שתף קטע נבחר

אסד מתקדם במעוז המורדים, רבבות נמלטים לטורקיה

צבא אסד, בסיוע מוסקבה וטהרן, כבש עשרות כפרים באידליב – מעוז הג'יהאדיסטים האחרון – ומתקרב לעיר אסטרטגית שבשליטתם. בהפצצה רוסית על בית ספר מתו היום 5 ילדים, ולפחות 80 אזרחים נהרגו בשבוע של לחימה. רבבות נמלטו, ארדואן מאיים לפתוח את השער לאירופה

 

 

לפחות שמונה בני אדם, בהם חמישה ילדים, נהרגו היום (ג') בהפצצה רוסית שפגעה בבית ספר במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה, מעוזם המשמעותי האחרון של המורדים. לפני כשבוע הגבירו משמעותית כוחות אסד, שנעזרים בחיל האוויר הרוסי, את ההתקפות נגד המורדים – אחרי הפסקת אש שנשמרה פחות או יותר בחודשים האחרונים. הם הצליחו לכבוש עשרות כפרים ולהתקרב לעיר אסטרטגית שבשליטת הג'יהאדיסטים. חידוש הלחימה גרם לעשרות אלפי אזרחים להימלט לכיוון טורקיה, שמאיימת לאפשר להם לזרום לאירופה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם – ארגון אופוזיציה שמושבו בבריטניה אך דיווחיו מהמתרחש בסוריה נחשבים אמינים – מסר היום כי האזרחים שנהרגו בהפצצה הרוסית נפגעו בעת שמצאו מחסה במבנה של בית ספר ובסמוך לו, ליד כפר בשם סרקיב.

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

  ()

  ()

לפי מרכז המעקב הסורי, מאז יום שני בשבוע שעבר, אז נפתחה המתקפה המחודשת על מעוז המורדים, 80 אזרחים נהרגו – בהפצצות אוויריות או בהפגזות ארטילריות. 260 לוחמים משני הצדדים נהרגו גם הם בקרבות.

 

צבא אסד הודיע היום כי בימי הלחימה האחרונים הצליחו לוחמיו לכבוש עשרות כפרים, בשטח שמתפרש על-פני 320 קמ"ר. הצבא הסורי הבטיח להמשיך בלחימה ו"לטהר" את מחוז אידליב מטרור ומ"אלו שנותנים לו חסות". "כוחותינו ממשיכים לפעול בדרום ובדרום-מזרח מחוז אידליב, בעוד שארגוני הטרור החמושים קורסים לאחר שנהרסו מטותיהם ונגרם להם הרס רב בציוד ובנפש", מסר צבא אסד.

 

 

  (צילום: AFP)
המראות בכפר בשם א-מוסטמה שבאידליב(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
פליטים בורחים מהכפר חזנו (צילום: AFP)
 

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

  (צילום: AP)
(צילום: AP)

  (צילום: AP)
(צילום: AP)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מנהל מרכז המעקב הסורי, ראמי עבד א-רחמן, ציין כי הכוחות הסוריים נמצאים כעת רק כארבעה קילומטרים מהעיר האסטרטגית מערת א-נועמאן. העיר, שנמצאת כעת בשליטת המורדים, שוכנת על הכביש המהיר M5, שמחבר בין הבירה דמשק לעיר חלב. כוחות אסד נחושים לכבוש את העיר האסטרטגית, על מנת לפתוח מחדש את הכביש המהיר הזה, שאותו חוסמים המורדים מאז 2012.

 

צבא אסד מכתר עמדה טורקית

במסגרת התקדמותם של חיילי אסד לעבר מערת א-נועמאן, גורמים בשני הצדדים הלוחמים אמרו היום לסוכנת הידיעות רויטרס כי הם מכתרים כעת עמדת תצפית טורקית ליד הכפר א-סורמאן. לטורקיה יש 12 עמדות תצפית כאלו באידליב, כחלק מהסכם שנחתם ב-2017 בינה לבין רוסיה ואיראן, שתי בעלות בריתו של אסד.

 

בשנתיים האחרונות אירעו כמה תקריות ירי לעבר העמדות הללו, מה שהוביל לתגובה טורקית. לפי רויטרס, כיתור העמדה כעת הוא האירוע החמור ביותר מאז שמנהיגי טורקיה, רוסיה ואיראן הבטיחו בספטמבר האחרון למנוע הסלמה של הלחימה באידליב. השיחות בין אסד לבין המורדים, שמטרתן למצוא פתרון פוליטי לסכסוך, נמצאות במבוי סתום, ובשבועות האחרונים ההסכם למניעת הסלמה באידליב החל להתפורר.

  (צילום: AFP)
חולשת על כביש מהיר אסטרטגי. מערת א-נועמאן הנטושה(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
צבא אסד מכתר. אחת מעמדות התצפית של טורקיה באידליב(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
כוחות צבא טורקיים באידליב(צילום: AFP)

על רקע הכיתור של עמדת התצפית הטורקית, היום הודיעה משלחת טורקית שנשלחה למוסקבה – לדיונים בנושא ההתפתחויות האחרונות בסוריה – כי רוסיה הבטיחה לפעול על מנת לעצור את המבצע המחודש של אסד באידליב. איברהים קאלין, ראש המשלחת ודוברו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי אנקרה ביקשה ממוסקבה לפעול להחזרת הפסקת האש באזור. הוא הוסיף כי ההתקפות באידליב צריכות להפסיק "מיד".

 

ארדואן מאיים: "את הלחץ תרגיש אירופה"

במוסקבה לא אישרו לפי שעה את דבריו של קאלין, ובינתיים נמשכת הבריחה ההמונית מאידליב, של אזרחים החוששים מההפצצות וההפגזות של אסד ובעלי בריתו. לא לגמרי ברור כמה אזרחים נמלטו עד כה לכיוון טורקיה, אך מדובר בעשרות אלפים. באו"ם אמרו אתמול כי לפחות 80 אלף ברחו, 30 אלף מתוכם בשבוע האחרון, אז כאמור הסלימה הלחימה. מרכז המעקב הסורי ציין כי המספר עומד על כ-40 אלף. לעומתם ארגון IHH (אותו אחד שארגן את משט המרמרה לעזה ב-2010, וכיום מסייע לפליטים הסורים), מסר אתמול כי מספרם של האזרחים הנעים לצפון אידליב עומד על 120 אלף.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב פרלמנט ב אנקרה (צילום: AFP)
"הלחץ יורגש בכל אירופה, במיוחד ביוון". ארדואן מאיים(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
"כאן נולדתי". הפליט אבו אחמד פרץ בבכי(צילום: AFP)

נשיא טורקיה ארדואן אמר השבוע כי ארצו לא תוכל לעמוד בזרם החדש של הפליטים. בטורקיה, נזכיר, שוהים 3.7 מיליון פליטים שברחו מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. ארדואן איים, כפי שעשה לא אחת לאחרונה, כ יפתח בפני הפליטים החדשים את השער לאירופה.

 

בדברים שנשא באיסטנבול ביום ראשון השבוע, טען אז ארדואן כי מספרם של הסורים שנעים לכיוון ארצו עומד על 80 אלף. "אם האלימות כלפי אנשי אידליב לא תפסיק, המספר הזה יגדל אף יותר. במקרה כזה, טורקיה לא תוכל לשאת בנטל כזה בעצמה", הוא אמר. "ההשפעות השליליות של הלחץ הזה עלינו יורגשו על-ידי כל המדינות האירופיות, במיוחד יוון", הוא אמר – והזהיר מגל מהגרים דומה לזה שהתרחש ב-2015. אז, יותר ממיליון פליטים ומהגרים זרמו לאירופה, כשרובם הגיעו בסופו של דבר לגרמניה.

 

רבים מהפליטים החדשים מגיעים מאותה עיר אסטרטגית שאסד מקווה לכבוש, מערת א-נועמאן. "לא ציפיתי לעזוב את ביתי", סיפר בדמעות אבו אחמד, שנמלט יחד עם בני משפחתו בטנדר למחנה פליטים באזור. "זה הבית שלי, כאן גדלתי", אמר האב לעשרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

  (צילום: AP)
בעלי ברית. שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב עם עמיתו הסורי ווליד אל-מועלם, השבוע במוסקבה(צילום: AP)

 

 

אידליב, נזכיר, הוא המעוז האחרון שבו שולטים המורדים, לאחר שאסד, בסיוע רוסיה ואיראן, הצליח לכבוש מחדש כ-70% מכלל שטחי ארצו. באזור הזה, שגובל בטורקיה, שוכנים כשלושה מיליון איש, רבים מהם סורים שנמלטו לאידליב מאזורים אחרים בסוריה, לאחר שאלו נכבשו מחדש על-ידי המשטר. באידליב שולטים הארגון הג'יהאדיסטי תחריר א-שאם, שבעבר היה מסונף לאל-קאעידה, וכן כמה ארגוני מורדים שנתמכים על-ידי אנקרה.

 

בחודש אפריל האחרון פתח משטר אסד, גם אז בתמיכת מוסקבה וטהרן, במתקפה נגד המורדים באידליב. בקרבות ההם נהרגו כאלף אזרחים. באוגוסט האחרון הוכרזה הפסקת אש, אך למרות זאת נמשכו מאז ההפצצות ומאות אזרחים ולוחמים נהרגו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הקרבות מסלימים, רבבות נמלטו
צילום: AFP
מומלצים