שתף קטע נבחר

החיסול בברלין: גרמניה מגרשת דיפלומטים רוסים

בדרך לעימות דיפלומטי? גרמניה מגרשת שני דיפלומטים בשגרירות הרוסית בברלין, בעקבות חשד שמוסקבה אחראית לרצח אזרח גיאורגי בלב העיר: "לא משתפים פעולה בחקירה". בקרמלין מאיימים: "נגיב בהתאם"

גרמניה גירשה שני דיפלומטים רוסים שעובדים בשגרירות בברלין, בעקבות חשד למעורבות רוסית ברצח של אזרח גיאורגי בעיר. משרד החוץ הגרמני מסר שההחלטה התקבלה מכיוון שרוסיה לא שיתפה פעולה עם חקירה הרצח, למרות דרישות חוזרות ונשנות. המשרד לא פרסם את שמותיהם של אנשי השגרירות שגורשו או את התפקידים שלהם. ברוסיה מאיימים להגיב.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

גרמניה ברלין חיסול התנקשות גאורגי ש לחם במלחמת צ'צ'ניה ()
חנגושבילי, שנרצח בקיץ בברלין
בקרמלין הכחישו מעורבות ברצח של זלימחאן חנגושבילי, שלחם נגד הכוחות הרוסיים בצ'צ'ניה. לפי תחקיר שפורסם בתקשורת הגרמנית חנגושבילי נלחם למען המורדים הצ'צ'נים במלחמת צ'צ'ניה השנייה, בין 1999 ל-2002. אחרי המלחמה המשיך לתמוך במאבק הבדלנים הצ'צ'נים ממולדתו גיאורגיה.

 

בתחקיר נכתב שחנגושבילי "גייס וחימש" יחידת מתנדבים שנלחמה בכוחות הרוסיים בגיאורגיה ב-2008. אחרי ששרד שני ניסיונות התנקשות חי במשך כמה שנים בגרמניה והגיש בקשת מקלט. חנגושבילי נורה למוות באור יום בפארק קליינר טירגרטן בלב ברלין, ב-23 באוגוסט, כשהיה בדרך למסגד. הוא היה בן 40 במותו.

גרמניה ברלין חיסול התנקשות גאורגי ש לחם במלחמת צ'צ'ניה (צילום: AFP)
פאה ומשתיק קול: מציאת החפצים בנהר(צילום: AFP)
 

מי שנעצר בחשד לרצח היה גבר שרכב על אופניים, ונראה לאחר מכן משליך תיק לנהר. השוטרים שהוזעקו לאזור מצאו בנהר אקדח, משתיק קול, אופניים ופאה ששימשו כנראה את היורה. לפי הדיווחים החשוד הגיע לגרמניה כמה ימים לפני הרצח בזהות בדויה, שאותה השיג לכאורה בעזרת המודיעין הרוסי. בחיפוש בדירה שבה שהה נמצא כרטיס טיסה למוסקבה - טיסה שהייתה ביום שבו הייתה ההתנקשות. הוא מסרב לשתף פעולה עם החוקרים.

 

רק היום התביעה בגרמניה שאחראית על פרשיות מודיעין לקחה לידיה את חקירת הרצח, בעקבות ראיות שמלמדות על מעורבות אפשרית של השלטון ברוסיה וברפובליקה של צ'צ'ניה. בתקשורת הגרמנית דווח שהתביעה בגרמניה חושדת שהמודיעין הרוסי גייס את החשוד להתנקשות בברלין.

גרמניה ברלין חיסול התנקשות גאורגי ש לחם במלחמת צ'צ'ניה (צילום: AFP)
זירת הרצח(צילום: AFP)

בתגובה ראשונה לגירוש שני הדיפלומטים מסר משרד החוץ הרוסי שההחלטה אינה מבוססת ואינה ידידותית. המשרד מסר כי רוסיה תגיב בהתאם לצעד הגרמני. "אנחנו ניאלץ לנקוט סדרת פעולות תגמול", אמרו במוסקבה.

 

נראה ששתי המדינות נמצאות בדרך לעימות דיפלומטי – כפי שקרה בין רוסיה לבריטניה, בעקבות הרעלת המרגל סרגיי סקריפל - שהיה סוכן כפול וקיבל מקלט מבריטניה. סקריפל ובתו הורעלו בשנה שעברה בבריטניה. היחסים בין שתי המדינות הידרדרו משמעותית מאז שבריטניה קבעה שמדובר בניסיון חיסול של המודיעין הרוסי. שתי המדינות הגיבו בגירוש דיפלומטים. מדינות רבות במערב הצטרפו לבריטניה והודיעו על גירוש דיפלומטים רוסים משטחן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חנגושבילי, שנרצח בקיץ בברלין
מומלצים