מכה לבואינג: מקפיאה את ייצור מטוסי ה-737 MAX
יצרנית המטוסים תפסיק לייצר את הדגם הנמכר ביותר שלה, אחרי שנכשלה לקבל אישור להחזרתו לשירות. מטוסי ה-MAX מקורקעים מאז מרץ, בעקבות ההתרסקויות באינדונזיה ובאתיופיה. חשש מפגיעה בכלכלה האמריקנית, המניה צללה ב-4%
בואינג הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי החל מינואר הקרוב היא תקפיא זמנית את ייצור מטוסי ה-737 MAX, אחרי שלא הצליחה לקבל את אישור מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA) להחזיר את המטוסים מדגם זה לשירות. כלל המטוסים הללו מקורקעים מאז חודש מרץ, בעקבות שתי ההתרסקויות באינדונזיה ובאתיופיה, שאירעו בגלל כשל בתוכנה החדשה של הדגם – אסונות שבהם נהרגו 346 בני אדם.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
למרות שיותר מ-700 מטוסי MAX מקורקעים ברחבי העולם, בואינג המשיכה לייצרם בקצב של כ-42 בחודש, ורכשה מספקים 52 חלקי מטוסים בכל חודש. ה-737 MAX הוא הדגם הנמכר ביותר של בואינג, לפחות עד שתי ההתרסקויות של הדגם, והקפאת הייצור שלו היא הראשונה זה 20 שנה של מטוסים בסדרת 737.
ההקפאה מעוררת חשש רב מפגיעה בכלכלה האמריקנית. בואינג היא אחת היצואניות הגדולות ביותר בארה"ב. מניית החברה, שספגה כבר הפסד של כ-9 מיליארד דולר בעקבות קרקוע המטוסים, החלה לצלול אמש בעקבות דיווח בוול סטריט ג'ורנל על הכוונה להקפיא את הייצור, ועם סגירת יום המסחר רשמה ירידה של 4.3%.
ההחלטה, אותה קיבל ועד המנהלים של בואינג לאחר דיונים שנמשכו יומיים במטה החברה בשיקגו, הגיעה לאחר שבסוף השבוע הודיע ה-FAA כי לא יאפשר למטוסי ה-MAX לחזור לשירות לפני תחילת השנה החדשה.
"החזרתו של ה-737 MAX לשירות באופן בטוח היא העדיפות העליונה שלנו", מסרה בואינג בהודעה שלה. "אנחנו יודעים כי התהליך של אישור החזרתו לשירות של ה-737 MAX, וקביעת דרישות ההכשרה הראויות (לטייסים – ynet), חייבות להיות יוצאות דופן וקשוחות, על מנת להבטיח שלרגולטורים, ללקוחות ולציבור הנוסעים יהיה אמון בעדכונים של ה-737 MAX".
בואינג הדגישה בהודעתה כי הקפאת הייצור היא זמנית, אך לא ציינה מתי בדיוק תפעיל מחדש את קו הייצור. החברה ציינה כי ההקפאה לא תוביל לפיטורי עובדים, ומתכוונת להשתמש בכ-12,000 העובדים במפעל שלה ברנטון, וושינגטון, עבור משימות אחרות.
החברה ציינה עוד כי כעת נמצאים במחסנים שלה 400 מטוסי MAX, וכי היא תתמקד בהעברתם ללקוחות שלה. חברות תעופה רבות נאלצו לצמצם את לוח הטיסות שלהן בעקבות קרקוע המטוסים. סאות'ווסט איירליינס, הלקוחה הגדולה ביותר של ה-MAX, אמרה בשבוע שעבר כי הגיעה להסכם פיצויים עם בואינג, שבמסגרתו האחרונה תשלם לה חלק מהסכום שהפסידה בעקבות הקרקוע – סכום שלפי החברה עומד על 830 מיליון דולר.
קרקוע מטוסי ה-737 MAX, נזכיר, הגיע לאחר התרסקות מטוס "אתיופיאן איירליינס" ליד אדיס אבבה במרץ השנה. באסון נספו 157 בני אדם, בהם הישראלים אברהם מצליח ושמעון ראם. המטוס התרסק בנסיבות דומות מאוד להתרסקות של מטוס "ליון אייר" בים ג'אווה באינדונזיה באוקטובר 2018. באותו אסון נספו 189 איש. לפי החשד, שני המטוסים התרסקו בעקבות תקלה בתוכנה של הדגם, שהפעילה את הטייס האוטומטי זמן קצר לאחר ההמראה.
כבר בנובמבר אשתקד, כלומר לפני ההתרסקות השנייה באתיופיה, דיווחו טייסים על התקלה. אחד הטייסים אמר כי האישור להפעיל את המטוס בלי הדרכה מתאימה היה "חסר מצפון וכמעט פשע". הטייסים דיווחו על התקלות במטוס במאגר עדויות אנונימי לטייסים ולצוותי אוויר.