היוזמה של משרד המשפטים להגבלת חקיקה ממשלתית
בדו"ח החקיקה הממשלתי, שהתפרסם ביוזמת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, נכתב כי רק חצי מיוזמות הממשלה עוברות לשלב החקיקה. כעת משרד המשפטים מציע להגביל את החקיקה בהתאם לגודל המשרד
משרד המשפטים הציע לממשלה להגביל את כמות ההצעות החוק שהיא מגישה לכנסת על פי גודל המשרד וחשיבותו. זאת לאחר שמתברר כי חצי מיוזמות המשרדים לחקיקה לא עוברות וזאת בתום מאמץ רב של משרדי הממשלה להכינן.
רק כחצי מיוזמות הממשלה להציע הצעות חוק (56%) עוברים לחקיקה. לעומת זאת רוב הצעות החוק (83%) שהושלמו והועברו לחקיקת הכנסת הולידו בסופו של דבר חוקים. הדברים כלולים בדו"ח החקיקה הממשלתי לשנת 2018. המתפרסם ביוזמת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי.
הדו"ח כולל סיכום של הפעילות הממשלתית בתחום החקיקה בתקופת כהונתה של הכנסת ה-20, במסגרתו מוצגים מדדים כמותיים אודות מעורבות הממשלה בהליכי החקיקה לסוגיהם, לצד בדיקה האם הליכי החקיקה שהממשלה יזמה או תמכה בהם הושלמו. הצעת חוק ממשלתית עוברת מספר שלבים עד להיותה חוק: תזכיר חוק ביוזמת המשרד, הצעת חוק, ועדת השרים לחקיקה ושלוש קריאות של הכנסת.
הדוח מעלה כי במהלך כהונתה של הכנסת ה-20 הפיצו כלל משרדי הממשלה להערות הציבור 529 תזכירי חוק. בראש רשימת היוזמים הם משרד האוצר עם 163 תזכירי חוק המהווים כ-31% מסך כל תזכירי החוק שהופצו, אחריו משרד המשפטים שהפיץ 115 תזכירי חוק - כ-22% מסך כל התזכירים. כאמור, 44 אחוזים מהתזכירים לא עברו בכלל לשלב הבא. מהצעות החוק שעלו לשלב החקיקה הושלמה חקיקתן של 359 הצעות חוק (כולל חוקים מהעבר) , שהן כ-83% מסך הצעות החוק הממשלתיות שקודמו בכנסת זו על ידי הממשלה.
נתון נוסף מעלה כי חלה עלייה מתמדת במספר עמודי הצעות החוק הממשלתיות. בין השנים 2000-2009 עמד ממוצע עמודי הצעות החוק הממשלתיות על כ-805 עמודים לשנה. בין השנים 2010-2018 עלה הממוצע השנתי לכ-1,410 עמודים בשנה. מדובר בעלייה של כ-75% באורכן של הצעות החוק הממשלתיות בין התקופות.