שתף קטע נבחר

אלימות ועוני: זו העיר שהפתיעה בכדורגל

אישה מרוויחה בממוצע 3,821 שקלים, רק ל-26% מהתושבים תעודת בגרות ובשנה האחרונה רצח רדף רצח בעיר - אבל הלילה חגגו באום אל פחם עד השעות הקטנות. "יום היסטורי, לא אשכח זאת עד יום מותי", אמרו אחרי הדחת מכבי ת"א מהגביע. "דרך הספורט אפשר להוריד את רמת האלימות"

 

 

 

רציחות, שכר נמוך, השכלה מועטה: כמעט בכל המדדים הסוציו-אקונומיים אום אל פחם מדורגת עמוק בתחתית. בעיר הערבית השלישית בגודלה בישראל (אחרי נצרת ורהט) אין הרבה סיבות לחגיגות בימים כתיקונם, אבל היממה האחרונה שונה לחלוטין. "הפתעת העשור" כונה הניצחון הדרמטי של הפועל אום אל פחם על מכבי תל אביב, ניצחון שהביא להדחת מועדון הפאר מגביע המדינה. 

 

אחרי הניצחון 2:3 בעפולה, במשחק שבו הקבוצה מליגת המשנה כבר פיגרה 2:0, חגגו תושבי אום אל פחם לכל אורך הלילה. "זה הזמן גם לדבר על דברים טובים בעיר ולא על ארועי הרציחות, הפשיעה והאלימות. באום אל פחם יש עוד המון דברים מהממים שיכולים להוביל אותה", אמרו תושבים.

 

 
אום אל פאחם חוגגת (צילום: עוז מועלם)
אום אל פאחם חוגגת, אמש(צילום: עוז מועלם)

נרצחים אום אל פחם  ()
תושבי אום אל פחם שנרצחו בשנה האחרונה
 

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, באום אל פחם מתגוררים, נכון לשנה שעברה, 55,183 תושבים. העיר, ש-100% מתושביה הם מוסלמים, מדורגת בעשירון השני מלמטה בדירוג הסוציו-אקונומי. 44% מתושבי אום אל פחם הם בני פחות מ-19. רק ל-26.2% מהתושבים יש תעודת בגרות. 43.9% הם ללא תעודה או שסיימו בית ספר יסודי או חטיבת ביניים.

 

השכר הממוצע של שכיר בעיר הוא 5,361 שקלים בחודש בלבד, נכון לנתוני 2016 - נמוך בהרבה מהממוצע הארצי. בעיר יש פערים גדולים בין השכר הממוצע של הגברים לאלו של הנשים. גבר מרוויח בממוצע 6,250 שקלים בחודש ואילו אישה 3,821 שקלים בלבד. כ-50% משכירים משתכרים עד שכר מינימום. 

 

"נכון שאנחנו רוצים את הגביע, אבל מבחינתי מספיק שניצחנו את מכבי תל אביב", אמר יוסף מחאחמיד, תושב העיר, לאחר הניצחון על אלופת המדינה שבליגת העל עדיין לא הפסידה השנה. "את היום הזה לא אשכח בחיים עד שאמות. זה יום היסטורי", הוסיף והתייחס גם לרציחות בעיר: "נכון שיש סיקור רב לאלימות באום אל פחם, אבל אלו שעושים את המעשים האלו הם מספר אנשים קטן והשאר מחפשים חיים שקטים. צריך לסקר את ההצלחות, ולא רק בספורט".

 

אום אל פאחם חוגגת (צילום: עוז מועלם)
"יום היסטורי". הניצחון של אום אל פחם(צילום: עוז מועלם)

מרים מחאמיד, תושבת אום אל פחם, אמרה כי "בעיר שלנו יש הרבה גברים ונשים מוצלחים והייתי רוצה לראות אותם בכותרות. מקווה שאום אל פחם תמשיך להוביל בכל התחומים". מחמוד כבהא, אוהד הקבוצה, הוסיף: "הניצחוןן על מכבי תל אביב נתן לנו סיבה לחגוג, זה כמו חג הקורבן. לדעתי הספורט הוא אחד הדברים שדרכם אפשר להוריד את רמת האלימות. מה שאנחנו מבקשים הוא שהמדינה תעניק לנו את כל הזכויות ולא תפקיר את החברה הערבית".

 

ורמת האלימות הזו בהחלט גבוהה. בשנה האחרונה נרצחו לפחות שישה מתושבי אום אל פחם. ב-25 בדצמבר נורה למוות סלים ג'בארין, בן 54, בכביש סמוך. אחיו וגבר נוסף נפצעו. בהודעת המשטרה לאחר פענוח הרצח נאמר כי שלושה תושבי העיר עקבו אחר רכבו של הקורבן סמוך לצומת ריחן, ואחד מהם פתח בירי לעברו.

 

ב-12 בינואר נרצח בעיר סאהר מחאמיד, בן 19, בעת שרכב על קטנוע סמוך לשכונת מגוריו, על רקע סכסוך בין משפחות. מהחקירה עלה כי ארבעה בני אדם הגיעו למקום כשברשותם כלי נשק. שניים מהם ירדו מהרכב והתמקמו במטע זיתים בצד הדרך על מנת להמתין לקורבן ולפתוח לעברו באש, שני האחרים עזבו את המקום ושבו מיד בתום הירי, על מנת לאסוף את היורים ולהימלט מהמקום. 

 

 
סאהר אבו גזאל ()
סאהר אבו גזאל. המשטרה עדיין לא קבעה אם מדובר ברצח

ב-7 בפברואר נרצחה סואר קבלאווי, סטודנטית בת 20 מאום אל פחם שלמדה בטורקיה. בתיעוד היא נראתה קופצת מהמרפסת בעיר איזמיט כדי להימלט מאחיה שפרץ לחדר. האב והאח תועדו כשנשאו אותה בחיים - אבל למשטרה אמר האב שהיא שמה קץ לחייה. האח נעצר במלון באיסטנבול בחשד לרצח, לאחר שניסה לברוח לישראל, וסואר הובאה למנוחות באום אל פחם. ב-26 במאי נמצאה בשטח פתוח גופתו של סאהר אבו גזאל, בן 23, כשעליה סימני אלימות. עד היום המשטרה לא הודיעה אם אכן מדובר ברצח.

 

ב-28 ביולי נדקרה למוות זינב מחאמיד, בת 83, בביתה בעיר. לאחר סריקות נלכד בנה של מחאמיד, ונעצר בחשד לרצח. ב-26 בספטמבר נורה למוות תושב אום אל פחם איברהים מחאמיד, סמוך לכביש 65. בהודעה לאחר פענוח הרצח ציינה המשטרה כי הרקע הוא סכסוך בין משפחות והחשוד הוא תושב העיר, חוסיין מחאג'נה, שירה מרכב חולף ונמלט. הרצח האחרון בעיר התרחש ב-15 באוקטובר, אז נורה למוות מחמוד אגבאריה, בן 35.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
הנרצחים תושבי העיר, וחגיגות הניצחון
צילום: עוז מועלם
מומלצים