שתף קטע נבחר

הליך החקיקה והאם עוד אפשר למנוע בחירות? המדריך המלא לפיזור הכנסת

חודשיים בלבד לאחר שהושבעה, הכנסת ה-22 צפויה להתפזר היום וישראל תצא למערכת בחירות שלישית ברצף. מה השלבים שנדרשים כדי לקיים את הבחירות ב-2 במרץ? ובאיזה תרחישים אפשר למנוע את הפיזור?

אם לא תתרחש דרמה של הרגע האחרון, הכנסת ה-22 תתפזר היום (ד') בדרך למערכת בחירות נוספת, שתנסה לייצר הכרעה. בדרך לבחירות שלישיות ברצף יש עוד כמה שלבים שצריך לעבור וכמה תרחישים אפשריים.

 

 

לפי חוק יסוד הכנסת, הבחירות אמורות להיערך ביום שלישי בשבוע השלישי בחודש או בשבוע הראשון. עם זאת, הכנסת זכאית להחליט ברוב של 61 חברי כנסת על פיזורה המוקדם, כמו גם על שינוי תאריך הבחירות שקבוע בחוק.

 

כך למשל במקרה הנוכחי, שבו התאריכים שנבחרו על פי חוק התנגשו עם מועדים ואירועים אחרים, ולכן החליטו חברי הכנסת לשנות את יום הבחירה משלישי לשני. בדרך כלל מערכת הבחירות מתקיימת, לפי החוק, 90 ימים לאחר הפיזור, אבל בשל המצב המיוחד החליטו הח"כים לקיים הפעם את מערכת הבחירות במועד המוקדם האפשרי – 2 במרץ.

מליאה כנסת ירושלים (צילום: אלכס קולומויסקי)
מליאת הכנסת. פיזור הכנסת צריך לעבור בשלוש קריאות(צילום: אלכס קולומויסקי)

לאורך היום יעסקו חברי הכנסת בעיקר בחקיקת החוק לשינוי התאריך ולפיזור הכנסת. ב-9:30 תתכנס הוועדה המסדרת של הכנסת ותעניק להצעות החוק פטור מחובת הנחה - וכך תאפשר דיון מיידי בהן.

 

לאחר שמליאת הכנסת תאשר את הצעות החוק בקריאה טרומית, הוועדה המסדרת תקים ועדה מיוחדת שמטרתה היא לדון ולאשר את נוסח הצעות החוק. לאחר מכן, הן יעברו לקריאה ראשונה במליאת הכנסת, יחזרו לתיקונים סופיים בוועדה, וישובו להצבעה סופית בקריאה שנייה ושלישית במליאה. על החוקים חתומים נציגי כל סיעות הבית, כך שההליך מתקיים בהסכמה.

 

מהרגע שהכנסת התפזרה – הפיזור הוא סופי ואין דרך לחזור מכך.

 

בנימין נתניהו בני גנץ  (צילום : אלכס  קולומויסקי )
נתניהו וגנץ. תקופת הקמפיינים מתחילה מחר בבוקר באופן רשמי(צילום : אלכס קולומויסקי )

למעשה, ממחר בבוקר תחל רשמית תקופת הקמפיינים, אולם זו תלך ותתרחב ככל שיתקרב מועד הבחירות. בכל התקופה הזאת, וכפי שהיה בחודשים האחרונים, תמשיך לפעול הממשלה הנוכחית כממשלת מעבר, וכך גם הכנסת. ועדות הכנסת לא יפעלו בתקופה הזאת, ולא יהיו חקיקה ויוזמות שנויות במחלוקת.

 

תרחיש נוסף שיכול להתרחש היום הוא שאחד המועמדים – ראש הממשלה בנימין נתניהו או יו"ר כחול לבן בני גנץ, יגייס 61 חתימות שיעניקו ארכה של 14 ימים נוספים בניסיון להרכיב ממשלה. מקרה כזה של חתימות שיוגשו לא מבטיח שתקום ממשלה, אבל מעניק מרווח זמן נוסף לניסיונות.

 

תרחיש אחר הוא שתוקם ממשלה ויושגו הסכמות כלשהן. במקרה כזה ניתן לקבל ארכה כאמור, להציג רק את הממשלה העתידית, ותקופת הזמן שתינתן תאפשר בחלון הזמנים שנותר לסגור את יתר הפרטים הטכניים כמו חלוקת תיקים, תפקידים והסכמים קואליציוניים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים