שתף קטע נבחר

"טורנדו אש" וחורבן: כבר 17 הרוגים באוסטרליה

מאז יום שני נהרגו עוד 8 בני אדם בשריפות, אחד מהם כבאי שנקלע לסופה "פריקית" שיצרה האש עצמה. הצבא האוסטרלי מסייע ללכודים בחופים, הרשויות נערכות להתחזקות הלהבות: "גם 10,000 כבאים לא יעזרו". שריפות הענק תועדו מלוויין, העשן הגיע עד לניו זילנד

 

 

הקלה מסוימת בתנאי מזג האוויר הקיצוניים, שהפכו את עונת השריפות באוסטרליה לחמורה ביותר שחוותה אי-פעם, העניקה היום (ד') הפוגה מסוימת לרשויות, שניצלו אותה על מנת להגביר את מאמצי הסיוע לאלפי התושבים והתיירים שנלכדו באזורי החוף בדרום-מזרח המדינה – אך גם לאמוד את היקף הנזק והחורבן הרב שנגרמו ביומיים האחרונים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

הבוקר חשפו הרשויות כי מאז יום שני נהרגו לפחות שבעה אנשים במדינת המחוז ניו סאות' וויילס. בין היתר, אב ובנו נספו בעיירה קוברגו לאחר שהחליטו להישאר ולנסות להגן על רכושם. ב-BBC ובאתר החדשות האוסטרלי 9News דיווחו כי מקרה מוות נוסף אירע במדינת המחוז ויקטוריה. לפי כלי התקשורת הללו, מאז החלו להשתולל שריפות היער במדינת-היבשת – שריפות שלהן תורמים בצורת שנמשכת כבר שלוש שנים וגל חום ששובר שיאים – מתו כבר 18 איש. סוכנות הידיעות AFP הייתה זהירה יותר, וציינה כי מניין ההרוגים עומד על 17.

שריפות ב אוסטרליה אש מ לוויין (צילום: רויטרס)
העשן הגיע עד לניו זילנד. השריפות מהלוויין(צילום: רויטרס)

שריפות ב אוסטרליה אש מ לוויין (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

שריפות אוסטרליה אש ניו סאות' וויילס (צילום: AFP)
"גם 10,000 כבאים לא יעזרו". נאבקים באש בניו סאות' וויילס(צילום: AFP)

שריפות אוסטרליה אש ניו סאות' וויילס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אחד מאלו שנהרגו, כך נחשף היום, הוא מתנדב צעיר בשירותי הכבאות, שמת לאחר שהמשאית שבה נהג התהפכה, בעקבות מה שתואר בכלי התקשורת האוסטרליים כ"טורנדו אש". סמואל מקפול בן ה-28, שהתחתן רק לאחרונה ואשתו מייגן מצפה לבנם הראשון, נהרג ביום שני בניו סאות' וויילס, סמוך לגבול עם מדינת ויקטוריה.

 

שריפות הענק באוסטרליה – סיקור נרחב ב-ynet:

תיעוד דרמטי: כבאים נוסעים בין הלהבות

אפוקליפסה: 4,000 לכודים בחוף

למה אוסטרליה בוערת?

 

בגרדיאן דיווחו כי מקפול וצוותו עשו את דרכם כדי לטפל באחת השריפות באזור. השריפה הזו, שלפי שירותי הכבאות המקומיים הוצתה כמו רבות אחרות בעקבות מכות הברקים שם, הפכה עוצמתית כל-כך עד שיצרה מערכת מטאורולוגית משלה. דובר שירותי הכבאות תיאר אותה כ"פריקית", וככזו ש"חייבים לראות אותה כדי להאמין". "הענן היה מאוד לא יציב", אמר הדובר. "הוא הגיע לגובה של כ-8,000 מטר ולצערי, נראה שהוא קרס בעקבות ההחמרה בתנאי מזג האוויר, מה שגרם להתנהגות אש ורוחות בלתי צפויה מכל הכיוונים". הרוח העזה הצליחה להפוך את המשאית שבה נהג הצוות, שמשקלה 10 טונות. לצד מקפול שנהרג, עוד שני כבאים נפצעו באירוע ההוא. 

  

לפי הגרדיאן, עוד ארבעה בני אדם מוגדרים נעדרים. שיין פיטסימונס, נציב שירותי הכבאות באזורים הכפריים של ניו סאות' וויילס – המדינה שנפגעה יותר מכל מהשריפות ושבה ממשיכות להשתולל גם היום כמאה מהן – הזהיר כי מניין ההרוגים עלול להמשיך לטפס. בשריפות הקשות אתמול נשרפו עוד מאתיים מבנים, כך שמאז תחילת עונת השריפות באוסטרליה נשרפו בה כבר יותר מ-1,200 בתים.

שריפות אוסטרליה אש ניו סאות' וויילס (צילום: AFP)
חיות רבות נפגעו. קנגורו בעיירה בניו סאות' וויילס(צילום: AFP)
 

שריפות אוסטרליה אש ניו סאות' וויילס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נזק אחרי ה שריפות אש ב קניו סאות' וויילס אוסטרליה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

נזק אחרי ה שריפות אש ב קוברגו ניו סאות' וויילס אוסטרליה (צילום: EPA)
200 בתים נשרפו השבוע. מראות של חורבן בעיירה קוברגו בניו סאות' וויילס(צילום: EPA)

נזק אחרי ה שריפות אש ב קוברגו ניו סאות' וויילס אוסטרליה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

היום כאמור חלה הקלה מסוימת בתנאי מזג האוויר, וספינות ומטוסים ששלח הצבא האוסטרלי החלו להביא אספקה וציוד לאלפי התושבים שנלכדו באזורי החוף של דרום-מזרח אוסטרליה. בעיירה מלקוטה, שלחופיה ברחו 4,000 תושבים ותיירים, סירות הביאו להם 1.6 טונות של מים. הרשויות סיפקו להם גם מזון וציוד רפואי שלו נזקקו ההמונים שמצאו מחסה בחוף.

 

ההקלה מאפשרת גם לרשויות להתכונן להחמרה נוספת בתנאי מזג האוויר, שצפויה בשבת הקרובה. בין היתר, במדינת ויקטוריה פתחו הרשויות מחדש, לשעתיים בלבד, את הכביש הראשי "פרינסס" שנחסם בימים האחרונים, על מנת לאפשר לתושבים נוספים לעזוב את האזור.

 

בשבת הטמפרטורות צפויות לעלות שוב למעל 40 מעלות צלזיוס. "אנחנו מניחים שתנאי מזג האוויר בשבת יהיו גרועים לפחות כמו אתמול", אמרה ראש ממשלת ניו סאות' וויילס, גלדיס ברג'יקליאן. "זה משהו שכולנו חייבים להיערך אליו". סגן נציב שירותי הכבאות במדינת המחוז, רוב רוג'רס, הזהיר כי המאבק בשריפות ממשיך להיות מסובך ביותר: "אפילו אם היו לנו 10,000 כבאים, לא היינו יכולים לכבות אותן", ציטטו אותו בגרדיאן.

 

 

אוסטרליה מלקוטה ניו סאות' וויילס שריפות חוף ים ()
מראות אפוקליפטיים. אלפים ברחו לחוף ולים בעיירה מלקוטה

אוסטרליה מלקוטה ניו סאות' וויילס שריפות חוף ים ()

אוסטרליה נוורה שריפות שריפה ניו סאות' וויילס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אוסטרליה נוורה שריפות שריפה ניו סאות' וויילס (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אוסטרליה צ'רמהאבן שריפות שריפה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

התמונות שהגיעו אתמול מאזורי החוף בדרום-מזרח אוסטרליה הראו מראות אפוקליפטיים של שמיים אדומים. היום התברר שהעשן הרב – שהוביל למראות הללו – עשה את דרכו במהלך הלילה עד לניו זילנד. בבוקר, ביומה הראשון של שנת 2020, התעוררו גם באי הדרומי של ניו זילנד תושבים למראות של שמיים שנצבעו בכתום.

 

כאמור, כ-200 בתים עלו באש בימים האחרונים. ג'ייד וינסנט, כתבת של אתר החדשות 9News, תיארה את הנזק הרב בעיירה מלקוטה. "בתים בשולי העיירה שוטחו, הם עדיין מעלים עשן", היא סיפרה. "כמה מהתושבים עשו בלילה את דרכם חזרה כדי לבדוק את רכושם. לצערם של חלק, הם מצאו חורבן". וינסנט דיווחה שחלק מהתושבים נאלצו לישון בכלי רכבם, בעוד אחרים מצאו מחסה במבנים ציבוריים או בתוך הקולנוע העירוני. "אין להם לאן ללכת – או שביתם או דירת הנופש השכורה שלהם נעלמו, או שלא בטוח עבורם לחזור אליהם, אפילו אם הם עוד עומדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מניין ההרוגים עלול לטפס. האש באוטרליה
צילום: AFP
מומלצים