שתף קטע נבחר

השף שנאבק במחבל מלונדון עם קרן של לווייתן

לוקאש, שף פולני, שטף כלים במרתף ההיכל שבו רצח מחבל ששוחרר מהכלא שני צעירים. הוא רץ למעלה, תלש מהקיר קרן באורך 1.5 מטר, ונאבק "עד הסוף". אתמול שוחרר מבית החולים, אחרי שנדקר 5 פעמים. המלכה שיבחה, בפולין רוצים לתת לו אות גבורה

 

 

שבוע וחצי לפני הבחירות בממלכה, בבריטניה ממשיכים לעסוק היום (ב') בגיבורי הפיגוע בגשר לונדון. אחד האזרחים שנאבקו בעוסמאן חאן, שרצח שניים בדקירות, הוא פולני בשם לוקאש, שעובד כשף בהיכל שבו החלה המתקפה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

לוקאש, ששמו המלא ותמונתו טרם פורסמו מחשש לפגיעה בו, זכה לפרסום נרחב בעקבות העובדה שנאבק במחבל בעזרת קרן גדולה, או יותר נכון לומר חט, של לווייתן מהמין חדשן חד-קרן. הבוקר פרסמה רשת סקיי ניוז פרטים נוספים על מאבקו האמיץ של לוקאש, שנדקר חמש פעמים וטופל בבית החולים.

השתלטות המחבל באירוע ירי בלונדון ()
"נאבק עד הסוף". לוקאש והקרן של הלווייתן

השתלטות המחבל באירוע ירי בלונדון ()
אזרח נוסף השתמש במטף כיבוי במאבק במחבל

הפיגוע ביום שישי החל ב"היכל סוחרי הדגים" ההיסטורי, שממוקם ממש על פתחו של הגשר בלב לונדון. במקום נערך סמינר של אוניברסיטת קיימברידג' לשיקום אסירים משוחררים. שני הנרצחים בפיגוע, ססקיה ג'ונס בת ה-23 וג'ק מריט בן ה-25, היו שניהם בוגרים של קיימברידג'. ג'ונס התנדבה בסמינר לשיקום האסירים, ומריט עבד שם.

 

עוד על הפיגוע בלונדון:

דאעש לקח אחריות

תיעוד דרמטי מהירי במחבל

המחבל שרצה לפוצץ בתי כנסת

ויכוח בממלכה: שחרור מוקדם לטרוריסטים?

 

חאן, בריטי בן 28 שנולד בפקיסטן, ישב בכלא על חברות בתא טרור שתכנן בין היתר לפוצץ את הבורסה לניירות ערך בלונדון ב-2010. הוא שוחרר מוקדם מהכלא בדצמבר אשתקד, וביום שישי הגיע לסמינר – שאליו הוזמן לשתף את חוויותיו כאסיר משוחרר – עם חגורת נפץ מזויפת ושתי סכינים. הנוכחים בסמינר נאבקו בו, הצליחו להניסו אל מחוץ למבנה ואל תוך הגשר, שם נמשך המאבק עד אשר שוטר ירה בחאן וחיסל אותו.

פת השתלשלות אירועי גשר לונדון (צילום: google maps)
(צילום: google maps)
 

ססקיה ג'ונס ו ג'ט מריט נרצחו ב פיגוע ב גשר לונדון בריטניה  (צילום: רויטרס)
עבדו עם אסירים משוחררים, ונרצחו. ססקיה ג'ונס וג'ק מריט(צילום: רויטרס)

המחבל וחברי תא הטרור מ2010 ()
רצו לפוצץ את הבורסה בלונדון. חאן ושאר חברי תא הטרור שלו בתמונה מ-2010

טובי וויליאמסון, מנהל היכל סוחרי הדגים, שם עבד כאמור לוקאש כשף, סיפר לסקיי ניוז על גבורתו – ועל צניעותו הרבה. "אתם לא הולכים לראות את לוקאש, הוא צנוע מדי", אמר. וויליאמסון סיפר כי לוקאש שטף כלים במרתף כאשר המחבל החל במסע הדקירות.

 

"הוא שמע צרחות. הוא קיבל הכשרה בעזרה ראשונה אז הוא מקבל החלטה מודעת לעלות למעלה", שחזר וויליאמסון, ותיאר את שלוקאש ראה: "הטרוריסט נופף בשני סכינים וכל הקורבנות מסביב צרחו". בשלב זה, וכדי להתגונן מפני המפגע, לוקאש לקח שן גדולה של לווייתן מסוג חדשן חד-קרן, באורך של כמטר וחצי, שהוצגה על הקיר בהיכל סוחרי הדגים.

  ()
הצליחו להניסו אל מחוץ להיכל. חגורת הנפץ המזויפת של המחבל

  (צילום: AP, @HLOBlog)
גיבור נוסף הוא שוטר על אזרחי שחילץ מהמחבל את אחת משתי הסכינים שלו(צילום: AP, @HLOBlog)

"הוא לוקח את השן ומתחיל להיאבק בו. בתוך דקה הוא מוצא את עצמו לבד. הוא קונה זמן לאחרים כדי לברוח", הוסיף וויליאמסון, שציין כי לוקאש נעץ את השן הארוכה במחבל – ואז הבחין שיש לו חפץ קשיח כלשהו מתחת לבגדים, אותה חגורת נפץ שבהמשך התבררה כמזויפת.

 

למרות זאת, לוקאש המשיך להיאבק בחאן, ולפי וויליאמסון נחתך חמש פעמים בזרועו. "הוא נפצע קשה אבל לא נרתע לשנייה אפילו". לאחר מכן, ציין המנהל, אנשים נוספים במקום שבו נערך הסמינר נחלצו לעזרת לוקאש, והצליחו להניס את המחבל דרך המדרגות, אל אולם הכניסה של ההיכל ומשם מחוצה לו.

לווייתן לוייתן מהמין חדשן חדקרן חד-קרן (צילום: וויקיפדיה)
הקרן הייתה תלויה על הקיר. לווייתן מהמין חדשן חד-קרן(צילום: וויקיפדיה)

היכל סוחרי הדגים ב גשר לונדון בריטניה שם אירע פיגוע דקירה  ()
לוקאש שטף כלים במרתף כשהפיגוע החל. היכל סוחרי הדגים ההיסטורי בלב לונדון

כשהמחבל יצא החוצה, הוסיף המנהל, "לוקאש רדף אחריו. הוא נפצע קשה ואיבד את הכוח ביד השמאלית, אבל הוא המשיך עד הסוף". המאבק שהתפתח בהמשך על הגשר תועד על-ידי עוברי האורח הרבים שפקדו את המקום. באחד הסרטונים נראה לוקאש עם השן הגדולה, בעוד אזרח אחר משתמש במטף כיבוי.

 

לפי הדיילי מייל, אתמול השתחרר לוקאש מבית החולים. הרשויות, ציינו בעיתון הבריטי, מונעות את פרסום שמו המלא כדי להגן עליו. הוא ושאר האזרחים שנאבקו בחאן זכו לתשבחות רבות בממלכה, כשאחת מהן הגיעה אף מהמלכה אליזבת השנייה. היא אמרה כי הם "סיכנו את חייהם כדי לעזור ולהגן על אחרים".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ביקור זירה פיגוע דקירה גשר לונדון (צילום: gettyimages)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מבקר בזירת האירוע(צילום: gettyimages)

פיגוע דקירה בגשר לונדון (צילום: AP)
(צילום: AP)

לוקאש הוא כאמור אזרח פולני, ושלשום אמרו במשרד המשפטים בפולין כי הם מתכוונים לבקש מנשיא המדינה, אנדז'יי דודה, להעניק לו אות גבורה. "לגבורתו של לוקאש יש היבט בינלאומי, וראוי להעניק לו את הפרס", מסרו שם לפי הדיילי מייל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרן לווייתן באורך 1.5 מטר. מתוך התיעוד
מומלצים