שתף קטע נבחר

צה"ל, להט"ב ותחב"צ בשבת – זו אותה מהפכה

מיזם "נעים בסופ"ש" אינו ניצול של הוואקום הפוליטי, אלא תוצר של מאבק ממושך ומבוזר. אם לא ננצל את המומנטום, ההצלחה תהפוך להחמצה

 

רון חולדאי בקווי
רון חולדאי בקו "נעים בסופ"ש"(צילום: כפיר סיון)

רבים מסבירים את השקת פרויקט "נעים בסופ"ש" בערפל הפוליטי השורר כיום בישראל. הם סבורים שלו הייתה ממשלה יציבה ומתפקדת, היא הייתה עוצרת את המיזם הצודק הזה. הם משוכנעים גם שארבעת ראשי העיר שלוקחים בו חלק היו נרתעים מהובלתו. אני סבורה אחרת.

 

 

מיזם נעים בסופ"ש אינו הבלחה של שעת בין ערביים פוליטית ולא גחמה של ראשי עיר בודדים או של כמה רשימות חילוניות. הוא תוצר של מאבק ממושך, עיקש ומבוזר על נושא שהוא בלב המיינסטרים שבמאבק בהדתה. בשנים האחרונות היו שותפים למאבק הזה רשימות חילוניות ואקטיביסטים, ארגונים חילוניים וסביבתיים, חברי מועצות ופעילים חברתיים. כל אחד הדגיש אספקט אחר של הצורך בתחבורה ציבורית בשבת, אך כולם היו נחרצים לגבי החיוניות והדחיפות.

 

הייחודיות של המאבק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת הוא בכך שמדובר בסוגיית רוחב שנוגעת במגוון רחב של עולמות – תחבורה ציבורית בשבת נכונה סביבתית, כי רק יכולת תנועה שבעה ימים בשבוע תוכל להפחית את מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים ועל הדרך גם את הזיהום. יש לה השפעות מרחיקות לכת גם בהיבט החברתי, בכך שהיא מאפשרת לאלה שאין להם כלי רכב לנוע ביום החופשי שלהם, ולמשפחות להקטין את הוצאה החודשית על מכונית.

 

טורים נוספים של מיכל שליו רייכר:

 

היא גם כל כך צודקת בהיבט של חופש מדת, כי מהווה דוגמה מובהקת למתן חופש לחילונים מבלי לפגוע בדתיים. נתיבי המיניבוסים תוכננו כך שהם אינם עוברים בשכונות דתיות.

 

 

החשיבות של הניצחון הזה הוא בחלוציות שלו. היציאה לפועל של המיזם שוברת את הקונספציה שבישראל 2019 הסטטוס קוו העתיק עשוי מברזל. הוכח שכאשר יש הסכמה חברתית רחבה אפשר לעשות היסטוריה גם עם ראש עיר אחד מוביל ומחויב שסוחף אחריו כמה ראשי ערים אחרים מהשכונה.

 

מיזם נעים בסופ"ש הוא בהחלט סיבה למסיבה, אבל צריך לזכור שמדובר בפתרון חלקי שלפחות כרגע לא ניתן לשכפל, בשל קושי חוקי לגבות כסף עבור הנסיעה. בשלב הראשון הוא חייב להתרחב מיידית לכל המטרופולין, אך בהמשך - חשוב להמשיך ולהילחם על המובן מאליו: תחבורה ציבורית מלאה ומסובסדת בכל הארץ שכוללת חיבורים בין המטרופולינים ובין אמצעי התחבורה השונים. תחבורה ציבורית כזאת צריכה לחצות את ישראל לאורך ולרוחב, באוטובוסים, רכבות ובמיניבוסים.

 

וחשוב מכך – הדלק להצלחה הזאת היה החברה האזרחית, ולכן אותם אלפים של פעילים חילונים צריכים להמשיך ולקצור הישגים בזירות נוספות במרחב הציבורי, כי הפוליטיקאים מגיעים רק כאשר דעת הקהל מבשילה. לכן, צריך להגביר את המאבק בהדתה בחינוך הממלכתי ובצה"ל ולבלום מגמות של הפרדה מגדרית במרחב הציבורי ולהילחם לטובת פתיחת מוסדות תרבות ועסקים הדרושים לשם קיום שבת כהלכתה.

 

לכן חשוב והכרחי להיאבק ברבנות ולאפשר נישואים אזרחיים לסטרייטים וללהט"בים. חשוב להילחם על אופיה של המדינה ועל יכולתם של החילונים לחיות בה על פי השקפתם. אחרת, ההצלחה החשובה הזאת תהפוך להחמצה.

 

  • מיכל שליו רייכר היא נשיאת הפורום החילוני

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים