שתף קטע נבחר

בעל ברית של ארדואן נטש אותו ומקים מפלגה

השר לשעבר עלי בבג'אן היה ממייסדי מפלגת השלטון בטורקיה. מחלוקות קשות על דרכו של ארדואן גרמו לו להקים מפלגה שתנסה לחולל מהפך, בתמיכתם של עוד "מאוכזבי ארדואן": "שלטון היחיד שלו מסוכן"

עלי בבג'אן, שהיה בעל בריתו של רג'פ טאיפ ארדואן וסגן ראש ממשלת טורקיה, הודיע על הקמת מפלגה שתתחרה במפלגת השלטון של ארדואן. בבג'אן הזהיר אתמול (יום ג') מהסכנות שטמונות בשלטון היחיד של ארדואן, ואמר שהבעיות בטורקיה מחריפות מדי יום.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

כשבבג'אן התפטר ממפלגת "הצדק והפיתוח" בחודש יולי הוא אמר ש"מחלוקות עמוקות" גרמו לו לעזוב את המפלגה. בבג'אן נמנה על מייסדי המפלגה האיסלאמיסטית, שנמצאת בשלטון מאז 2002 – שנה אחרי הקמתה. בבג'אן כיהן כשר הכלכלה ושר החוץ לפני שהתמנה לסגן ראש הממשלה, תפקיד שמילא בין 2009 ל-2015.

עלי בבג'אן סגן ראש ממשלת טורקיה לשעבר מקים מפלגה (צילום: רויטרס, AP)
בבג'אן וארדואן. "הבעיות של טורקיה מחריפות מדי יום"(צילום: רויטרס, AP)

בעקבות ניסיון ההפיכה נגד ארדואן ב-2016 פתח הנשיא במדיניות של טיהורים בשירות הציבורי, במערכת המשפט, בצבא ובאקדמיה. מתנגדיו אומרים שמדובר בפגיעה קשה בשלטון החוק ובחירות שמעניקה הדמוקרטיה. בנוסף הגדיל הנשיא ארדואן את סמכויותיו, על חשבון הפרלמנט והממשלה, באמצעות תיקונים בחוקה. בבג'אן מתנגד למדיניות הזו.

 

"טורקיה נכנסה למנהרה חשוכה והבעיות שלה רק גדלות מדי יום", אמר בבג'אן בראיון ראשון בשידור חי מאז שעזב את מפלגת השלטון. "לכן התחלנו במאמצים להקים מפלגה חדשה". לבבג'אן אין עדיין שם למפלגה החדשה, שאמורה לפנות לכמה מגזרים. "זו תהיה תנועת מרכז", אמר.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים ב סוצ'י  (צילום: רויטרס)
בכירים במפלגת השלטון נטשו: "נסיגה מהערכים"(צילום: רויטרס)
 

בבג'אן מעדיף להימנע ממתקפה ישירה נגד ארדואן, אך אמר פעמים רבות ששלטון יחיד והיעדר דמוקרטיה גורמים נזק למדינה. "כשמפלגת 'הצדק והפיתוח' קמה היו לה עקרונות וערכים חשובים, אך מאז חלה נסיגה גדולה מהערכים והעקרונות האלה. זה הפך לעניין לאומי, ואנחנו מרגישים אחריות גדולה כלפי המדינה שלנו".

 

בטורקיה פורסמו דיווחים שבבג'אן מתכנן להקים מפלגה שתתחרה בארדואן ביחד עם עבודללה גול. גם גול היה אחד ממייסדי "הצדק והפיתוח". בין 2007 ל-2014 כיהן כנשיא טורקיה, כשארדואן היה ראש ממשלה. ב-2014 ארדואן החליף אותו כנשיא, והחל לקדם מעבר למשטר נשיאותי.

ארדואן והנשיא לשעבר עבדוללה גול (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ארדואן והנשיא לשעבר עבדוללה גול(צילום: AFP)
 

בבג'אן אמר שלגול לא יהיה חלק פעיל במפלגה החדשה, אך הוא כן יהיה מעורב בנעשה בה בתור יועץ או"אח גדול". בבג'אן הוסיף: "הוא תומך מבחוץ, עם הידע והניסיון שלו, אבל אנחנו מקבלים את ההחלטות הסופיות". כשבבג'אן נשאל עם שרים לשעבר ממפלגת "הצדק והפיתוח" יצטרפו למפלגה הוא השיב שיש איתם שיתוף פעולה, אך הדגיש שהם לא יהיו דומיננטים במפלגה החדשה. נטישת השרים לשעבר החלה אחרי שהמפלגה הפסידה את השלטון בערים הגדולות בטורקיה, איסטנבול ואנקרה.

 

בכיר נוסף ששמו עלה כמועמד להצטרף הוא אחמט דבוטאולו, שר החוץ לשעבר שב-2016 מאס בארדואן ובמדיניות הכלכלית של המפלגה. בבג'אן שלל אפשרות שדבוטאולו יצטרף למפלגה החדשה. הבחירות הקרובות בטורקיה אמורות להתקיים ב-2023.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AP
בבג'אן וארדואן
צילום: רויטרס, AP
מומלצים