שתף קטע נבחר

"טייקון הרכב נמלט ללבנון בתיק של כלי נגינה"

מבוכה ביפן: לרשויות עדיין אין מושג כיצד נמלט קרלוס גוהן, המנכ"ל המודח של ניסאן-רנו. ערוץ לבנוני טוען: שכירי חרב שהתחפשו לזמרים הבריחו אותו בתוך תיק של כלי נגינה. גוהן, שמואשם במרמה ושחיתות, התקבל באהדה במדינה המזרח-תיכונית: "ברוך הבא הביתה!"

 

 

בריחתו מיפן של קרלוס גוהן, המנכ"ל המודח של ענקית כלי הרכב ניסאן-רנו, ממשיכה לעורר היום (ד') תהיות ומבוכה רבה במדינה. לרשויות היפניות – שמאשימות את גוהן בעבירות של מרמה ושחיתות – אין מושג כיצד הצליח לברוח ללבנון, על אף שהיה נתון לפיקוח צמוד בדירת הפאר שלו בטוקיו, והעביר לרשותן את כל הדרכונים שלו.

 

כך קרס "המשיח של ניסאן" : מתוך ynet+ 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

היום דווח ברשות השידור הציבורית ביפן, NHK, כי לשירותי ההגירה אין אף רישום לעזיבתו של גוהן את המדינה. גורם אנונימי אמר לרשת כי הרשויות הבודקות אם גוהן נמלט תחת זהות חסויה. רבים ביפן הביעו תדהמה מבריחתו של גוהן, אחד מבכירי תעשיית הרכב העולמית עד מעצרו בנובמבר 2018, שלאחריו הודח מכל תפקידיו. טשיהירו מוטואה, חבר פרלמנט ממפלגת השלטון של שינזו אבה, אמר כי החדשות על הימלטותו "מזעזעות", וקרא לרשויות לשפר את נהליהן באופן "מהיר ואפקטיבי".

מנכ
"לא ברחתי מצדק, ברחתי מאי-צדק". קרלוס גוהן(צילום: gettimages)

למבוכה הרבה מוסיף דיווח אמש בלבנון, שתיאר בריחה נועזת שנראה כאילו נלקחה מתסריט הוליוודי. לפי ערוץ הטלוויזיה MTV, גוהן הוברח ללבנון – שבה יש לו אזרחות – כשהוא מוסתר בתוך תיק של כלי נגינה. לפי הדיווח, צוות לוחמים לשעבר התחפש ללהקת מזמור גרגוריאני, סוג של מקהלה נוצרית. הם הגיעו לדירת הפאר של גוהן בטוקיו, ששוויה כ-3 מיליון דולר – שם הוצבו מצלמות שעקבו אחר גוהן 24 שעות ביממה – והופיעו שם.

 

בתום ההופעה של הזמרים-לכאורה, כך דווח בערוץ הלבנוני, גוהן – שגובהו כ-1.7 מטר – נכנס לתוך תיק של אחד מכלי הנגינה שלהם. ב"דיילי מייל" ציינו כי אחת ההערכות היא שמדובר בתיק של קונטרבס, שגודלו כ-1.8 מטר. כשהוא חבוי בתוך התיק, דווח עוד, גוהן הוברח במטוס פרטי לטורקיה, ומשם ללבנון. את התוכנית הנועזת רקמה לפי הערוץ הלבנוני אשתו של גוהן, קרול. לגוהן, תחת תנאי השחרור בערבות שלו ביפן – בסכום של 10.5 מיליון דולר – אסור היה לראות את רעייתו.

ג'ונישירו הירונקה עורך הדין היפני ב יפן של קרלוס גוהן (צילום: EPA)
נדהם וכועס. עורך דינו היפני של גוהן, ג'ונישירו הירונקה(צילום: EPA)

לפי הדיווחים השונים, גוהן נחת ביום שני לפנות בוקר בנמל התעופה הבינלאומי רפיק אל-חרירי בביירות. גורם במשרד החוץ הלבנוני אמר לרויטרס כי הוא נכנס באופן חוקי למדינה, בעזרת דרכון צרפתי. זאת, אף שעורך דינו של גוהן ביפן, ג'ונישירו הירונקה, אמר שכל דרכוניו של גוהן – אזרח צרפת, ברזיל ולבנון – עדיין נמצאים ברשותו. עורך הדין היפני טען ש"ארגון גדול" כלשהו כנראה עזר לו לברוח. גם הוא הביע תדהמה מהבריחה, כמו גם כעס כלפי מרשו: "אני רוצה לשאול אותו, איך יכולת לעשות לנו את זה?".

 

גוהן עצמו לא הסביר כיצד נמלט ללבנון, אך אמר בהודעה קצרה שפרסם בשני בערב כי ברח מ"שבי" שבו היה נתון לכאורה במערכת המשפט היפנית, שלטענתו "מכורה מראש" ומפרה זכויות אדם בשיטתיות. "לא ברחתי מצדק, ברחתי מאי-צדק ומרדיפה פוליטית", מסר גוהן.

ביתו של קרלוס גוהן ב שכונת אשרפייה ב ביירות (צילום: gettyimages)
התקבל בברכה בלבנון. האחוזה בביירות שבה שוהה כעת גוהן(צילום: gettyimages)

ביתו של קרלוס גוהן ב שכונת אשרפייה ב ביירות (צילום: רויטרס)
מאבטחים ושוטרים מחוץ למבנה(צילום: רויטרס)

בכיר תעשיית הרכב לשעבר נחשב לאחראי על החייאת מותג רנו והפיכת קונצרן ניסאן-רנו לאחד הגדולים בתעשייה. פרט להיותו אדריכל המיזוג בין המותג האירופי ליפני, הוא ניסה לחזק את הקבוצה גם עם מותג הרכב מיצובישי. בנובמבר 2018 נעצר ביפן, והמתין בימים אלו למשפט שאמור היה להיפתח באפריל. הוא הואשם בדיווח חסר לשלטונות המס – בסכום של כ-80 מיליון דולר.

 

נטען גם שהשתמש ב-14 מיליון דולר מכספי ניסאן כדי לקנות לעצמו בתים בביירות, ריו דה ז'ניירו ואמסטרדם, כמו גם את אותה דירת פאר בטוקיו. גוהן הודח בעקבות מעצרו מתפקידיו ביצרנית הרכב. הוא טען להגנתו כי האישומים נגדו הם תוצאה של מזימה מצד פקידים בניסאן שרצו להדיחו.

 

גוהן נחשב לגיבור בקרב רבים בלבנון. למדינה אין הסכם הסגרה עם יפן, ולכן לא נראה שהאפשרות להסגרתו ממשית. בגרדיאן ציטטו גורם בכיר בממסד הפוליטי בלבנון, שאמר כי המדינה לא תאפשר את הסגרתו. לדברי אותו גורם לבנוני, הרשויות אף הונחו לאפשר לגוהן להיכנס בקלות ובלי בעיות דרך נמל התעופה הבינלאומי בביירות. גוהן שוהה כעת בעיר עם אשתו באחוזה בשכונה הנוצרית אשרפייה. שומרים ושוטרים נצפו מחוץ לאחוזה. אחד השכנים סיפר לגרדיאן כי הביא לגוהן כרטיס ברכה שעליו היה כתוב: "קרלוס, ברוך הבא הביתה!".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettimages
בריחה נועזת. קרלוס גוהן
צילום: gettimages
מומלצים