחום המוניציפלי, פנינו לעיריות, יזמנו פגישות, גם עם רון וגם עם כל ראשי הערים במהלך הנוכחי, ובשנה האחרונה הפעלנו בשבע רשויות תחבורה בשבת".
- כמה ביקוש יש לזה?
"הרבה. הטענה על היעדר ביקוש היא יותר פופוליסטית. גם אנשים יותר מהצד החרדי שלא מאמינים בתחבורה בשבת מסיבות אידיאולוגיות, אבל מכירים אנשי מקצוע, מבינים שהטענה כלפי ביקוש היא לא טענה כל כך אמיתית".
- אתה מעריך שיהיו המוני אנשים שישתמשו בקווים האלה?
"אני חושב שיש הבדל בין שיווק לביקוש. אני חושב שהשיווק טוב, אני שומע דברים טובים בשטח ואני חושב שיהיו המון שישתמשו אבל לא קרה אסון אם זה לא קרה מהיום הראשון ויכול להיות שייקח לזה קצת זמן עד שזה יתפוס. בסך הכול אני חושב שלאט לאט יצטרכו לעלות את התדירות להגדיל את האוטובוסים ולהגיע לכל דבר כי לא יהיה מקום לכולם, כי לא יהיה מקום עם הזמן, אבל חשוב לציין שלא סיימנו את המהלך, יש עוד הרבה מה לעשות, יש עוד עיריות שצריכות להצטרף".