שתף קטע נבחר

מחאת תלמידים בת"א על משבר האקלים: "לא נגיע לגיל 70"

אלף תלמידים צעדו לאורך שדרות רוטשילד ואחר כך הפגינו בכיכר הבימה במחאה על אוזלת היד בטיפול בהתחממות הגלובלית: "אם המבוגרים לא לוקחים אחריות על החיים שלנו ושלהם, אנחנו ניקח את התפקיד הזה עלינו"

 

 

כאלף תלמידים צעדו הבוקר (יום ו') בשדרות רוטשילד והפגינו בכיכר הבימה בתל אביב במחאה על מחדלי הטיפול במשבר האקלים. "אם המבוגרים לא התבגרו כדי לקחת אחריות על החיים שלנו ושלהם, אנחנו נתבגר. אנחנו ניקח את התפקיד הזה עלינו ונצא לרחובות", אמרה גלי סימון, תלמידה שהגיעה להפגנה בתל אביב מביתה באזור ים המלח.  תלמיד נוסף אמר: "בקצב הזה אני לא אחיה עד גיל 70".

מחאה מחאת ה אקלים של ילדים תלמידים ב בימה ב תל אביב  (צילום: מוטי קמחי)
כאלף תלמידים מחו על אוזלת היד בטיפול במשבר האקלים(צילום: מוטי קמחי)

מחאה מחאת ה אקלים של ילדים תלמידים ב בימה ב תל אביב  (צילום: מוטי קמחי)
ההפגנה בכיכר הבימה(צילום: מוטי קמחי)

הם קראו סיסמאות כמו "אם אין לעולם עתיד, למה לי להיות תלמיד?", "אקלים או כלום" ו"ישראל דורשת אנרגיה מתחדשת". צעדת המחאה התקיימה כחלק ממחאת תלמידים עולמית. הם אחזו בשלטים שעליהם נכתב "איך אתם רואים את משבר האקלים" ו"להחליף את השיטה, להציל את הסביבה".

 

אוולין וייסבורד, תלמידת כיתה ט' מראשון לציון: "אני מפגינה למען העתיד שלי. משבר האקלים מאיים על החיים של כולנו. הוא מסכן את החיים ויש לו השפעות קשות. אנחנו רואים את זה עם הקרחונים. מפלס המים עולה ומאיים להציף את ערי החוף. בעוד חמישים שנה, לפי מחקרים, יהיו טמפרטורות ממש גבוהות בישראל". ליאנה ימליאנוב הוסיפה: "ההפגנה הזו חשובה בעיניי, יותר מלהיות בקניון כרגע. העתיד שלי יותר חשוב כרגע ולי זה מובן מאליו. בני הנוער לא מספיק מודעים לבעיה. התלמידים מתעלמים ממנה ובתי הספר לא מספיק מדברים על זה".

מחאה מחאת ה אקלים של ילדים תלמידים ב בימה ב תל אביב  (צילום: מוטי קמחי)
חלק ממחאה עולמית(צילום: מוטי קמחי)

מחאה מחאת ה אקלים של ילדים תלמידים ב בימה ב תל אביב  (צילום: מוטי קמחי)
"מצב חירום אקלימי". אחד השלטים(צילום: מוטי קמחי)

מחאה מחאת ה אקלים של ילדים תלמידים ב בימה ב תל אביב  (צילום: מוטי קמחי)
התלמידים דרשו מההנהגה לפעול בנושא הסביבתי(צילום: מוטי קמחי)

מחאה מחאת ה אקלים של ילדים תלמידים ב בימה ב תל אביב  (צילום: מוטי קמחי)
מחאת התלמידים(צילום: מוטי קמחי)
  

גלי סימון שהגיעה מאזור ים המלח אמרה: "היום נאבקים למען העתיד. חשוב לנו להראות שכשהנוער רוצה משהו, הוא ייצא לרחובות. משבר האקלים זה משהו שאנחנו שומעים עליו המון ביומיום. אף אחד לא יודע מה באמת גורם לזה או מניע את זה. ההתעוררות הזו מגיעה כי אנחנו מבינים שאין לנו זמן. אני לא חושבת שמישהו מקשיב לנו ולמרות הניסיונות שלנו בכל ההפגנות והשביתות היינו מצפים ליותר התייחסות מהממשלה כי בסך הכל זה גם העתיד שלהם. אם אנחנו נאבקים בשבילם, הם יכולים לעשות את המאמץ ולפחות להקשיב לנו".

 

הפגנות התלמידים שמתקיימות ברחבי העולם קיבלו השראה מהנערה השבדית גרטה טונברג, ששבתה בימי שישי מחוץ לבניין הפרלמנט בארצה. ילדים רבים ברחבי העולם הביעו הזדהות עם מאבקה באמצעות הרשתות החברתיות, ובהמשך גם יצאו לרחובות.

 

מנגד, היו גם קולות אחרים מצד בני נוער שהיו בהפגנה. דיוויד סמירין, תלמיד בן 15, מתל אביב, טוען כי להפגנה אין משמעות אמיתית. סמירין הגיע עם כוסות פלסטיק חד-פעמיים. "רוב הילדים פה לא ידעו למה הם מפגינים", הוא מספר. "זו הפגנה שיזומה על ידי אנשים שאכפת להם, והשאר לא ממש בקיאים בנושא". לטענתו של סמירין, אין בעיה משמעותית שמצדיקה את ההפגנה. "מדובר על עובדות. יש המון מאמרים שמצביעים על כך שאין שום שינוי משמעותי במצב כדור הארץ. התנועה הזו היא פופוליסטית ושטחית. אני פה כדי לחלק לאנשים כוסות מפלסטיק ממקום של הומור".

 

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) אמרה במהלך ההפגנה: "הנערים והנערות הללו מוחים למען העתיד שלהם כי הם יודעים שאין לממשלת ישראל, בניגוד לממשלות רבות בעולם, תוכניות ארוכות טווח. הם מבינים שהממשלה לא דואגת לעתיד הסביבה, הבריאות ושמירה על כדור הארץ אלא רק להישרדות פוליטית מיידית ולכיבוי שריפות. אנחנו במצב חירום אקלימי, והממשלה צריכה לנהוג בהתאם, לעבור לאנרגיות מתחדשות, לטפל בפלסטיק המזהם ובמיחזור ראוי, להוציא את התעשיות המזהמות מאזור מפרץ חיפה ולנקוט שורה של צעדים למען עתיד הנוער הזה ולמען כולנו".

 

ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הדמוקרטי אמרה בצעדה: "בני נוער בכל העולם מבינים מזמן שחייבים לקחת בידיים את העתיד שלנו כאן. העובדה שהם אלה שמובילים את המאבק הזה על כדור הארץ מפיחה תקווה גדולה בתוך הימים החשוכים שאנחנו נמצאים בהם. בזמן שכל הפוליטיקה עסוקה בעבר ובמלחמות על אינטרסים קטנים - דור העתיד מסתכל על התמונה הגדולה ודואג לעתיד של כולנו כאן, הם ראויים למנהיגות שסוף סוף תסתכל קדימה בשבילם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מחאת התלמידים בתל אביב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים