קווי השבת של גוש דן עמוסים: "שוקלים להוסיף אוטובוסים"
בששת הקווים שהחלו לפעול אתמול נרשמו עומסים גם הבוקר. בעיריית ת"א תגברו את מספר המיניבוסים ויבחנו הוספת אוטובוסים בשבוע הבא. "לא ציפינו שזה יהיה כל כך מוצלח", אמר גורם בעירייה. נוסעת בת 83: "חגיגה של שפיות"
אחרי שכבר אתמול נרשמו עומסים בקווי השבת החדשים בגוש דן, גם הבוקר (שבת) השתמשו תושבים רבים במערך ההסעות שמופעל לראשונה בחינם על ידי ארבע רשויות בגוש דן. אתמול בלטו בעיקר הצעירים שיצאו לארוחות שישי ולבילוי במרכז העיר והבוקר זה היה בעיקר יומם של המשפחות, בני נוער והגמלאים שיצאו לטיול של שבת. הקווים פועלים היום עד 17:00.
בעיריית תל אביב אמרו כי החלו כבר בהסקת מסקנות להמשך, ובינתיים תגברו את מספר המיניבוסים כדי להתמודד עם הביקוש העצום. בין היתר תבחן בשבוע הבא האפשרות להכניס אוטובוסים לחלק מהקווים שיאפשרו העלאת הרבה יותר נוסעים. גורם בעירייה אמר ל-ynet כי "לא ציפינו שזה יהיה כל כך מוצלח".
עדנה ויצחק, בני זוג בשנות ה-80 מת"א, נסעו לטייל מביתם בצפון העיר אל רחוב דיזנגוף. "אם לא היה אוטובוס הינו נשארים בבית", אומרת עדנה. "יש יום יפה היום, המטפלת שלנו בחופש, אז אמרנו שנטייל ביחד כדי להתאוורר". משפחת ענבר מרמת השרון, הגיעו לחוף ירושלים בתל אביב, כדי לבלות. יואל אב המשפחה אמר כי קווי השבת גרמה לו להשאיר את הרכב המשפחתי בבית. "המיניבוס היה מלא אבל זה חסך לנו לחפש חנייה", אמר. שון בן ה-8 אמר כי גם הנסיעה הייתה בשבילו חוויה מעניינת. "זה היה ממש נחמד לנסוע עם המשפחה בשבת עם עוד אנשים".
גילה (83) שנסעה הבוקר באחד הקווים אמרה ל-ynet: "זאת חגיגה של השפיות, הרציונליות והליברליזם. בדרך כלל זה לוקח לי שעה בטיול הזה והיום זה פשוט מושלם. אני ממש מתרגשת מזה וזה ממלא את ליבי שמחה". ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, וראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, יצאו גם הם בנפרד לנסיעות בקווים בעריהם כדי לשמוע את תגובות התושבים.
קוניק אמר: "זהו יום חשוב, היסטורי ומרגש, בו צורך אמיתי של מאות אלפי תושבים בגוש דן זוכה לקבל מענה. השסעים בחברה הישראלית יתאחו רק כאשר מנהיגינו, כולל מנהיגי הציבור הדתי, יקבלו ויכבדו כל אחד את צרכי ואורחות חייו של האחר. אנחנו פוגשים בדרך צעירים שנוסעים לבלות, מבוגרים שנובעים לבקר קרובי משפחה בערים הסמוכות, אנשים שנוסעים לבקר קרובים באיכילוב - נוסעים מכל הגילאים. אני מודע לתקלות והעומס שהיה בקווים. גם אתמול, ערב שבת, הקוים היו מלאים. אנו נפיק לקחים גם מהתקלות לקראת ההפעלה בשבוע הבא".
המיניבוסים, שיפעלו במסגרת המיזם בכל סוף שבוע בשישה קווים שנעים בתל אביב, בגבעתיים, בקריית אונו וברמת השרון. החלו לפעול אתמול מכניסת השבת ועד השעה 2:00 בלילה. בכל מיניבוס יש 19 מושבים והם עוצרים ביותר מ-500 תחנות במרכזי הערים והשכונות, תוך התחשבות באזורים מסורתיים ובשומרי שבת. הנסיעה אינה עולה כסף כמובן.
"איך זה לא קרה קודם?"
כשעתיים אחרי שהחלה הפעילות, דווח בתל אביב כאמור על עומסים כבדים ועל אנשים שנותרו בתחנות. העירייה הודיעה כי תגברה את המיניבוסים בעיר והעלתה את התדירות.
"אנחנו מחכים לקו 707. נוסעים לצהלה, יש לנו שם קרובים", סיפר אתמול אגאי שהמתין בתחנה בכיכר רבין בתל אביב לקו הראשון של השעה 18:00 לכיוון רמת השרון. הוא סיפר שבעבר "היינו לוקחים מונית. דעתי על היוזמה שזה מאוחר מידי, היו צריכים לעשות זאת קודם, במיוחד בעיר חופשיה וסוציאליסטית כתל אביב. יש אוטובוס כל חצי שעה".
מצדה, צעירה מתל אביב, נסעה לנמל יפו לארוחת שישי אצל ההורים. "בדרך כלל הייתי מגיעה אליהם באופנים או במונית או בקורקינט", היא אמרה. על סוגיית הפעלת תחבורה ציבורית בשבת אמרה: "המיניבוסים לא באים כל חמש דקות ולכן לא יעשה הרבה רעש ובלגן בעיר. זה מעולה לאנשים שגרים קצת רחוק ורוצים להגיע למרכז להינות מהסופ"ש".
צחי, גם הוא מתל אביב, נסע עם משפחתו מנמל תל אביב למרכז העיר: "יצאנו ממסעדה בנמל עם הילדים ברבע לתשע, ובתשע ושתי דקות הגיע קו 710 לדיזנגוף פינת בן יהודה. עלו איתנו עוד שישה חבר'ה צעירים. בדרך עלו עוד ארבעה צעירים ושני מבוגרים, כולם מפרגנים. ירדנו ב-21:15 בכיכר רבין, עלו 2 צעירות נוספות. האמת שאנחנו לא מבינים איך זה לא קרה קודם".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה אמש: "זהו יום היסטורי עבור תושבי תל אביב-יפו ועבור הציבור בישראל שמצביע ברגלים ועולה על המיניבוסים. הביקושים לנסיעות עולים על התחזיות ומוכיחים את חיוניות השירות. לאור זאת תגברנו הערב את הקווים ברכבים נוספים ואני כבר נמצאת בקשר עם רשויות נוספות כדי לצרפן לרשת שלנו". להבי הוסיפה: "הערב ראיתי משפחות שנסעו לבקר קרובים ועשרות צעירים שהוקירו תודה על שסוף סוף זכו להתנייד בחופשיות באמצעות קווי השירות. אם גרמנו לכך שפחות כלי רכב ייסעו על הכביש ופחות צעירים ינהגו אחרי בילוי, זה הישג גדול וזו מטרתה של תחבורה זמינה 24/7".
גם רועי שוורץ תיכון, יו"ר תנועת "נוע תנוע בשבת", הגיע לתחנה בכיכר רבין. "היום ממשיכה מהפכת התחבורה בשבת, בעיניי זה התגשמות חלום. עיריות תל אביב, רמת השרון, קריית אונו וגבעתיים יצרו רשת תחבורה מטרופולינית ולקחו אחריות על הנושא, למען הציבור".
הקו הירוק שמספרו 705 מחבר בין תל אביב לגבעתיים, הקו האדום (706) נוסע מרמת השרון לתל אביב והקו הסגול (707) בכיוון ההפוך. הקו הכחול (708) והכתום (709) פועלים בתחומי תל אביב והקו הוורוד (710) מחבר בין קריית אונו לתל אביב דרך רחוב האלוף שדה ברמת גן. המיניבוסים והתחנות ממותגים וניתנים לזיהוי בקלות, וכוללים מפות של הקווים בתחנות הייעודיות.
המיזם יצא לדרך לאחר שמועצת העיר תל אביב אישרה בישיבתה האחרונה תקציב שנתי של 12.5 מיליון שקלים להתנעתו. במקביל, מנסים בעיריית תל אביב לרתום לתוכנית ערים נוספות מגוש דן, בהן הרצליה והוד השרון. רמת גן החליטה שלא להצטרף למיזם, ובמקום זאת להרחיב את מערך ה"סבבוס" שפעל בתחילת הקיץ.