שתף קטע נבחר

פוטין לצד טראמפ: "ההאשמות נגדו מומצאות"

שעות לאחר ההצבעה ההיסטורית בבית הנבחרים על הדחת טראמפ – מהלך שייחסם בהמשך בסנאט – מקבילו הרוסי יוצא להגנתו, וטוען שההאשמות בפרשת "אוקראינה-גייט" מומצאות. הוא תקף את הדמוקרטים: "המפלגה שהפסידה ב-2016 ממשיכה במאבק באמצעים אחרים"

נשיא ארה
"הדמוקרטים הפסידו". פוטין לצד טראמפ(צילום: AFP)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייצב בצהריים (ה') לצד הנשיא דונלד טראמפ, ואמר כי ההאשמות נגדו בפרשת "אוקראינה-גייט" – שהובילו הלילה להצבעה בעד הדחתו בבית הנבחרים – "מומצאות". הנשיא הרוסי הוסיף: "אני לא בטוח שזה כבר הסוף של כהונת טראמפ". הוא הזכיר כי הסנאט האמריקני צפוי לחסום את ההדחה בהמשך.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

במשדר השאלות והתשובות השנתי שלו, שמועבר בשידור חי לאומה הרוסית, אמר פוטין כי ההצבעה בבית הנבחרים האמריקני – שבו שולטים הדמוקרטים – היא עוד חלק ממאבקם בנשיא מאז שהפסידו לו בבחירות ב-2016. "המפלגה שהפסידה בבחירות ממשיכה במאבק שלה באמצעים אחרים", טען פוטין. בדבריו היום, במרכז הסחר העולמי במוסקבה, הוסיף פוטין כי הרפובליקנים בסנאט האמריקני "לא צפויים להדיח נבחר מהמפלגה שלהם, על בסיס מה שנראה לי כסיבה לא סבירה באופן מוחלט".

 

 

הדמוקרטים, נזכיר, יחד עם כל סוכנויות המודיעין בארה"ב, מאשימים את פוטין במתן ההנחיה שהובילה להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות, שבהן ניצח טראמפ את הילרי קלינטון – התערבות שמטרתה הייתה לדבריהם לפגוע בסיכוייה של קלינטון להיבחר ולתמוך בטראמפ. פוטין מכחיש מכל וכל את הטענות הללו. טראמפ עצמו הטיל ספק שוב ושוב במסקנות אנשי המודיעין שלו, ובמסיבת העיתונאים המשותפת הראשונה שלו עם פוטין, ביולי בשנה שעברה, הוא סירב לגנות את ההתערבות הרוסית. הוא אף אמר אז כי אינו רואה "שום סיבה שהייתה יכולה לגרום לרוסיה לרצות להתערב בבחירות".

 

סערת ההדחה – סיקור נרחב ב-ynet:

"כהונת טראמפ השתנתה לתמיד". ההשלכות

בית הנבחרים הצביע בעד הדחה

במה טראמפ מואשם? מה יקרה בסנאט?

האמריקנים חצויים, רוצים משפט הוגן

טראמפ: "מתקפה על אמריקה"

הדמוקרטים: "הוא בגד באומה"

 

טראמפ הוא הנשיא השלישי בלבד בהיסטוריה האמריקנית שבית הנבחרים – שכיום כאמור נמצא בשליטת הדמוקרטים – הצביע בעד הדחתו. כעת ההליך יעבור לסנאט – שנמצא כיום בשליטת הרפובליקנים – שם ייערך לנשיא משפט על האישומים נגדו, ניצול סמכות ושיבוש הליכים, ובו הוא צפוי לצאת זכאי. כדי שיורשע באחד מהאישומים לפחות ויסולק בפועל מהתפקיד, נדרש בסנאט רוב של שני שלישים, כלומר של 67 סנאטורים שיתמכו בצעד הקיצוני שמעולם לא קרה בארה"ב.

 

ה נשיא דונלד טראמפ עצרת בחירות ב מישיגן ארה
"הדמוקרטים התאבדו פוליטית". טראמפ בעצרת הלילה במישיגן(צילום: רויטרס)

עצרת של טראמפ ב מישיגן בזמן הצבעה ב בית הנבחרים על הדחה שלו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עצרת של טראמפ ב מישיגן בזמן הצבעה ב בית הנבחרים על הדחה שלו (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הדמוקרטים מאשימים את טראמפ בניצול סמכותו בפרשת "אוקראינה-גייט", בשל ניסיונו לכאורה לשדל את אוקראינה לקדם חקירה שבה יסתבך יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, שעשוי להתמודד מולו על הנשיאות בשנה הבאה. לטענת הדמוקרטים, טראמפ ניצל את הסיוע הצבאי האמריקני היקר שלו נזקקה אוקראינה כדי להפעיל לחץ על קייב. סעיף נוסף שבו מואשם טראמפ הוא שיבוש הליכים, בשל סירובו לשתף פעולה עם חקירת בית הנבחרים.

 

230 מחברי בית הנבחרים הצביעו הלילה בעד ההדחה, ו-197 הצביעו נגד. שני דמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים והצביעו נגד ההדחה. על הסעיף השני של שיבוש הליכי חקירה, הצביעו בעד ההדחה 229 מחוקקים מול 198 מתנגדים. שלושה נציגים דמוקרטיים הצביעו נגד ההדחה. בבית הנבחרים חברים 435 מחוקקים, 233 מתוכם דמוקרטים.

ננסי פלוסי הצבעה בית הנבחרים על הדחה של טראמפ (צילום: EPA)
"טראמפ לא הותיר ברירה". פלוסי בהצבעה בבית הנבחרים(צילום: EPA)

ננסי פלוסי הצבעה ב בית הנבחרים על הדחה של טראמפ (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

קונגרס הצבעה ב בית הנבחרים על הדחה של טראמפ ארה
(צילום: AFP)
 

טראמפ עצמו היה בזמן ההצבעה בעצרת בחירות במישיגן, ומול קהל משולהב נופף באגרופו ואמר: "דרך אגב, זה לא מרגיש כאילו אני מודח". טראמפ טען כי הדמוקרטים "סימנו עצמם בסימן נצחי של בושה". לדבריו, "ההדחה לא חוקית ולא חוקתית".

 

הנשיא טען בעצרת, שנמשכה שעתיים שלמות והייתה הארוכה ביותר שלו אי-פעם, כי מדובר ב"התאבדות פוליטית" של הדמוקרטים. הוא אמר כי הוא זה שינצח בסופו של דבר. "אחרי שלוש שנים של ציד מכשפות מרושע, רמאויות והונאות, חברי בית הנבחרים מנסים לבטל את ההצבעה של עשרות מיליוני אמריקנים פטריוטים", שאג טראמפ מול תומכיו הנלהבים.

 

  ()

  ()

הדמוקרטים, מצדם, טענו כי טראמפ "לא הותיר להם ברירה" אלא להדיחו. "אנחנו כאן היום כדי להגן על הדמוקרטיה", אמרה מנהיגת בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי בדברי הפתיחה של הדיון אתמול בבית, שקדם להצבעה. פלוסי ציינה כי טראמפ "הפר את החוקה". לדבריה, "אם לא נפעל עכשיו, נזנח את חובתנו". עוד אמרה שהנשיא הוא "איום מתמשך על הביטחון הלאומי" של ארה"ב.

 

במשדר הטלוויזיוני השנתי שבו פוטין יצא להגנת טראמפ, הוא ענה לשאלות הצופים ודיבר על מגוון רחב של סוגיות. בין היתר התייחס גם למשבר האקלים, ואמר כי הוא מהווה אתגר עבור רוסיה. פוטין ציין כי ההתחממות הגלובלית מאיימת על היישובים הרוסיים באזור הארקטי, וגורמת לקרקע הקפואה שעליה היישובים בנויים להפשיר. הוא ציין, בדומה מעט לטענות שהשמיע טראמפ בעבר, שהסיבות מאחורי שינויי האקלים לא ידועות, וכי קשה לחזות אותם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים