שתף קטע נבחר

איזנקוט על התוכנית של נתניהו: "ישראל בלתי מנוצחת, לא נכון לקדם ברית הגנה"

הרמטכ"ל לשעבר אמר כי למרות שהרעיון לקדם את ברית ההגנה עם ארה"ב עלה בשנות ה-50 בימים של אתגר ביטחוני אדיר, כיום הוא אינו רלוונטי. "לא נדרש כשישראל בשיא העליונות מול אויביה"

 

 

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יצא הערב (שני) נגד ברית ההגנה שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לקדם מול ארצות הברית.

 

 יתנו - יקבלו: "ברית ההגנה" הסמלית שתסייע לנתניהו וטראמפ

 

איזנקוט אמר בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי כי מדובר ברעיון מיושן שלא רלוונטי ליכולותיה של ישראל כיום. "ברית ההגנה עלתה מסוף שנות ה-50 מתוך הבנה שלישראל יש אתגר ביטחוני אדיר, אך התפיסה שהתגבשה לאורך השנים היא שישראל מגנה על עצמה בכוחות עצמה", אמר. 

 

גדי איזנקוט (צילום: דנה קופל)
"ישראל יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה". איזנקוט(צילום: דנה קופל)

"ישראל היום היא מדינה בלתי מנוצחת. אויבינו לא הצליחו לנצח אותנו. מדינת ישראל היום, וגם בעתיד הנראה לעין, יכולה להגן על עצמה בכוחות עצמה ולכן זה לא נדרש כשישראל בשיא העליונות שלה מול אויביה. זה דבר שלא נכון לקדם אותו עכשיו", הוסיף איזנקוט. לדבריו חשוב לפעול לקידום היחסים המיוחדים עם וושינגטון, אך לא באופן המוכר שבו היא מקיימת בריתות הגנה.

 

"אם תתפתח מציאות חמורה מאוד ותיכנס יכולת גרעינית למזרח התיכון עם פוטנציאל לאיום קיומי - אז אפשר יהיה לבחון או לדבר על הבריתות האלה", הוסיף.

 

איזנקוט נשאל בכנס על אפשרות של הצטרפות לפוליטיקה, והשיב כי "תיאבון גדול זה לא מעורר". הוא התייחס לבכירי כחול לבן ששירתו בעבר כרמטכ"לים כמוהו, היו"ר בני גנץ, ומס' 2 ו-4 במפלגה, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי, ואמר כי יש לו "הערכה גדולה מאוד לשלושתם. יש לנו היכרות, ואני יודע שזה בא אצלם ממקום שרוצה להשפיע על המדינה, לעשות אותה חזקה יותר, צודקת יותר, אולי שווה יותר. השירות הצבאי נותן משהו למשרתים לאורך זמן, זה ההבנה שאתה משרת את המדינה, אתה מבצע את המשימות ואתה משרת משהו גדול ממך".

 

יוזמת ברית ההגנה בין ישראל לארה"ב מקודמת על-ידי נתניהו כבר זמן מה, ולדבריו היא חשובה מאוד לביטחון המדינה. ביום רביעי האחרון הוא נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בליסבון, והשניים שוחחו בין היתר גם על הסוגיה הזו. נתניהו אמר אז בתדרוך לכתבים שליוו אותו כי הוא מודע לכך שקיימות הסתייגויות לתוכנית, אך לדבריו החשש "לא מעשי וניתן בנקל לתת לו מענה". הוא אמר כי "נבטיח חופש פעולה מלא לישראל ולצה"ל". 

 

נתניהו אמר עוד כי "זה אחד היעדים בחודשים הקרובים, תהא אשר תהא ההתפתחות הפוליטית. החלטנו להחיש את הטיפול בזה". עם זאת, הוא הודה כי יתקשה לקדם את היוזמה וכן את סיפוח בקעת הירדן, אם יוכרזו בחירות נוספות, והממשלה תמשיך לכהן כממשלת מעבר.

 

רה"מ הוסיף כי דן בסוגיה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ, שמתנגד לרעיון. "אמרתי לו שאני חשוב שזאת שגיאה, ושיש כאן הזדמנות היסטורית בתוך כמה חודשים. ארה"ב תיכנס עמוק לבחירות, אבל כרגע יש הזדמנות גדולה להשיג את ההישג הזה - והוא לא היחיד. יש עוד הישגים שניתן להשיג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנה קופל
גדי איזנקוט
צילום: דנה קופל
מומלצים