שתף קטע נבחר

המרגל הישראלי והקשר הניו-זילנדי: "אבא ידע איפה אלי כהן נקבר"

בריאיון חשף פליט סורי בניו-זילנד כי הוא בנו של נשיא סוריה בעת שאלי כהן הוצא להורג בדמשק ונטמן באתר סודי. לדבריו הוא ביקש מיליון דולר כדי לסייע לשירות הביטחון הניו-זילנדי ולמוסד, אבל פריצת דרך לא נרשמה

 

 

התפתחות חדשה בפרשת הניסיון לאתר את עצמות המרגל הישראלי אלי כהן , 53 שנה אחרי שנתלה בדמשק: ברשת התקשורת הניו-זילנדית "ניוזהאב" נחשף היום (ראשון) כי מרגלים מניו זילנד חקרו קצה חוט בנוגע לפליט סורי שגר באוקלנד, העיר הגדולה במדינה - אבל לא יצא מכך דבר, ולנדיה כהן בת ה-84 עדיין אין קבר לבכות עליו.

 

אותו פליט, חאלד אל-חאפז, הוא לדבריו בנו של אמין אל-חאפז, נשיא סוריה בעת שכהן הוצא להורג ונטמן באתר סודי. "אני בנו של האיש היחיד בעולם שיודע איפה קבורות העצמות", אמר חאלד.

אלי כהן במשפטו בדמשק (צילום: איי אף פי) (צילום: איי אף פי)
אלי כהן במשפטו בדמשק(צילום: איי אף פי)
 

בנו של אמין אל חפיז טוען שביקש לסייע למוסד למצוא את עצמות אלי כהן ()
חאלד אל-חאפז
 

מרגלים משירות הביטחון הניו-זילנדי NZSIS יצרו איתו קשר לפני שנתיים. "שיתפתי פעולה עם שירות הביטחון הניו-זילנדי, שעובד עם המוסד הישראלי, במטרה לסייע - או לעזור ולסייע - היכן קבורים שרידיו של המרגל הישראלי אלי כהן", אמר בריאיון. באתר נכתב כי לפי ההערכה, לחאלד יש קצות חוט לסוד שאביו לקח איתו לקבר.

 

"אתם תשמעו סיפור שאיש לא שמע לפניכם. אף אחד", אמר חאלד בריאיון ל"ניוזהאב". "לא רציתי לעשות זאת בשביל הכסף. לא רציתי לעשות את זה עבור המוסד. רציתי לעשות זאת עבור אשתו וילדיו של אלי כהן".

 

מסרונים שנשלחו בשנה שעברה מאיש שירות הביטחון הניו-זילנדי שמכונה "קארל" הראו כיצד אותו סוכן ניסה לתווך בעסקה. הסוכן אמר: "העברתי את תגובתך לשותפים שלנו ואני מחכה לתגובתם". בדיווח נכתב כי כנראה אנשי המוסד היו בדרכם לאוקלנד, כשבהודעה נאמר: "אנחנו מחכים שהשותפים שלנו יגיעו לפני שתתקבל החלטה".

 

"הם רצו שאעזור", אמר חאלד. לדבריו, המרגלים ביקשו ממנו לדבר עם חבריו הקרובים של אביו ולהעביר מידע מבפנים על חייו. חאלד רצה מיליון דולר תמורת סיוע וכתב: "מיליון דולר זה המינימום בשביל שאתחיל. תודה". בתגובה ענה הסוכן: "בסדר גמור, תודה".

אלי כהן סוריה הודעות SMS ()
מסרונים ששלח הסוכן הניו-זילנדי לבנו של נשיא סוריה לשעבר
 

חאלד העביר את פרטי הבנק שלו, אבל לטענתו מעבר לזה לא קרה דבר. הסוכן הניו-זילנדי אמר לחאלד כי הם מחכים לתשובה: "אמרנו להם שהשתיקה הזו אינה מתקבלת על הדעת. אמרנו להם שאם לא נשמע מהם עד סוף השבוע, זה גמור".

 

"זה היה לכוונות טובות, אבל הכול הלך רע מאוד", אמר חאלד. בעקבות זאת הוא הגיש תלונה לרשות בניו-זילנד שחוקרת מרגלים, שכתבה לו כי יש בסיס לתלונתו: "שירות הביטחון אחראי לא לפגוע במקורות אנושיים".

 

בתגובה אמרו בשירות הביטחון הניו-זילנדי כי הם "עובדים עם מגוון של סוכנויות מודיעין. שיתוף הפעולה מניב תועלת רבה לביטחון הלאומי הניו-זילנדי. אנחנו עוזרים להם, והם עוזרים לנו". לדבריהם, השימוש במילה "שותפים" מכוון לכל הסוכנויות הללו "ואינו מעיד על שיתוף פעולה מיוחד".

 

ראש ממשלת ניו-זילנד ג'סינדה ארדרן ושגריר ישראל במדינה לא הגיבו לפניית רשת "ניוזהאב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים