שתף קטע נבחר

תפנית במאבק על פרקליטות המדינה, ארה"ב לצד ישראל נגד בית הדין בהאג. חדשות השבת

המועמדת של שר המשפטים לממלאת המקום של פרקליט המדינה סירבה לתפקיד: "טובת הציבור עדיפה". בית הדין הבינלאומי הודיע על כוונה לחקור את פשעי מלחמה שבוצעו בישראל. מנדלבליט קבע: אין לו סמכות. בירושלים חוששים מההשלכות

בן-ארי מוותרת על המינוי, ישראל עדיין בלי פרקליט מדינה

עורכת הדין אורלי בן-ארי גינזברג הודיעה אמש (שישי) לשר המשפטים אמיר אוחנה כי היא מוותרת על מינויה לתפקיד ממלאת המקום של פרקליט המדינה. ההחלטה, שעוררה עימות חסר תקדים בין אוחנה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט.

אורלי בן ארי גינזברג (צילום: רפי קוץ)
אורלי בן-ארי גינזברג(צילום: רפי קוץ)
בן ארי מסרה כי "בימים האחרונים, אחרי כשלושה עשורים של עבודה מקצועית ומסורה בפרקליטות אשר יקרה לי כל כך, ושבה אני מאמינה, מתנה 'מחול שדים במערכת המשפט', שבעל כורחי אני חלק ממנו. נבחרתי על-ידי שר המשפטים לתפקיד - ואני סמוכה ובטוחה ביכולתי ובכישוריי למלא תפקיד זה בהצלחה. הניסיון להפוך את הבחירה בי לעניין פוליטי ולהציגו כחלק ממהלך שנועד לפגוע בשלטון החוק, או בעצמאות שיקול הדעת של הפרקליטות - הוא מצער וסותר את התנהלותי וערכיי מאז ומתמיד", הוסיפה בן ארי.

 

"האווירה שנוצרה מאיימת לפגוע באמון הציבור בפרקליטות - ולשחוק אותו עוד יותר", הוסיפה המשנה לפרקליטת מחוז מרכז. "אינני מוכנה שעל גבי תיגרם למערכת המשפטית פגיעה נוספת, כל עוד בכוחי למנעה. למרות הזכות הכרוכה בחובה להוביל את הפרקליטות בתקופה רגישה זו, אני רואה לנכון להעדיף את טובת הציבור והאינטרס הציבורי, על פני שאיפותיי האישיות. אי לכך, אני חוזרת בי מהסכמתי לעמוד בראש הפרקליטות, היקרה לי כל כך. אמשיך, כפי שפעלתי עד כה, לתרום למערכת ככל יכולתי בכל תפקיד שיוטל עליי".

אמיר אוחנה (צילום: יהונתן ולצר, TPS)
ישראל ללא פרקליט מדינה. שר המשפטים אוחנה(צילום: יהונתן ולצר, TPS)

בעקבות ויתורה על התפקיד, המגעים בין מנדלבליט לאוחנה יתחדשו מחר בניסיון לאתר ממלא מקום חדש, והנהלת הפרקליטות תתכנס מחר בלשכתו של היועמ"ש על-מנת לחלק את עבודתו של פרקליט המדינה עד שייבחר ממלא מקום חדש. כזכור, מיום רביעי ישראל מתנהלת ללא פרקליט מדינה.

 

חשש בישראל מתסבוכת משפטית ומדינית בהאג

 

התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי האג, פאטו בנסודה, מסרה אתמול כי בתום הבדיקה המקדמית שנפתחה ב-2015 בעניין פשעי מלחמה בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורצועת עזה, היא סבורה שיש עילה לטענות לפשעים כאלו - ושהם אכן מתבצעים, אם כי היא לא ציינה מפורשות בידי מי.

 

המשמעויות המדיניות והמשפטיות של ההחלטה בהאג

 

בנסודה הדגישה כי היא ביקשה מבית הדין הבינלאומי חוות דעת שתאשרר את סמכותה לפתוח ב"חקירה מלאה" תוך 120 יום. הדבר נותן לישראל שהות לנסות לטרפד את המהלך בסיועה של ארה"ב, אך המשמעות, בכל אופן, רעה מבחינת ישראל.

התובעת פאטו בנסודה  (צילום: AP) (צילום: AP)
התובעת פאטו בנסודה (צילום: AP)

אם תיפתח "חקירה בהיקף מלא", כלשון התובעת, היא יכולה להוביל למצב שבו ישראלים יסתכנו במעצר אם יצאו מהארץ. תרחיש כזה מסוכן לישראל, ועלול להפוך אותה בפועל למדינה "מצורעת". גורמים מדיניים בכירים ציינו כי החלטתה של בנסודה תשרת גם את תנועת ה-BDS, שמקדמת חרם על ישראל. לדברי אחד הגורמים מדובר ב"רוח גבית" לתנועה זו.

 

הודעתה של התובעת פורסמה כשעתיים בלבד לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם הודעה משלו שלפיה, אין לבית הדין בהאג סמכות בעניין ישראל. "רק מדינות ריבוניות יכולות להקנות לבית הדין סמכות שיפוט פלילית. הרשות הפלסטינית, באופן מובהק, אינה עומדת בתנאים לקיומה של מדינה בהתאם למשפט הבינלאומי ולאמנת רומא", מסר מנדלבליט. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, גינה הלילה את ההחלטה ומסר כי "אנחנו מתנגדים בתוקף לחקירה הבלתי מוצדקת, שמכוונת לישראל באופן בלתי הוגן. הדרך לשלום מתמשך היא דרך משא ומתן ישיר".

 

חשד: מבלים שלא הוכנסו למועדון השליכו לעברו בקבוק תבערה

אירוע חריג בתל אביב: בקבוק תבערה הושלך הבוקר לעבר מועדון מוכר ברחוב החשמונאים. לפי המשטרה עולה חשד כי מבלים שלא הוכנסו למסיבה במועדון חזרו כדי לסגור חשבון, והשליכו את בקבוק התבערה לעבר המועדון. לא היו נפגעים באירוע.

 

התחזית: מחר יתחמם - והגשם יחזור בשלישי

מזג האוויר הערב והלילה יהיה בהיר וקר. הטמפרטורות החזויות להערב ומחר: קריית שמונה 21-9, קצרין 19-6, צפת 16-7, טבריה 22-7, נצרת 18-9, חיפה 21-10, תל אביב 21-9, ירושלים 17-8, אשקלון 20-9, עין גדי 21-13, באר שבע 20-5, ערד 18-6, מצפה רמון 16-7, אילת 25-12.

צוקים הערבה התיכונה  (צילום: אביעד בר)
הערבה התיכונה(צילום: אביעד בר)

מחר מזג האוויר יהיה נאה, חמים מהרגיל ונוח בשעות היום. בלילה יהיה קר. ביום שני יהיה בהיר עד מעונן חלקית בעננות גבוהה, ועדיין יהיה חמים ויבש מהרגיל לעונה. בשלישי יהיה מעונן חלקית, הרוחות יתחזקו והעננים יתרבו. משעות אחר הצהריים יחל לרדת גשם בצפון הארץ, אשר יתפשט בערב גם למרכז. בנגב יעשה אביך ויתחוללו סופות חול. אחר הצהריים ייתכנו משבי רוח במהירות של עד 80 קמ"ש.

 

הזרוע החדשה של צבא ארה"ב: "כוח חלל"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום באופן רשמי על הקמת "כוח חלל" חדש של הפנטגון, ראשון מסוגו מזה 70 שנה, שיהיה אחראי על לוחמה בחלל, ויפעל כזרוע תחת חיל האוויר האמריקני. 

 

במהלך ביקור בבסיס צבאי ליד וושינגטון, תיאר טראמפ את החלל כ"זירת המלחמה העולמית החדשה". טראמפ ציין כי "לנוכח האיומים החמורים על הביטחון הלאומי שלנו, העליונות האמריקנית בחלל היא חיונית לגמרי. אנחנו מובילים, אבל לא מספיק. בקרוב מאוד נוביל בפער גדול". הוא הסביר כי "כוח החלל יעזור לנו להרתיע תוקפנות ולשלוט באופן אולטימטיבי על הקרקע".

 

הקמת כוח החלל אושרה במסגרת חתימת הנשיא על התקציב השנתי של צבא ארה"ב (738 מיליארד דולר) והקמתו תתוקצב ב-40 מיליון דולר בשנה הראשונה. תפקידו של החיל החדש איננו להכניס כוחות לחלל, אלא להגן על הנכסים האמריקניים הקיימים בו - כמו מאות הלוויינים המשמשים לתקשורת ולמעקב.

 

שתי ספינות פאר התנגשו במקסיקו

שתי ספינות פאר של חברת "קרניבל" התנגשו אמש באי קוזומל השוכן בחופה המזרחי של מקסיקו. לפי התיעוד, אחת מהן פגעה בסיפון של השנייה לאחר שכבר עגנה.

 תיעוד: התנגשות בין שתי ספינות תענוגות במקסיקו (צילום: רויטרס, Matthew Bruin)
הספינות שהתנגשו(צילום: רויטרס, Matthew Bruin)

שישה נוסעים נפצעו באורח קל, ונזק נגרם לספינה שספגה את הפגיעה - אולם בחברה מסרו כי הדבר לא ישפיע על כשירות כלי השיט. 

 

אף שהתקרית לא הובילה לנזקים כבדים, נוסעים ועדי ראיה סיפרו על רגעי בהלה ופחד סביב ההתנגשות. "שמעתי עוד ועוד אנשים צורחים, הם הכינו את עצמם לפגיעה", סיפרה מקאנה מוריס בת ה-21 מארצות הברית. "היו גם רעשים של סדקים וזכוכיות מתנפצות", אמרה. לדבריה, "כל חדר האוכל התנפץ".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהונתן ולצר, TPS
מנדלבליט, בן-ארי גינזברג ואוחנה
צילום: יהונתן ולצר, TPS
מומלצים