שתף קטע נבחר

מהומות בהודו: "אין אזרחות למהגרים מוסלמים"

הממשלה הלאומנית תעניק אזרחות למהגרים ממדינות שכנות - כל עוד אינם מוסלמים. מפגינים התפרעו ליד הגבול עם בנגלדש. רה"מ: "אין מה לדאוג"

מפגינים בהודו תקפו תחנות רכבת בצפון מזרח המדינה, והבעירו אוטובוסים ומכוניות במהומות נגד חוק פדראלי חדש של הממשלה הלאומנית-הינדית. החוק מקל על בני מיעוטים שגרים במדינות שכנות לקבל אזרחות הודית, בהנחה שאינם מוסלמים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הממשלה של נרנדרה מודי מסרה שחוק התיקון לאזרחות, שאושר אתמול בפרלמנט, נועד להגן על מיעוטים מבנגלדש, פקיסטן ואפגניסטן. החוק, שעדיין צריך את אישור הנשיא כדי להיכנס לתוקף, מעורר סערה.

  (צילום: EPA)
בהפגנה בעיר גווהאטי(צילום: EPA)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

בעקבות החוק פרצו מהומות במדינת המחוז אסאם בצפון מזרח הודו, שגובלת בבנגלדש. עשרות מפגינים נעצרו, ואדם אחד נהרג בעימותים עם השוטרים. המפגינים טוענים שהחוק יציף את האזור בזרים. אחרים אומרים שהבעיה הגדולה של החוק היא שהוא חותר תחת החוקה החילונית של הודו, ולא מספק הגנה למוסלמים.

 

המשטרה ירתה גז מדמיע בעיר גווהאטי, העיר הגדולה באסאם, כדי לפזר קבוצות קטנות של מפגינים שהתפרעו ברחובות. עוצר הוטל בכמה מחוזות באסאם. המפגינים ניסו להצית ארבע תחנות רכבת. שירותי הרכבות עוכבו, וכמה טיסות בוטלו בגלל המהומות באסאם. הממשלה תגברה את כוחות הביטחון באסאם כדי לשמור על הסדר, מסרה ששירותי האינטרנט הושהו ב-10 מחוזות.

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

"זו הייתה התפרצות ספונטנית", אמרה נהל ג'אין, סטודנטית לתקשורת בגווהאטי. "קודם כל הם אמרו לנו שיש יותר מדי מהגרים לא חוקיים ושאנחנו צריכים להיפטר מהם. אחר כך הם הביאו את החוק הזה שמעניק אזרחות למהגרים", הוסיפה. תנועה נגד מהגרים לא חוקיים פועלת בהיקף קטן כבר עשרות שנים באסאם, מדינת מחוז שידועה בגידול תה.

 

התיקון לחוק האזרחות מעניק אזרחות הודית להינדים, בודהיסטים, נוצרים, סיקים, ג'יינים ופרסים-זרתוסטרים שנמלטו מאפגניסטן, בנגלדש ופקיסטן לפני 2015. כאמור, התיקון לא כולל מוסלמים – גם לא את הפליטים בני הרוהינגה, שנמלטו ממיאנמר בטבח שהחל ב-2016.

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מודי אמר שלתושבי מדינת המחוז אסאם "אין שום סיבה לדאוג". ראש ממשלת הודו כתב בטוויטר: "אני רוצה להבטיח להם – אף אחד לא יכול לקחת את הזכויות שלכם, את הזהות המיוחדת ואת התרבות היפה שלכם. היא תמשיך לפרוח ולצמוח".

 

החוק החדש מעורר חשש שהממשלה ההינדית הלאומנית של מודי מקדמת את הזהות ההינדית בהודו על חשבון עתיד המוסלמים, קבוצת המיעוט הגדולה בהודו. העיתון Indian Express כתב שהחוק, שדורש את אישור הנשיא, פוגע בצורה לא הוגנת ב-170 מיליון מוסלמים. "איתות פוליטי להדרה מזעזעת של המיעוט הגדול בהודו". הממשלה אמרה שבנוסף לחוק החדש מוסלמים יצטרכו להוכיח את אזרחותם, ושאינם פליטים משלוש המדינות השכנות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מהומות במדינת המחוז אסאם
צילום: EPA
מומלצים