שתף קטע נבחר

 

עם עיניים ישראליות: כך אותרו שרידי המטוס ליד אנטרקטיקה

הצוותים שסרקו בלב ים אחר המטוס הצ'יליאני, שהתרסק בדרך ליבשת הקפואה, נעזרו בהכוונה של צעירים ישראלים מיחידה 9900. חיילי המודיעין בחנו תמונות לוויין וצמצמו מאוד את טווח החיפושים. "זה נשמע כמו לחפש מחט בערימה של שחת, אבל יש היגיון"

 

דיווח בצ'ילה על מציאת שרידי המטוס

דיווח בצ'ילה על מציאת שרידי המטוס

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

הצוות הישראלי מאגף המודיעין שסייע באיתור שרידי המטוס הצ'יליאני שהתרסק בדרך לאנטרקטיקה: במשך 24 שעות מורטות עצבים, במרוץ נגד הזמן, הצליחה קבוצה קטנה של קצינים וחיילים ישראלים, בני פחות מ-23, לאתר את המקום המשוער שבו התרסק השבוע בלב ים המטוס של צבא צ'ילה, בדרכו למשימת אספקה באי המלך ג'ורג' הסמוך ליבשת הקפואה.

 

על מטוס ההרקולס 130-C היו 38 חיילים ואנשי צוות ולפי ההערכות איש מהם לא שרד. המאמצים של הצבא המקומי לאתר בדחיפות את נקודת ההתרסקות חצו יבשות ומדינות, והגיעו עד לחמ"ל קטן בבסיס במרכז הארץ, השייך לעוצבת המודיעין החזותי 9900 מאגף המודיעין של צה"ל.

הצוות הישראלי מאגף המודיעין שסייע באיתור שרידי המטוס הצ'יליאני שהתרסק בדרך לאנטרקטיקה (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס, Chilean Air Force )

אילוסטרציה- אגף מודיעין (צילום: דובר צה
פועלים ביצירתיות ובדיוק מירבי. חיילי יחידה 9900(צילום: דובר צה"ל)

מטוס  (צילום: EPA)
מטוס תובלה מסוג הרקולס C-130, כמו זה שהתרסק השבוע בדרך לאנטרקטיקה(צילום: EPA)

שרידי מטוס הרקולס C-130 של צבא צ'ילה ש התרסק התרסקות בדרך ל אנטרקטיקה אנטארקטיקה (צילום: EPA)
אחד מגלגלי המטוס שנמצא(צילום: EPA)

איבוד הקשר עם המטוס התרחש ביום שני, ותוך כיממה נוצר הקשר עם מומחי 9900, במסגרת הקשרים הטובים שיש לצבא צ'ילה עם צה"ל והמוניטין הבינלאומי שיצא למפענחים של היחידה הישראלית.

 

תוך זמן קצר הורכב צוות ממספר תחומים, בהם מפענחי תצלומי אוויר, טכנולוגים וגיאולוגים. הם קיבלו מהנספח הצבאי בסנטיאגו צילומי לוויין של אזור עצום בהיקף של מאות קמ"ר, מדרום האוקיינוס השקט. את התמונות צילם לוויין של האיחוד האירופי, זמן קצר לאחר ההתרסקות. המטרה הייתה לאתר את מקום ההתרסקות של ההרקולס, או לפחות למקד את כוחות החיפוש על תא שטח משוער שאליו צלל מטוס התובלה.

 

מחט בערימה של שחת

"איך ששמענו על האירוע, ישר עלה אצלנו הרצון לעזור כמה שיותר מהר וטוב, לתרום ולקחת חלק בצוות שהורכב", סיפרה ל-ynet רב סרן מ', ראש המדור מ-9900 שהובילה את המשימה. "זה נשמע כמו לחפש מחט בערימה של שחת, אבל החוכמה היא לפעול תחת היגיון ויזינטי (חזותי - י"ז) מסודר. מומחי הפענוח שלנו עברו שוב ושוב על ההדמאות (צילומי הלוויין - י"ז), חיפשו אנומליות בים, כמו שינויים בצבע המים וגם דברים נוספים, בסיוע טכנולוגיות שפותחו בשנה האחרונה".

צילום לוויין אזור החיפושים אחר המטוס של צבא צ'ילה ש התרסק התרסקות בדרך ל אנטרקטיקה אנטארקטיקה (צילום: EPA)
חיפשו שינויים קטנים בצילומי הלוויין, שהעידו על אנומליות גדולות. אזור החיפושים אחר המטוס(צילום: EPA)

  (צילום: רויטרס, Chilean Air Force)
האזור שבו נמצאו ההריסות(צילום: רויטרס, Chilean Air Force)

לדברי הקצינה, דווקא העיניים הנוספות והרעננות של החיילים הצעירים, שרק סיימו לאחרונה את קורס המפענחים, הביאו את פריצת הדרך בדרך למימוש המשימה: "לקחנו מומחים ממספר זירות, שהביאו יתרונות יצירתיים בצורת הפענוח. מדובר בחבר'ה שכל יום מתעסקים בפענוח צילומי לוויין ותצ"אות. בסוף מצאנו שינויים קטנים שהעידו על אנומליות חזקות, מילאנו דו"ח פענוח שצמצם מאוד את אזור החיפוש והעברנו אותו לצבא צ'ילה".

 

חיילי יחידה 9900 עוסקים בשגרה במגוון משימות של פענוח תצלומים מהחלל, חלקם על-ידי לוויינים ישראליים ואחרים מלוויינים בינלאומיים שצה"ל רוכש את שירותיהם. ביחידה מבצעים מגוון גדול של משימות ע"י פענוח צילומי לוויין: ממרדף אחר מחבלים, דרך מעקב אחרי פרויקט הגרעין האיראני ועד לאיתור נתיבי הברחות נשק מתקדם מאיראן ומעיראק לסוריה וללבנון.

 

"אנו יודעים לתת מענה מיידי ומקצועי לביטחון השוטף וגם למבצעים של יחידות מיוחדות", ציינה רס"ן מ'. "הפעילות שלנו היא מהמטכ"ל ועד לגדוד, עם ניסיון תמיד לדייק ככל הניתן, לפעול ביצירתיות ולהפעיל את כל המערך שצריך, תוך סיוע בשיפורים טכנולוגיים ובאלגוריתמים מתקדמים".

סנטיאגו צ'ילה , בני משפחות הנספים מ התרסקות המטוס הרקולס בדרך ל אנטרקטיקה אנטארקטיקה (צילום: AFP)
38 נוסעים ואנשי צוות היו על המטוס שהתרסק. קרובי הנספים ליד בסיס צבאי בסנטיאגו(צילום: AFP)

סנטיאגו צ'ילה , בני משפחות הנספים מ התרסקות המטוס הרקולס בדרך ל אנטרקטיקה אנטארקטיקה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הנספח הצבאי בצ'ילה, אלוף-משנה ערן גבאי, מסר כי "מדובר בתאונה טרגית. ברגע שנודע לנו על היעלמות המטוס בנסיבות לא ברורות, הצענו סיוע מיידי באיתורו. במקביל הגיעה פנייה רשמית למשרד ראש הממשלה ולשגרירות ישראל בצ'ילה. התקבלה החלטה בהתאם למדיניות הבלתי רשמית של מדינת ישראל לסייע, כפי שאנו מסייעים באירועים הומניטריים ומצבי חירום לאומיים למדינות ידידות".

 

אל"מ גבאי הוסיף כי בתיאום עם משרד הביטחון, נוצר קשר עם חברת ImageSat International, חברה ישראלית שמספקת שירותי לוויין בינלאומיים. "החברה קיבלה את המידע הרלוונטי וסרקה את המרחב באמצעות לוויין מסחרי ישראלי, וכל הממצאים הועברו לחיל האוויר ולמשרד ההגנה הצ'יליאני".

  (צילום: רויטרס, Chilean Air Force)
(צילום: רויטרס, Chilean Air Force)

  (צילום: רויטרס, Chilean Air Force)
(צילום: רויטרס, Chilean Air Force)

הנספח הצבאי שיבח את שיתוף הפעולה בין הצבאות של ישראל וצ'ילה. "לצ'ילה שלושה נספחים צבאיים בישראל המייצגים את חילות האוויר, היבשה והים בהתאמה, וזה על רקע היחסים הביטחוניים ארוכי השנים בין המדינות. בנוסף, צ'ילה היא אחת המדינות הבודדות באמריקה הלטינית שבהן יש נספח צבאי תושב המשמש גם כנציג משרד הביטחון. הוא אמון על מיצוי פוטנציאל שיתוף הפעולה בהתאם לאינטרסים של כל צד", אמר אל"מ גבאי.

 

קור קיצוני ופינגווינים בקרחונים

בחיפושים אחר שרידי המטוס, שנמצאו ביום רביעי בים בין הקצה הדרומי של דרום אמריקה ליבשת אנטרקטיקה, סייעו כלי שיט מברזיל, ארה"ב, אורוגוואי וארגנטינה. ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ובריטניה שלחו מטוסים שסייעו בחיפושים. כאמור ישראל, וגם ארה"ב, סייעו לצ'ילה בעזרת ניתוח תמונות לוויין. 

 

הקשר עם המטוס אבד כ-70 דקות לאחר ההמראה, ביום שני האחרון, מבסיס בעיר פונטה ארנס בפטגוניה שבדרום הרחוק של צ'ילה. הוא יצא לטיסה שגרתית בדרך לבסיס אדוארדו פריי של צבא צ'ילה באי המלך ג'ורג' הצמוד לאנטרקטיקה.

 

תחנת המחקר של צ'ילה ב אי המלך ג'ורג' ליד אנטרקטיקה  ()
בסיס של צ'ילה באי המלך ג'ורג' הסמוך לאנטרקטיקה

הגנרל אדוארדו מוסקרה, מפקד חיל האוויר של צ'ילה, אמר ששברי המטוס שנמצאו, שכנראה היו חלק ממיכל הדלק של המטוס, נמצאו צפות במעבר דרייק - 30 ק"מ מהמקום שבו אבד הקשר עם מטוס ההרקולס. שברי המטוס יועברו למומחים כדי לקבוע שאכן מדובר בחלקים ממטוס התובלה הצבאי.

 

לחיל האוויר הצ'יליאני עדיין לא ברור מה הייתה הסיבה להתרסקות. לפי חיל האוויר לשני הטייסים היה ניסיון רב. המטוס נבנה בשנת 1978 והיה במצב טוב. מומחים אמרו שבעיקרון יכול מטוס הרקולס 130-C שמתוחזק היטב להיות בשימוש יותר מ-50 שנה. בצבא אמרו שהמטוס עשה מדי חודש את הדרך מהעיר פונטה ארנס בפטגוניה לבסיס אדוארדו פריי.

 

מטוס התובלה טס באזור שידוע בשינויים קיצוניים במזג האוויר, טמפרטורות מקפיאות ורוחות עזות. גלים גבוהים ועננות נמוכה במעבר דרייק הקשו על מאמצי החיפוש. באזור שבו נעלם המטוס לא חיים בני אדם אלא בעיקר פינגווינים שחיים בקרחונים. עומק המים מגיע ל-3,500 מטרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
חיילות היחידה שנחלצו לסייע
צילום: דובר צה"ל
מומלצים