סיכום 2019 בכבישים: עלייה במספר ההרוגים, בעיקר בקרב רוכבי אופנוע
349 בני אדם נהרגו השנה בתאונות דרכים, 33 יותר מ-2018. לפי נתוני הרלב"ד, בכל ארבעה ימים בממוצע נהרג הולך רגל, בכל חמישה ימים רוכב אופנוע ובכל 28 ימים נהרג בתאונה פעוט או תינוק עד גיל 4. ירידה נרשמה במניין ההרוגים בקרב בני 65 ומעלה ורוכבי הקורקינטים החשמליים
שנה אדומה בכבישים: בכל ארבעה ימים בממוצע נהרג הולך רגל ובכל 20 ימים נהרג רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע. כך עולה מנתונים שפרסמה הבוקר (ג') הרלב"ד לסיכום שנת 2019. לפי הנתונים, 349 בני אדם נהרגו השנה בתאונות דרכים ועלייה משמעותית במיוחד נרשמה במספר רוכבי האופנוע שנהרגו בכבישים.
העלייה במניין ההרוגים, 33 יותר מאשתקד, מתבטאת גם במספר התאונות הקטלניות שאירעו השנה - 314 תאונות, 28 יותר משנת 2018. שנה בלבד אחרי שבמשרד התחבורה בירכו על הירידה המשמעותית בהרוגים בתאונות הדרכים, השנה האחרונה של העשור העלתה מחדש את מניין ההרוגים לכמעט אחד ביום בממוצע.
הרוב המוחלט של תאונות הדרכים הקטלניות ב-2019 אירעו בעקבות הגורם האנושי. לפי נתוני הרלב"ד, רק 2 תאונות מתוך 314 נגרמו בגלל כשל טכני בכלי הרכב, כל שאר התאונות היו תוצאה של עבירות תנועה כמו אי מתן זכות קדימה להולכי רגל או אי ציות לתמרור או לרמזור.
יותר אופנוענים נהרגו, ירידה במניין הולכי הרגל
העלייה המשמעותית ביותר במספר ההרוגים בתאונות דרכים נרשמה בקרב רוכבי האופנוע. 68 רוכבי אופנוע נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2019, עלייה של 55% בהשוואה לשנה שעברה. מדובר ברוכב אופנוע הרוג בכל חמישה ימים בממוצע.
ארבעת ההרוגים בתאונת האוטובוס בצומת בדק בשבוע שעבר העלו את מניין ההרוגים בתאונות במעורבות אוטובוסים ל-35 השנה, שניים יותר מב-2018. לפי הנתונים, 65 אנשים נהרגו בתאונות שבהן הייתה מעורבת משאית במשקל 3.5 טון ומעלה, גם כאן מדובר בעלייה מדאיגה.
מותם של צמד רוכבי האופניים יניב לוגסי ותומר ויינשטיין ז"ל בתאונת דרכים החודש מצביע על כך שמגמת הפגיעה ברוכבי אופניים עדיין נמשכת. 17 רוכבי אופניים נהרגו בתאונות דרכים השנה, עלייה של הרוג מ-2018.
עם זאת, היו כמה גזרות שבהן נרשמה ירידה קלה. 88 הולכי רגל נהרגו השנה בתאונות דרכים, ירידה של כ-10% בהשוואה לשנת 2018. גם בקרב הרוכבים על קורקינט או אופניים חשמליים נרשמה ירידה – 18 רוכבים נהרגו השנה לעומת 20 בשנה שעברה. יש המשייכים את הירידה לחוקים החדשים שנוגעים לכלים הממונעים, כמו חבישת קסדה והגבלת גיל הרכיבה, אך אלו לא נאכפים בקפידה.
עלייה במספר התינוקות שנהרגו
בשנת 2019 נרשמה עלייה של כ-30% במספר התינוקות, הפעוטות והילדים עד גיל 4 שנהרגו בתאונות דרכים – 13 הרוגים השנה לעומת 10 הרוגים בשנה שעברה. מדובר בהרוג כל 28 ימים בממוצע. עלייה דומה של כ-31% נרשמה גם בקרב ההרוגים בני 45-64.
במקביל נרשמה ירידה משמעותית של 17% במספר ההרוגים בני 65 ומעלה – 65 נהרגו בכבישים ב-2019 לעומת 78 בשנה שעברה. גם בקרב בני 5-14 נרשמה ירידה גדולה במספר ההרוגים, מ-22 בשנת 2018 ל-16 השנה.
24 בני אדם שאינם אזרחי ישראל נהרגו בשנה האחרונה, עלייה של כ-60% בהשוואה ל-2019. עלייה נרשמה גם במספר ההרוגים במגזר הערבי, 111 הרוגים השנה לעומת 93 הרוגים בשנה שעברה. עם זאת, רוב ההרוגים בתאונות דרכים השנה, 61%, היו מהמגזר היהודי או ממגזרים אחרים.
עלייה של 16% נרשמה במספר ההרוגים במרחב הבינעירוני – 214 הרוגים השנה לעומת 185 ב-2018. גם במרחב העירוני נרשמה עלייה, אך היא די מתונה, 135 הרוגים השנה לעומת 131 אשתקד.
אוקטובר וחמישי האדומים
בתשעה מבין 12 החודשים האחרונים נרשמו יותר הרוגים השנה לעומת אותם חודשים בשנה שעברה. גם השנה אוקטובר היה החודש הקטלני ביותר בכבישי ישראל – 36 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים. אחריו נמצא דצמבר, שבו נהרגו 36 בני אדם. מנגד, במאי נהרגו 23 בני אדם והוא החודש שבו נהרגו הכי פחות אנשים בתאונות דרכים.
הנתונים בדו"ח מגלים שימי סוף השבוע נחשבים לקטלניים יותר משאר ימי השבוע. 67 בני אדם נהרגו השנה בימי חמישי – היום הקטלני ביותר בכבישי ישראל. אחריו נמצא יום שישי שבו נהרגו 58 בני אדם. יום שלישי, שהוגדר בשנה שעברה כיום הקטלני ביותר, הפך השנה ליום הבטוח ביותר בדרכים, שבו נהרגו 34 אנשים בכל השנה.
כמו בשנה שעברה, גם השנה השעה הכי קטלנית בכבישים היא בין 18:00 ל-19:00, 26 בני אדם נהרגו בה השנה. השעה הכי רגועה על הכביש היא לפנות בוקר 04:00-05:00, אז נהרגו ארבעה אנשים בלבד לאורך כל השנה.
עו"ד רחלי טבת-ויזל, מנכ"לית הרלב"ד, אמרה בתגובה לנתונים: "הורדה משמעותית של תאונות דרכים במדינת ישראל מחייבת השקעת משאבים ושיתוף פעולה של כלל משרדי הממשלה. לא ניתן ליצור שינוי אמיתי ללא הקצאת משאבים שתואמים את מספר ההרוגים בשנה".
טבת-ויזל הוסיפה: "כדי להילחם באופן מלא בתאונות הדרכים יש לקחת אחריות אישית ולשפר את תרבות הנהיגה בישראל. הגורם האנושי הוא קטליזטור מכריע במלחמה הזאת. יש להפנים את זה ברמה האישית ולהבין כי בהתנהגות אחראית ומודעת לסכנות שבדרך ניתן וצריך להפחית את מספר התאונות והנפגעים".
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", מסר בתגובה לנתונים: "שנת 2019 היא שנת כישלון בצמצום ההרוגים והגיע הזמן שבמשרד התחבורה יבינו שצמצום הכסף שמופנה להצלת חיי אדם והבריחה מאחריות עולים בחיי אדם. כשיש ירידה משרדי הממשלה רבים על הקרדיט, אבל כשיש עלייה אז הנהג הישראלי אשם. ככה לא נלחמים בתאונות הדרכים וככה לא מצילים חיים".