שתף קטע נבחר

רכב מהמדינה בלי מס: עלות ההטבה של אנשי הקבע

כל קציני צה"ל בדרגת סגן אלוף ומעלה, בין אם הם קרביים או לא, מקבלים החזר מלא על מס הליסינג בגין הרכב שקיבלו מהצבא. הפסקת ההטבה תחסוך כ-300 מיליון שקל בשנה. קצינים במערך הטכנולוגי: "צריך להרחיב את ההטבה לקצינים צעירים כדי שלא יעברו להיי טק". צה"ל: "אופי השימוש ברכבים שונה מזה במגזר הציבורי"

כ-300 מיליון שקלים עשויים להיחסך לתקציב המדינה ולמערכת הביטחון, אם בתוכנית הרב-שנתית הבאה של צה"ל תופסק הטבת מס הליסינג לאלפי הקצינים בקבע, שמקבלים החזר מלא על המס החודשי בגין הרכב הצמוד שניתן להם מהמדינה. כך עולה מחישוב עלויות והערכות שהגיעו לגורמים שאמונים על הנושא בתוך מערכת הביטחון.

 

כלי רכב של קצינים בקריה בתל אביב. ארכיון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
כלי רכב של קצינים בקריה בתל אביב. ארכיון(צילום: מוטי קמחי)

 

 

 

לפי החישוב שנערך, העלות הבסיסית של ההטבה מדי שנה מסתכמת בכ-100 מיליון שקלים. נהנים ממנה כל הקצינים בדרגת סגן-אלוף ומעלה, קצינים לוחמים בדרגת רב-סרן (כמו מפקדי פלוגות קרביות) וחלק ממקביליהם במערך הטכנולוגי.

 

200 מיליון שקלים נוספים, לפי אותו תחשיב, צפויים להיחסך מביטול או מצמצום ההטבה, בין היתר, בגלל עלויות הדלק לכלי הרכב הצמודים ובמקרים שבהם צה"ל יחליט על דיפרנציאליות בהענקת ההטבה רק לאנשי קבע שיחפוץ בהשארתם בצבא, ככאלה הנושאים בתפקידי ליבה משמעותיים. בכך עשויים להיחסך יותר ממיליארד שקלים בתוכנית רב-שנתית.

 

קצינים מהמערך הטכנולוגי בדרגות סרן ורב-סרן טענו בשיחה עם ynet כי צה"ל צריך דווקא להרחיב את ההטבה ולהעניקה לזכאים נוספים בקרב הקצונה הצעירה, בני 25 עד 28. זאת כדי שלא ייפרשו מהצבא ויעברו, כמו רבים מחבריהם, לחברות ההיי-טק באזרחות.

 

"ההטבה הזו ניתנת במשורה ובאופן שמקפח קצינים בתפקידים משמעותיים מליבת מערכי הטכנולוגיה והמודיעין", טענה קצינה בדרגת סרן, שמשמשת ראש מדור בתפקיד טכנולוגי. "יש רבי-סרנים שיכולים להשתכר פי 4 באזרחות ומעדיפים להישאר ולתרום לצה"ל, אך לא נהנים מהטבה זו, בזמן שסגני אלופים במקומות כמו בשלישות, בחיל הרבנות הצבאית או בחיל הלוגיסטיקה, מבלי לזלזל, כן נהנים מההטבה. אם ההטבה ניתנת לסרנים ולרבי-סרנים לוחמים זה מגיע גם למקבליהם במערך הטכנולוגי".

  

ההטבה יוצרת לעיתים מצבים אבסורדיים: קצין בדרגת סגן-אלוף שגר בתל אביב ומשרת בקריה או במחנה השלישות ברמת גן, יכול להשאיר את הרכב הצמוד שהוא מקבל מצה"ל בביתו כדי להימנע מפקקים וממצוקות החנייה. במקום זאת הוא מגיע לבסיס ברכב דו גלגלי או בתחבורה ציבורית, ובניגוד ליתר העובדים והמנהלים במגזר הציבורי והפרטי שמקבלים רכב צמוד, אותו קצין עדיין יקבל מהצבא החזר על מס הליסינג.

אילוסטרציה חייל חיילים צה
ההטבה ניתנת לכל הקצינים בדרגת סא"ל ומעלה ולקצינים לוחמים בדרגת רס"ן(צילום: Shutterstock)

 

במגזר הציבורי ויתרו מנהלים רבים על הרכב הצמוד שמגיע להם מהמדינה בגלל עלות מס הליסינג החודשית שהם נדרשים לשלם, שיכולה להגיע לסכום של כ-3,000-1,000 שקלים מדי חודש, בהתאם לסוג הרכב. במצב שכזה נחסכת אפוא למדינה גם עלות הדלק החודשית עבור כל רכב שכזה, והמדינה מצידה, כחלופה, מעניקה החזרי נסיעות חודשיים שנמוכים בהרבה מהעלות הכוללת של רכב צמוד ואחזקתו.

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בהתאם להסכם שנחתם בין משרד האוצר למשרד הביטחון במרץ 2006, צה"ל מגלם לצרכי מס את זקיפת ההכנסה בגין שימוש הרכב למשרתי קבע מדרגת סא"ל ומעלה, לאוכלוסיית רבי סרנים הלוחמים ולחלק הנבחר מאוכלוסיית הרבי סרנים הטכנולוגיים.

 

"יש לציין שהרכבים של משרתי הקבע בצה"ל הינם רכבים צמודים וכן משמשים לביצוע משימות בשוטף ובחירום. בנוסף, אופי השימוש ברכבים בצה"ל שונה לחלוטין מאופי השימוש במגזר הציבורי וכולל הגבלות. העלות של הגילום קטנה משמעותית מהנתון אשר הוצג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
כלי רכב של קצינים בקריה. ארכיון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים